Bukefalos 28 år!

mögel på sadlarna !!!

Buck

Trådstartare
:cry: min nya sadel har blivit angripen av mögel, trots isolerad sadelkammare, sadel skydd och att jag putsar samt torkar av den efter ridning :confused:, lämnar aldrig kvar tvål rester men nu så fann jag den täckt av mögel för nån dag sen. putsade den ordentligt och gjorde ordentligt rent men dagen efter så var den lika möglig igen :mad:.
mina andra sadlar var inte mögliga då, men efter nån dag så blev det översvämning i sadelkammaren så då blev det alldeles för fuktigt och de andra blev också mögliga, dvs stor putsning av allt läder :crazy:

men eftersom det bara var den sadeln som jag använder mest som blev möglig först, kan det vara sadeltvålen som är för gammal? har använd min trogna tvål i 10 år :p (putsade inte lika ofta innan), och är en vanlig glycerin tvål i blå låda, samma som man kan köpa på hööks fortfarande.
vi ska köpa en torrboll eller avfuktare och ha i sadelkammaren nu, men kan det vara läge att köpa ny tvål också? (är kanske snål men den gamla är ju inte slut än:angel:)

vad för tvål är bäst i så fall? har använt flera olika märken tidigare när jag jobbat i stall, och då var butets och antares bäst, men de är också lite väl dyra för en tvål...

hjälp?
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Själv sätter jag aldrig på sadelöverdraget om sadeln är nysmord just för att tvålen och fukten inte ska stängas inne. Smörjer med Stübbens produkter, främst den flytande lädertvål till alla mina läderprodukter (bortsett från stövlarna)

Att byta ut tvålen är nog ingen dum idé för den delen heller ;)
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Jisses 10 år????

Skulle absolut byta ut tvålen ja! Tvålar i tub är mer hygienisk. Skulle du tvättat händerna med en 10 år gammal tvål? Tänk så mkt bakterier som finns på din tvål, inte så konstigt att allt möglar. :p

Stubbens flytande glycerintvål är tex helt okej tycker jag.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

he he ja den är lite gammal :p,

dock vet jag inte vilken tvål som är bäst :/

stubbens (den i burk) tycker jag inte om, har använt den på jobbet och den var skabbig efter 2 veckor med konstiga fläckar :(. sen så blev sadlarna konstigt klistriga av den.
vill helst inte ha flytande, utan trivs bäst med gamla hederliga i burk ^_^ drygare också.

(sadelöverdragen är mycket luftigt, hemmasydda av gardin och håller endast dammet borta ^_^, dvs inga sånna billiga av plast )
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Hej
Jag tror du ska fundera på att göra nåt åt eventuell fukt i sadelkammaren. Jag tror inte det beror på tvålen ( men kanske ändå dags att byta den)
Men om du har möjlighet så lämna ett fönster öppet eller en dörr så att det kommer in frisk luft och torkar ut lite. Torrboll är bra, men oftast behövs en större åtgärd. Uppvärmd sadelkammare eller bra ventilation är kanske att fundera på.
Lycka till!
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

jag har haft fönstret öppet hela sommaren :( och dörren har stått öppen alldeles för mycket då vi renoverat stallet och dom använt el-uttaget därinne. sadelkammaren är uppvärmd på vintern och har stenväggar + isolerat tak. torrboll eller avfuktare ska köpas.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

fast vi är väl inne i det som brukar kallas rötmånaden nu eller? Allting inklusive sadlar möglar lättare. Så torrboll är nog ingen dum ide.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

I vår sadelkammare där vi bodde innan hade vi en riktig avfuktare som suger upp fukten i luften och sen rinner vattnet ut genom ett rör och ned i en spann man ställer bredvid. Det blev mer vatten än man kunde tro.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Det finns en tvål som är speciellt gjord för att ta bort och förhindra uppkomsten av mögel. KOmmer inte ihåg vad den heter men det är en svart flaska och finns bla på citygross... Funkar bra tycker jag!
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Investera i en avfuktare!

Som någon tidigare skrev finns det mer fukt i byggnader än vad man kan tro :eek: :)
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

ja avfuktare ska vi handla, bara den inte tar för mycket plats :( sadelkammaren är 2*3m och är både sadel och foderkammare :/ = ont om plats.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

haft det problemet med en sadelgjord. Den möglade hela tiden, oxå trots värme och avfuktare in sadelkammaren. allt annat läder höll sig fint, utom den. men jag köpte en speciell rengöring med mögelskydd, det hjälpte jättemkt. :) kommer inte ihåg vad det hette, men om du vill veta så kan jag kolla upp det. :)
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Fast har du fodret i samma utrymme som det mögliga lädret är nog avfuktaren en utmärkt investering - fixa plats, sätt upp någon extra hylla.

Jag gillar också sadeltvålarna, men har aldrig stött på någon som överlevt så länge som tio år? Mina brukar ta slut inom några månader. ;)
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Jag använder Effax Leather Combi, torkar sedan av noga med fuktig trasa och smörjer till sist med en sjukt bra läderbalsam som jag naturligtvis glömt namnet på. Lädret blir fräscht, mjukt och smidigt.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

ja får göra plats under diskbänken antagligen ^_^,

och tvålen har nog hållit så här länge då jag tills för 3 år sedan bara putsade sadlarna ca 2ggr om året :angel:( hemska sadlar som inte passade, red barbacka :)). men när jag köpte stor häst och en dyr sadel så blev jag puts freak och nu ska allt putsas och hängas upp på sin rätta plats med skydd över efter varje ridning. min mamma förstår inte varför man måste snöra ihop tränsen men åren som stallskötare har skadat mig och min syn på utrustning ^_^.

har funderat på effax produkterna, men det blir nog att jag köper en antares tvål istället. för långt att köra till hööks för lädertvål:p
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Fast mögel är ju inte bakterier, utan svampsporer som fått fäste i lädret. Tror inte att såna sporer trivs i tvål, isf skulle ju även den bli möglig.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

Jag tycker att det är alldeles för ofta att putsa/blöta ner en sadel efter varje ridpass. Då är det kanske inte så konstigt att den möglar, speciellt med samband att det varit ganska fuktigt i sadelkammaren också.
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

*kl*
Vad fina sadelkammare ni verkar ha allihopa!!! :love:

Själv har jag stampat jordgolv, två hål i nedre delen av timmerväggen där snön yr in under stormarna, farfars eka ( som numera är inbyggd av en mellanvägg ) och översvämmning i våras... Stallet är en annan femma, där är det fint, men sadlarna får ingen lyxförvaring..:crazy:

Trots detta har jag inga direkta mögelproblem.. tvålar sadlarna när de blivit blöta av regn, oftast får de då också lite läderfett...
Känns nu som att det är ett under att de är så fina... :angel:

jag gillar en vanlig tvål, finns en i knallorange plastlåda som är kanon, använde den mycket i england...
 
Sv: mögel på sadlarna !!!

*kl*
Vad fina sadelkammare ni verkar ha allihopa!!! :love:

Själv har jag stampat jordgolv, två hål i nedre delen av timmerväggen där snön yr in under stormarna, farfars eka ( som numera är inbyggd av en mellanvägg ) och översvämmning i våras...

så var min sadelkammare innan :p(dock med trasigt, dåligt gjutet golv), hade inte ens en sadelkammare då utan hade bara några sadelhängare bredvid boxen, regnade in året runt, ruttet tak spindlar med kroppar stora som femkronor gjorde bon i sadlarna varje dag osv, inga mögel problem där dock.

men nu när vi total renoverat stallet har jag för första gången under 13 års häst ägande har ett stall som det inte regnar in i och en ordentlig sadelkammare som är isolerad. så möglar sadeln :mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 433
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 930
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 173
Islandshäst Hej! Jag måste köpa en sadel. Hittills har jag kunnat låna en fin sadel av en stallkompis när jag ahr tränat Tytte, men nu när det är...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
16 043
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp