Bukefalos 28 år!

Monté på Valla???

D

Dame

Nån som har hört att d kanske ska bli monté på valla igen!? Såg d på ett papper i stallet, så kom igen nu alla som vill tävla monté, anmäl er till vallas nya montéklubb! :banana:
 
ja tycker att de verkar kul me monté men ja vet inte riktigt hur de går till, bara att man rider och de är en trav tävling, vad händer om hästen tar ett galopp steg?
finns de monté för ponnyer?
Berätta allt som du vet :bow:
 
Går du in på tex. google.se o söker på monté eller tävla monté så får du upp en massa sidor där du kan läsa!
Vet faktiskt inte om dom har d för ponnys men om inte, varför inte ha d som förslag?? :)
 
JA, det finns monté för ponnyer. Skulle tro att det är vanligare med montélopp för ponnyer än för stora travare, än så länge i alla fall.
En kort sammanfattning av monté (för ponnyer) är att det fungerar i princip som en vanlit travtävling med sulky, fast man rider i stället. Det finns regler för utrustning, åldrar och att ekipaget ska vara proportionerligt.
Vad gäller galopp så blir man diskad när ponnyn galopperar för tredje gången, om man "vinner mark" på att ponnyn galopperar eller om den galopperar en sammalnagt för lång sträcka i loppet (minns itne exakt hur långt man får galoppera, 200 m totalt kanske??)

Kompletta (någorlunda i alla fall) regler finns på SPTFs hemsida.

Och till originalinlägget - det finns väl INGEN anledning att alla montéintresserade ska vara med i just Vallas montéklubb! Det FINNS faktiskt andra travbanor i landet, där det också rids montélopp! ;)
 
ååååhhhhh :bump: :bump: :bump: :bump:
nu blir ja ju jätte sugen!!!!!
ja vill tävla monté!!!!!
Har en liten ponny som travar RIKTIGT fort, men kan ibland få för sig att ta ett galoppsteg lite här och var, men även om jag tycker att hon travar snabbt så kanske hon inte är snabb om man jämför me andra ponnyer.

Har någon varit och kollat på en monté för ponny?
såg de snabbt ut?

usch egentligen så tävlar jag ju redan mycke (galopp, hopp dressyr och ska prova fälttävlan i vår)men de verkar sååå himla kul!!!!! :)
 
men på den sidan som jag hittar står de att bara a och b ponnyer får tävla,är de så?? :confused:
 
Ja, ponnytravet är bara öppet för A- och B-ponnyer.
Och stortravet enbart för rena varmblods- eller kallblodstravare. Så är din ponny av annan storlek eller ras så får jag nog beklaga...
 
NEEEJ!!!!!!! :cry: :cry: :cry: :(
e de sant???
ja har ju en c ponny!!!!
skiiiit också!!!!! :(
 
stackare...men vaddå, tror du inte att valla kanske kan ställa upp me ett lopp då o då för ridhästar, c-d ponnys? kanske kanske inte=)
 
Vi ska nog vara glada att dom överhuvudtaget funderar på att engagera sig i att kolla över möjligheterna med monté

Vem som helst kommer ju inte att få rida monté utan licens kommer att krävas vilket det iof gör redan idag på "uppvisningstävlingar"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: tanten
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 198
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp