Mjuka upp gammal häst

Milis

Trådstartare
Hej vi tar hand om en 28 årig New forest korsning och vi rider nog bara ut i skogen med honom och ibland lite på en plan och träna, vi rider honom mest för att han tycker om det och så att han inte blir stel. Han kan vara lite stel i bakbenen när man börjar rida och vrider lite på ena benet (han har inte ont och det har kollats upp av veterinär) finns det några bra övningar att få honom mjuk i hela kroppen?
 
Ta det sakta. Låt honom gå saaaakta i början läääänge, tills han börjar traska av sig själv.
Gärna gå bredvid till en början och sitt upp senare.

Låt honom inte stå, ta en promenad varje dag, för hand eller uppsuttet men röra sig borde han.

Foder är jag inte duktig på men finns säkert saker du kan ge för att hjälpa.
 
skritta fram/av för hand och länge, ta hjälp av en sjukgymnast eller liknande för att få hjälp med lite stretch övningar och som kan hjälpa er med regelbundna checker att hästen fortfarande håller för ridning.

min gamla ponny blev 32år och tränades lite lätt med agility, promenerade fram honom lika länge som passet var om inte mer och gjorde lite stretch övningar både före och efter. nu var han inte igång öht utan det var mest för att få lite kvalitets tid med min lilla gubbe, men han var förvånansvärt smidig för sin ålder och exteriör, samt tyckte att det var skitroligt att leka :).
 
För att få igång musklerna i bakdelen bör ni före och efter varje pass gå över bommar några minuter, gör det förhand innan ni sitter upp/efter ni har suttit av. Höj gärna upp bommarna något så att han verkligen lyfter. Att han vrider på bakbenet kan bero på att han helt enkelt är dåligt musklad bak eller att han bara är stel och att gå över bommar hjälper honom att hitta och aktivera rätt muskler så att han kan använda dem under ridturen. Då ger ridturen önskad effekt, dvs. han arbetar bättre och blir mindre stel. Låt honom inte gå och sega utan se till att han går på ordentligt och rid honom i en ändamålsenlig form. Ju mer han får sega desto mindre aktivitet i bak och desto mer kommer han vrida.
 
Hej vi tar hand om en 28 årig New forest korsning och vi rider nog bara ut i skogen med honom och ibland lite på en plan och träna, vi rider honom mest för att han tycker om det och så att han inte blir stel. Han kan vara lite stel i bakbenen när man börjar rida och vrider lite på ena benet (han har inte ont och det har kollats upp av veterinär) finns det några bra övningar att få honom mjuk i hela kroppen?
Gå i skogen är ju annars väldigt bra för att lösgöra och mjuka upp tycker jag, skritta på skogsstigar en timme så är hästen supermjuk sen.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 243
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp