Bukefalos 28 år!

Mobbing i akvariet!

orion

Trådstartare
Har ett 54-liters akvarium med ett tiotal fiskar i(ett par tetror,någon guldfisk,alltså vanliga sorter).
För två veckor sedan köpte jag tre stycken gurami(tror jag att de hette).
Två gula honor och en blå hane.
Den ena honan,och i bland även hanen,jagar den andra honan.
Hela tiden.
Den jagade stackaren gömmer sig bakom filtret,men har ändå fått nästan hela fenan bortbiten.
Och i djuraffären sa de att dessa fiskar var fridsamma!
Nåja,de vill ju sälja.
Men,finns det något jag kan göra för att förbättra,eller varför blir det så?
Tacksam för tips och funderingar
/Anette
 
Gurami bildar par. Akavriet är för litet för fler par gurami än ett.
De kommer mobba den till döds. Ge bort den till någon annan med akvarium.
 
Du har för det första för mycket fisk i karet. En guldfisk behöver betydligt mer utrymme än 54 liter. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54 Nu kanake du har varianten slöjstjärt som visserligen inte blir lika stora men är dock ändå för stor för ditt kar.

När du skriver:
Två gula honor och en blå hane.
Får det mig att misstänka att du köpt två guldguramihonor och en blå- eller marmorguramihanne. Rätt eller fel? Är det så är de också på tok för stora för akvariet. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=853 http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=854 http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=246

Alla tre fiskarna är egentligen bara färgvarianter av i grunden samma art.

Den gurami art som skulle kunna passa i ditt akvarium är Dvärgguramin. Den blir inte så stor och får plats i karet. Mobbing mellan fiskar kan uppstå om utrymmet är för litet och den mobbade fisken han ingen stans att ta vägen. Jag har själv dvärggurami i mitt kar, tyvärr kan de vara lite känsliga med vattnet men när de trivs har de en mycket vacker färg, jag ha den naturliga färgvarianten röd-blå hanne och grå-blå hona men jag har sett varianter där både hane och hona har samma färg (helblåa eller helröda).

Gurami fiskar anses vara en bra sällskapsfisk men hannarna kan bli rätt aggresiva både mot varandra och mot sina honor. Jag anser inte att guramin är en utpräglad par levande fisk som t.ex. scalaren utan jag skulle rekommendera dig att ha en dvärgguramihanne och två till tre honor. Ett annat alternativ är om du köper någon av de mer färgstarka honorna kan du helt skippa hannen om du vill ha det lite lugnare i karet.
 
Om man ska ha ett par,ska man då endast ha en hanne och en hona?
Killen i djuraffären sa att man skulle ha två honor per hanne.
/Anette
 
Tack för svaren!
Det är inte den stora varianten av guldfiskar jag har,utan
en liten,röd fisk.
Har glömt namnet,men den liknar guldfisken.
Har 8 småfiskar innan,samt en mal.
Det stämmer nog att det rör sig om guldgurami och blå marmorgurami.
I djuraffären var de dock i samma akvarium.
Fiskarna är ca 5 cm långa.
/Anette
 
Fiskarna är ca 5 cm långa.

Nu ja! De kommer att bli ca 10-12 cm när de vuxit färdigt. Jag tycker att du ska gå tillbaka till affären och fråga om du kan få byta dina nuvarande gurami fiskar mot dvärggurami eller honungsgurami istället. Det förekommer mycket okunskap bland försäljarna i djuraffärerna, bara en i affären behöver kunna något om fiskar för att affären ska få sälja fiskar, den du köpte av kanske är expert på kaniner, vem vet. Var dock bra att du fick tipset om två honor per hanne!

Tycker att det är bra att du ställer frågor och jag hoppas att du kan byta dina fiskar för även om du jättegärna vill ha kvar dem så blir de aldeles för stora och de kommer inte att trivas, kan nästan jämföras med att man ställer in en stor ardenner i en b-ponny splita.
 
Har bestämt att jag ska försöka byta/ge bort guramisarna.
Nästa gång jag köper någon ny sorts fisk ska jag ta reda på mer om den innan i stället.
/Anette
 
Hej.
De säger att man oftast ska ha 2 honor på 1 hane då hanen annars jagar livet ur honan om hon är ensam. :)
 
Hoppas att du får tag i nya fiskar som du tycker om! Det är inte alltid lätt i början, jag har själv gjort riktiga misstag men det viktigaste är att man lär utav dem.

Det finns bra sidor på nätet där man kan söka om olika fiskar. Själv tycker jag väldigt bra om www.zoopet.com där det även finns ett forum där ingen fråga är för lätt eller svår. Sedan finns www.akvarieguiden.nu som har också forum. På www.fishbase.com kan du söka om all världens fiskar.

Lycka till med ditt akvarium och fråga gärna om det är något! :)
 
hoppsansa, och jag som satt här och trodde de rackarna var parfisk :(

Förlåt!

Tror inte att affären tar tillbaka fisk, för de skulle det innebära att de måste sätta just dina fiskar i karantän i två veckor, för att se om de inte har lyckats få någon sjukdom hos dig. Inte för att jag tror det, utan för att de inte vill att deras fiskar ska råka bli smittade och dö (hela bunten..)

Även om man har läst på, och gjort efter konstens alla regler, är det inte säkert att fiskarna kommer trivas, ibland finns det undantag, det är inte mycket att göra åt.

Exempelvis så HATAR min annars rätt snälla apistogramma hanne räkor, så att den jagade tre stycken ur akvariet, trots att det är stort nog och lite till. Honan brydde sig inte om de, men hanen ogillade de skarpt. Varför? ja.. säg det!


Nu får du vara medveten om att ditt akvarium på 54 l (visst var det så?) är mycket litet, och vara noga med att påpeka det för de i affären. Precis som du , köper de flesta en sljöjstjärt i början, omedvetna om att den är nära släkt (egentligen samma fisk t.o.m) guldfisken, som kan bli en sådär 20 cm. Den håller sig visserligen liten i ett litet akvarium, men skitar ner vattnet mer än en annan fisk av samma storlek.(liten fisk som äter för att växa och bli stor)

Nu kanske du tror att det inte går att ha några roliga fiskar alls i ett så litet akvarium, men det finns massor, om än begränsat.

Ps: Prova algätande räkor. De är hur söta som helst ;)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 652
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Efter lite frånfällen i akvariet så är det dags att fundera på några nya invånare, så jag har lite frågor som nån kanske har tips om...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 995
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp