Bukefalos 28 år!

Misshandeln på centralen i Malmö

Hur ska då vakter agera mot personer som ser ut att vara mindreåriga som begår brott? Om de inte frivilligt går med på att sitta lugnt och stilla och invänta polis?

Vi ska dessutom komma ihåg att straffmyndig blir man vid 15 års ålder. Det innebär att det finns 15-åringar som sitter häktade. Det kan vara väldigt svårt att avgöra vem som är 13, 15, 17 eller 19 år gammal.
 
Våld kan inte vara det rätta sättet att hantera ett barn på.
Vad jag har förstått är det inte första gången denna killen är "snett på det", det är mkt möjligt att han kommit undan med detta beteendet förr och därför gör likadant igen. Är det ok att han fortsätter bete sig som han vill tills han är vuxen? Då är det förmodligen alldeles för sent att få honom på rätt köl igen och under tiden har han kostat samhället en väldans massa pengar.

Jag säger: gör vad som behövs för att få honom att förstå hur man beter sig civiliserat. Somliga barn måste man vara väldigt stram mot först, för att få deras respekt och uppmärksamhet, sen kan man vara mer schysst. Jag förordar inte att de ska ha stryk, absolut inte, men om de tror att man kan göra hur som helst, utan att det blir några konsekvenser av det, måste man visa att de har fel...
 
Men det måste ju finnas flera säkra grepp för att hålla fast någon utan att göra denne illa, när det är så stor storleksskillnad.

Jag är inte så förvånad att folk sluter upp bakom vaktens agerande. Men jag är jävligt förvånad att inte fler sluter upp bakom pojken. Det är en BARN som INTE TALAR SPRÅKET! Vaktens agerande är INTE okej!

Vad tycker du vakten skulle ha gjort? (Om vi nu utgår från att killen ifråga har utfört våldsamma händelser mot vakten, t.ex. sparkat mot vakten, spottat mot denne och ev. dunkat sitt eget huvud i golvet.)
 
Jag säger: gör vad som behövs för att få honom att förstå hur man beter sig civiliserat. Somliga barn måste man vara väldigt stram mot först, för att få deras respekt och uppmärksamhet, sen kan man vara mer schysst. Jag förordar inte att de ska ha stryk, absolut inte, men om de tror att man kan göra hur som helst, utan att det blir några konsekvenser av det, måste man visa att de har fel...

Du förordar inte att han ska ha stryk men...?

Fint. Förövrigt har man kommit på att det där med hårdhandskar inte är så jäkla pedagogiskt.
 
Hur ska då vakter agera mot personer som ser ut att vara mindreåriga som begår brott? Om de inte frivilligt går med på att sitta lugnt och stilla och invänta polis?
Om du inte kan se skillnad på en nioåring som inte har nått puberteten ännu och en vuxen man så bör du nog varken vara polis eller vakt. Jag behöver som sagt inte lösa det här problemet, det räcker med att jag påtalar att det är ett problem. Det finns andra mer kompetenta att hantera frågan så som psykologer och beteendevetare som säkerligen är betydligt bättre på att berätta vad man gör för att avväpna en sån här situation.
 
Om du inte kan se skillnad på en nioåring som inte har nått puberteten ännu och en vuxen man så bör du nog varken vara polis eller vakt. Jag behöver som sagt inte lösa det här problemet, det räcker med att jag påtalar att det är ett problem. Det finns andra mer kompetenta att hantera frågan så som psykologer och beteendevetare som säkerligen är betydligt bättre på att berätta vad man gör för att avväpna en sån här situation.

Man är straffmyndig från 15 års ålder. Jag har träffat häktade som ser ut att vara tolv år gamla. Jag har träffat häktade som enligt papperen är 20 år gamla men ser ut att vara 14 år gamla.
 
Vad tycker du vakten skulle ha gjort? (Om vi nu utgår från att killen ifråga har utfört våldsamma händelser mot vakten, t.ex. sparkat mot vakten, spottat mot denne och ev. dunkat sitt eget huvud i golvet.)

Jag är inte säkerhetsvakt och inte utbildad i hur man handskas på ett säkert sätt med upprörda barn. Men jag är fullt kapabel att se när en stor, vuxen man utövar övervåld på ett ganska skrämt och upprört BARN. Jag behöver inte förklara i detalj hur det borde ha gjorts för att ha rätt att kritisera misshandel när jag ser det!
 
Jag är inte säkerhetsvakt och inte utbildad i hur man handskas på ett säkert sätt med upprörda barn. Men jag är fullt kapabel att se när en stor, vuxen man utövar övervåld på ett ganska skrämt och upprört BARN. Jag behöver inte förklara i detalj hur det borde ha gjorts för att ha rätt att kritisera misshandel när jag ser det!

Du anser att det är övervåld. Vad säger att du har rätt och att utredningen kommer visa det?

Jag ser en vakt som försöker hålla en person stilla.
 
Jag är inte övertygad om att det här är en 9-åring även om det i de eventuella asylskälen uppgivits den åldern. (Jag har nämligen förstått det som att killen ifråga inte är född i Sverige utan är här som asylsökande.)

Fint. Tur att det finns kloka säkerhetsvakter som kan fatta beslut baserade på magkänslor om folk. Gärna baserat på att de är utlandsfödda.

Vad trygg jag känner mig nu. Tur jag är blåögd.
 
Vad jag har förstått är det inte första gången denna killen är "snett på det", det är mkt möjligt att han kommit undan med detta beteendet förr och därför gör likadant igen. Är det ok att han fortsätter bete sig som han vill tills han är vuxen? Då är det förmodligen alldeles för sent att få honom på rätt köl igen och under tiden har han kostat samhället en väldans massa pengar.

Jag säger: gör vad som behövs för att få honom att förstå hur man beter sig civiliserat. Somliga barn måste man vara väldigt stram mot först, för att få deras respekt och uppmärksamhet, sen kan man vara mer schysst. Jag förordar inte att de ska ha stryk, absolut inte, men om de tror att man kan göra hur som helst, utan att det blir några konsekvenser av det, måste man visa att de har fel...

Fast det är ju inget ordningsvakter ska stå för. De finns till för att skydda folk i de miljöerna de jobbar i från våld, samt att med så lite våld som möjligt hålla kvar dem som begår brott där tills polisen kommer.

Uppfostran hjälper helt andra instanser i samhället till med.
 
Om du inte kan se skillnad på en nioåring som inte har nått puberteten ännu och en vuxen man så bör du nog varken vara polis eller vakt. Jag behöver som sagt inte lösa det här problemet, det räcker med att jag påtalar att det är ett problem. Det finns andra mer kompetenta att hantera frågan så som psykologer och beteendevetare som säkerligen är betydligt bättre på att berätta vad man gör för att avväpna en sån här situation.

Du sa barn, alltså alla barn inte bara specifikt detta barn. Du ser skillnad på en sjuttonåring och en nittonåring? Alla, alltid?
 
Fint. Tur att det finns kloka säkerhetsvakter som kan fatta beslut baserade på magkänslor om folk. Gärna baserat på att de är utlandsfödda.

Vad trygg jag känner mig nu. Tur jag är blåögd.

Det där är ett fånigt kort att dra men varsågod. Om du tycker att det i flykten är enkelt att bedöma ålder på personer så är det väl jättebra. Men generellt sett är det inte ett dugg enkelt. Det är därför som åldern i asylskäl inte alltid är den korrekta. Just eftersom man gör en uppskattning och vad jag vet gissar man hellre för lågt än för högt. (För att skydda någon som är omyndig men ser äldre ut.)
 
På de filmer jag sett är det bara en fläck i ansiktet som är blurrad, hela kroppen och resten av huvudet syns.

Att se kroppen och lite av huvudet gör att jag faktiskt inte kan avgöra åldern. Om du skulle se mig i insatsrustning skulle du antagligen inte kunna bedöma min ålder.
Om det vore så himla enkelt att bedöma folks åldrar skulle folk aldrig behöva visa leg på Systembolaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp