Bukefalos 28 år!

"mjukare" häst

M

magdus

Jag håller på att rida in en före detta travare. Hon fyller sju år i april, så är inte så värst gammal. Hon förstår skänkel väldigt bra och stannar osv. då jag begär det. Åt vänster varv så börjar hon förstå det att man lite ställer sig o böjer sig inåt, men åt högervarv går det inte alls. Jag vet att travare ofta har svårt med att ställas åt ett håll. Jag försöker göra mycket volter och övningar där man behöver ha hästen böjd. Det här går också bättre på vänstervarv på högervarv i tex. på en volt i skritt så försöker jag "leka" med innertygeln samtidigt som jag skänklar på med inner skänkel. Men då blir hon baraa stressad och försöker övergå till trav. Hur skall jag få henne mjukare ?
 
Sv: "mjukare" häst

Kör lite skritt-trav övergångar. Serpentiner i skritt & trav. Tempo växlingar. Skänkelvikning. Rid henne i en 8a.


Har sj en travare (han var stel som en fiskpinne när jag fick han haha) Men efter mycket arbete så är han mjuk & väldigt "böjbar".

Så träna på... :)
 
Sv: "mjukare" häst

Först o främst skulle jag kolla upp att hästen är frisk, inte har några låsningar eller muskelspänningar o ser fin ut i munnen. Sen slutar du joxa med handen o är stilla, mjuk o följsam. Fastna inte på volter utan växla mellan raka o böjda spår, att ha hjälp av en tränare är iaf för mig ett måste vid utbildning av hästar.
 
Sv: "mjukare" häst

Om du nu håller på att rida in hästen så tycker jag att du först och främst ska glömma ALLT vad form heter. Jag håller på mycket med unghästar och jag tänker aldrig på formen.. Först och främst vill jag att hästen ska KUNNA hjälperna ordentligt. Gå fram, stanna, svänga, flytta för skänkeln och att hästen ska göra det lydigt och på en gång när jag ber den om det. Efter det börjar jag ställa krav på att jag ska bestämma tempot i dem olika gångarterna och även kunna göra små tempoväxlingar. När hästen är tillräckligt lyhörd, säker på sina gångarter, säker på mina hjälper och har tillräckligt med kondition och styrka så kommer formen sen. Jag begär aldrig att hästen ska gå i någon speciell form först den är riden c:a 6-7 månader & då börjar jag jobba hästen i lång & låg form och när den är riden c:a 1&½år kan man börja samla ihop den mer och börja tänka mer på att jobba hästen i form..
Allt för många stressar med formen och vill att hästen ska gå "i form" allt för tidigt, det gör bara att hästen blir mer spänd och stelare.. Så jag tycker att du ska fokusera mer på grundläggade hjälper och verkligen lägga ner tid på det.. och att hästen framför allt ska bli lyhörd & känslig för hjälperna. Glöm bort formen ett tag och efter några veckor/månader så kommer det utav sig själv (:
 
Sv: "mjukare" häst

Tack För Svaren ! :)
Har nu övat mycket olika övningar och hon har konstigt nog blivit väldigt mjuk åt högervarv :O :D mn det är ju bara bra ! Skall fortsätta nu med övningar och hoppas att hon bara blir mjukare o mjukare :D
 
Sv: "mjukare" häst

ut och rid i skogen och rid runt träd. Tänk inte så mycket på formen och rid inte bara på bana och om det är samma häst som du ska tävla med i april så tycker jag att du kanske borde gå tillbaka ett par steg och ta det lite lugnt. Det är en "unghäst" som nyss börjat bli riden och inget blir bra av att stressa fram.

Och ta hjälp av en tränare för det verkar ni behöva
 
Sv: "mjukare" häst

ut och rid i skogen och rid runt träd. *mer text*

Jätteroligt när man har en häst som definitivt inte har koll på kroppen :angel:
Försökte använda mig av skogen för att göra pappas sto mjukare, dunk dunk dunk sa det i knäna när hon gick in i det ena trädet efter det andra :rofl:
 
Sv: "mjukare" häst

Är hästen hel och frisk? Dvs kollade tänder, veterinärundersökt och genomgången av massör/ET eller liknande? Spänningar och låsningar är inget roligt... Har du vettig utrustning som passar?

Fippla inte med tyglarna, ut i skog och terräng med er så att hästen lär sig slappna av, lyfta på fötterna och sänka huvudet och se sig för. Ta sedan hjälp av tränare. Buke är bra men får inte ersätta hjälp från tränare!
 
Sv: "mjukare" häst

När både häst och utrustning är kollad så vore det väldigt bra om du tog kontakt med en bra tränare som kan hjälpa dig
 
Sv: "mjukare" häst

Att rida in en travare är som att rida in en unghäst. Förutom att den tidigt lärt sig att andra saker än vad man gärna ser hos en ridhäst är det som är rätt (om den har blivit tränad till trav).

Så precis som med en unghäst börjar man alldeles från grunden utan några som helst krav på form. Och precis som med en uh behöver travaren lära sig att balansera sig med en ryttare. Innan den är stark nog att göra det ska man inte ens ha en tanke på att ställa några större krav.
Så ut och bygg upp den och låt den hitta sin balans genom mycket skritt i skog och mark.
Även arbete från marken i form av tömkörning eller lugn och vettig longering över tex bommar bygger upp hästens rygg. Genom att låta den träda över för hand kan man även lossa spänningar i länden samtidigt som man underlättar för hästen att böja sig.

En bra sak att lära hästen med är att när man från marken petar den i sadelgjordsläget så får den en godis om den böjer dit halsen. På så sätt stretchar man även ut förkortade halsmuskler samt kan hjälpa hästen att förstå att innerskänkel=böjning. I början kanske man får nöja sig med att hästen böjer halsen lite om den har spänningar. En godis på marken mellan frambenen (hästen ska såklart stå still i dessa övningar) stretchar ut överlinjen.

Att den är kollad i kropp och mun och har en anpassad sadel och ett bett (alt. bettlöst) som är lämpligt för just den hästen, gärna utpassat i samarbete med en hästtandläkare om man inte har den kunskapen själv, är en självklarhet.
 
Sv: "mjukare" häst

Ta ut en ET så denne kan kolla igenom hästen efter spänningar.
MÅNGA hästar har spänningar och ofta travare. Dom är arbetsvilliga och spänner sig lätt framför sulkyn.
Min travare har behandlats två ggr med laser nu, jag borde tagit ut ET för lääänge sen.....
Hon går bra i ridningen och i form i alla gångarter och är mkt böjbar, men ändå var hon den hästen i stallet som hade mest spänningar.
Så en häst med vilja kan dölja saker och ting bra.
Kommer inte göra misstaget att inte kolla min häst regelbundet igen, har sjukt dåligt samvete nu när man vet hur spänd hon varit/är.
 
Sv: "mjukare" häst

Har ungefär samma problem med min 7-årige travarvalack. Eller, han är inte min helt. Men min grannes. Fast han har inte tid med honom.
Jag har ridit honom regelbundet i ca 2 månader nu och han är väldigt stel. Han skjuter in bogen i hörnen och nästan lägger sej ner för att han blir så sned. Har också provat att lägga till inner skänkel och lixom pressa ut honom. Men han blir också stressad och vill börja trava. Då spänner han sej ännu mer och man får börja om. Så jag vet hur jobbigt du har det. ;)
Lycka till och hoppas att du får ordning på din travare :bump:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 397
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 715
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 574
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp