Bukefalos 28 år!

Mocka hagen?

J

johansthlm

Hej på er alla hästmänniskor.

Jag kan ingenting om hästar, men jag har en stilla fråga. Den har ganska stor betydelse för mig, så jag skulle bli glad om jag fick bra svar.

Ska man mocka en vinterhage?

Hagen ifråga är ganska tätt befolkad av hästar. Så här på vårkanten vill jag inte gå in i hagen utan gummistövlar, då det ligger högar överallt. ÖVERALLT! I princip är hela utan täckt.

I detta står hästarna , och fodras även i detta elände.

Är det så man gör?

Vad säger lagen?

Tacksam för svar.

Johan
 
Sv: Mocka hagen?

jag personligen mockar inte min vinterhage inte någon av mina andra hagar heller. Men jag har få hästar och stora hagar så dem vadar inte i skit heller. Men så som det verkar som du har sätt så skulle jag mocka hagen har man en liten hage så måste man ju det, en själv skulle ju inte heller vilja stå i sitt eget bajs liksom.
 
Sv: Mocka hagen?

Vi mockar våra vinterhagar, men det finns nog inte något som säger att man måste det.
 
Sv: Mocka hagen?

Om lagen säger att du ska göra det vet jag inte. Men vi försöker mocka våra hagar regelbundet. Och det gör vi för att få ner mask mägnden och för att hagarn är inte så stora. Så då blir det både snyggt och hygieniskt när man mockar i hagen.
 
Sv: Mocka hagen?

Tror inte att lagen säger något om just det.

Mocka vinterhagen bör man göra om den är för liten för det antal hästar man har där. Dvs om ytan blir täckt med spillning såsom du beskriver det. Orsaken kanske är att man har för lite mark?

Man ska tänka på att hästar kan koncentrera sina toalettbesök till vissa delar av en hage, vilken då ser mindre trevlig ut, medan den stora ytan i övrigt är ren.

När det sätter igång att växa "försvinner" vanligen det mesta den naturliga vägen sas med hjälp av sol och regn. Vi kör över betesvallarna några gånger på år med en s k betesharv för att sprida ut högarna.

Vi mockar ur i år för första gången. Orsaken är att hästarna p g av den enorma mängden snö inte använt mer än en liten del av hagen och mest stått på vissa ställen samt gått mellan dessa. Så det såg inte så kul ut när snön smälte bort och hög efter hög efter hög tittade fram.

LIA
 
Sv: Mocka hagen?

Skulle aldrig låta det gå så långt så att man dels inte kan gå i hagen utan stövlar och dels inte kan fodra hästarna på rena ytor. Det är inte på något sätt hygieniskt! Sätt igång och mocka, vettja!
 
Sv: Mocka hagen?

Vi mockar alla grushagar när det går hästar i dem, oavsett årstid. Gödsel som hamnar i gräshagar får ligga kvar för att hjälpa gräset att växa...

Skall tilläggas att min häst bor på ett "riktigt" jordbruk, dvs vi byter betesmark med jämna mellanrum och så odlas det spannmål eller majs eller ärtor eller nåt annat där hästarna gått tidigare....
 
Sv: Mocka hagen?

I förra stallet mockade vi vinterhagen med jämna mellanrum. Stallägaren ville ha det gjort varje månad, men det blev mer sällan (det var våra hästar som gick i den, så vi mockade när vi kände att det fanns behov). Hagen var ca. 50x20 meter och i den gick två hästar. De som hade mindre hagar tror jag mockade varje månad, och vissa oftare. Så ja, hagarna behöver mockas!
 
Sv: Mocka hagen?

I vårt stall mockas alla hagar varje vecka. De lite större hagarna på sommarhalvåret däremot är det inte fullt så noga med. Larverna kläcks om inte jag minns fel vid 7-8 grader så vi mockade ut allt när snön försvann.
 
Sv: Mocka hagen?

Jag tror det finns nån lag om att hästar måste ha rent underlag att stå på och detta gäller även för hage.
De får t.ex. inte stå i djup lera i hela hagen. Så det kan vara möjligt att de heller inte får stå i skit på det sätt som du beskriver. Jag kan fråga en vän som jobbar inom miljö- och djurskydd om du vill.
MVH Zenith
 
Sv: Mocka hagen?

Jag mockar vinterhagarna i princip varje dag och det har gett resultat... Har inte behövt avmaska på två år nu. Träckproven vår/höst har visat 0,0,0.
//marti
 
Sv: Mocka hagen?

Lånar knapp.

är det någon som vet om man kan hyra de där "nya" hag mock sugarna? är som en turbo dammsugare typ som används just i detta syfte. Hoppas ni vet vad jag menar.

:bow:
 
Sv: Mocka hagen?

mackan skrev:
är det någon som vet om man kan hyra de där "nya" hag mock sugarna? är som en turbo dammsugare typ som används just i detta syfte. Hoppas ni vet vad jag menar.:bow:

Det skulle jag också vilja veta:D

Immer
 
Sv: Mocka hagen?

Vi mockar vinterhagen, efter att hästarna flyttats över till beteshagen, inget som egentligen behövs eftersom vi har tre hästar i en stor hage både sommar/vinter. men mockar för att det helt enkelt ser trevligare ut, våra hästar har även sina favvoställen väldigt nära boningshuset och våran trädgård. så det är välll egentligen mer för våran egen skull :p
 
Sv: Mocka hagen?

Vid så stora mängder gödsel så borde det finnas en överhängande risk för att vattendrag i närheten samt grundvattnet förorenas. Och det tror jag inte är tillåtet.
 
Sv: Mocka hagen?

Alla mindre hagar mockas, men stora hagar(med lagom många hästar i) som får vila med jämna mellanrum kanske inte är lika högprioriterat, även om jag skulle önska att detta kunde göras. Jag ska ut nu i helgen och mocka min hästs hage hade jag tänkt mig om det fina vädret håller i sig någelunda så det går att få en kärra till och från hagen (väldigt lerigt tyvärr).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er. Hästmänniskor är ett knepigt folkslag. Det vet vi hästfolk mycket väl. :angel: Jag har en ganska öppen syn på hästhållning...
2
Svar
32
· Visningar
5 399
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 607
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 020
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp