Bukefalos 28 år!

Mugg....Hjälp!!!

Favina

Trådstartare
Min häst har fått mugg. Hon har det på båda bakbenen. Hon har vita halvstrumpor o det har gått upp lite på kotan på insidan av benet längst bak. Det är inte mycket men hon blir svullen i benen efter en natt mer än vanligt.

Jag spolar rent nästan varje dag o smörjer på en pensilin salv som det står på att det är för mugg, tycker ni att jag skall fortsätta så eller skall jag göra på något annat sätt, annan salva?

Skall tillägga att vi har VÄLDIGT leriga och BLÖTA hagar! :(
Vissa får ha sina hästar i paddocken pga specialskor mm, tycker jag oxå skall få ha min häst där!

Kram Favina :bump:
 
Hejsan!
Tycker du ska fortsätta använda den salvan du har nu så länge den räcker... om de inte hjälper så kan det mycket väl vara fotskabb din häst har fått. Tog hem veterinären till min häst i somras när jag såg att hon hade små sår och skorpor i hovskägget och han skrev ut ett recept på en salva som han sa skulle hjälpa, men inget hände. För ett tag sen skickade jag in en skorpa på analys och det visade sig vara fotskabb. Om din häst inte blir bättre av salvan tycker jag att du ska göra samma sak. Det är väldigt svårt att se skillnad på fotskabb och mugg/rasp med bara ögat.
Lycka till!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Min häst hade mugg för ett par år sedan som tillslut spred sig över hela kroppen. Många av hästarna i det stallet hade det pga av dåliga infekterade hagar, men inte lika allvarligt som honom. De tvättades med diskmedel för att torka ut det, samt äppelcidervinäger.
Jag var tvungen att klippa hela honom från topp till tå. Han tyckte det var så skönt - stod med slutna ögon och dreglade, och tyckte väl inte att det var en dag för tidigt!
Efter det gick det bort, och året efter (nytt stall) fick han på skenbenen. Jag rakade honom tillslut där med, och då försvann det. Det är så svårt det där. Speciellt denna årstiden då det är bara blött och lera, och ingen ordentlig kyla, iallfall i sthlm.
 
Hon är rakad, eller har varit, nu har det växt ut igen. Men jag funderar på att raka HELA hästen och lämna kvar endast vid sadeln och halva huvudet. Hjälper det att raka benen? eller skall man ha päls där?

Kram Favina :bump:
 
Sluta blaska med vatten, det bara förvärrar...Mugg är ju en slags svamp och dom trivs i blöt miljö...försök hålla så torrt som möjligt. Vänta tills leran torkat och BORSTA sedan bort. Prova även mag/tarm-balans...för mugg är bara inte ett utomstående symtom utan kan även komma pga av obalans i tarmfloran...Min pålla (och även dennes mamma) hade/har vita ben..dom hade aldrig mugg..och jag antar för att jag aldrig någonsin spolat deras ben då de vart leriga...Strunt i leran och låt den självtorka....
 
Japp, inte vatten i onödan. Om det måste göras rent så använt kallt vatten för att inte öppna porerna i huden.

Testa med salva mot fotsvamp från Apoteket eller Celestonsalva (receptbelagd). Det som hjälpte bäst för min häst var dock Aloe Vera gel.

Ps. Min häst fick faktiskt mugg på dom ben som inte är vita först och jag har haft flera hästar med vita ben som inte fått mugg öht.
 
Min pålle är fux med vita strumpor, han får mugg hur lätt som helst men nu smörjer jag med Aloe Vera jelly ett par gånger i veckan.

När det var som värst varje dag. ( tvättade med decinficerande tvål och smörjde jelly. Det försvann på två -tre dagar - det var mycket mugg vill jag lova! Alla fyra benen! Eftersom jag tävlar kan jag inte använda vet. preparat typ celeston.

Dessutom ger jag juice varje dag - det blanserar magen- när han är orolig - mugg, lugn - inte mugg.

Har kontakt med ett företag som du kan köpa lite billigare ( dock högsta kvalitet) genom . Hjälpte även på eksem på islandshästen... universalmedel tror jag!
PM a i såfall.

Och JA - nu är jag sponsrad av dem! Tack för det!
 
hej!
hade en travare innan som fick mugg provade med allt möjligt även special medel mot mugg som kostade skjortan men sen sa en äldre farbror till mig att gå till en matbutik och köpa späk grisfett och mala ner det.gjorde detta och kletade på en gång innan ridturen och efter all mugg försvann efter ca 4-7 dagar super kanon bra!
tänk vad gammla knep kan vara bra!
och billigt ca 10kr gick det på plus ben kraffterna när jag cyklade till och från affären.
men använd inte vatten.
hoppas det går bra!
 
Problemet är att leran torkar aldrig. Kommer jag på kvällen så är det blötlera kvar :(, kommer jag på morgonen så har den torkat men det hjälper ju inte för då skall hon ut igen.. :(

:mad: åt mugg!!

Kram Favina :bump:
 
du fick tips om att borsta bort torkad lera, men att riva i muggen ska du absolut INTE göra!! då sprider sig svamparna och du kommer aldrig att få bort muggen och raspen

spola din hästes ben riktigt rena, dutta halvtorrt med handduk och blås riktigt torrt med hårtork, då torkar du ut det väldigt bra.. sedan kan du smörja på tunt med salvan du har..

jag jämför mugg med munsår hos människor.. det ska hållas rent, torrt och mjukt för att kunna läka..
 
En annan tanke som slog mig. Kan man ha sådana där benskydd i neprene som sluter om hela kotan så inte skiten kommer på muggen, eller blir det värre? Det var bara en tanke som slog mig :smirk: Även sånna bandage som häftar i sig själv?

Kram Favina :bump:
 
Som du skiver, att linda med PowerFlex är inte dumt, men då måste du ha kompresser under samt något medel som gör såren mjuka.

Gjorde så ett tag, fast med annan salva än aloe. Det var visserligen inte blött igenom men särskilt effektivt var det inte, inte heller ekonomiskt.

Ska du ha så så måste du ju linda ner över hoven så att leran inte tränger in, tror nog att det gör det med benskydden.
 
Vår veterinär säger att mugg och rubbning i tarmfloran hänger ihop. När vår häst fick mugg tog vi ett träckprov på bakteriefloran och det visade sig att han hade för lite e-colibakterier. Hästen blev ordinerad 1/2 liter A-fil om dagen. Fick sedan med veterinärens hälp tag på ett bakteriebalansmedel. Rubbning i tarmfloran sker om hästen har fått i sig någon giftig växtdel eller en liten tuss mögligt hö, det är ju lätt hänt om man har höbalar.

Bettan
 
Jag skulle tippa på att man bara stänger in mer skit eftersom att hästen inte kommer att kunna lufta benen själv då utan att benen hålls blöta hela dagen. Det skulle vara bättre om du fick in din häst i en torrare hage.
 
Jo men preciis.. sjukdomen är ett svampangrepp och kommer ibland inifrån hästen, vissa gånger kommer den utifrån genom en liten rispa i karleden eller av att huden blir mjuk å infekterad av en massa fukt och lera.. ofta kan det vara båda sakerna som gör att mugg och rasp uppkommer..

har man mugg som inte försvinner av normal behandling bör man ringa veterinär.. :smirk:
 
Det första och mest effektiva är är byta hage (om du är säker på att det verkligen har med leran att göra), att behandla en häst för mugg samtidigt som man har den i en lerig hage är som att torka sig i röven innan man skiter. ;)
Skölj benen med ljummet vatten, torka noga och smörj in. Om pensilin salvan inte hjälper rekommenderar jag dig en mjukgörande gelé från Aloe vera. :idea:

Som andra har skrivit så finns det andra orsaker till mugg, min ponny T:ex får det av betfor. :mad:
 
Kaske ett lite udda tips är att lägga bandage med A-FIL under natten, givetvis efter att man rengjort och TORKAT! Det löser upp alla "skorvar" mkt effektivt, och om skorvarna är borta kommer "dagsalvan" åt bättre. Som tvättmedel brukar jag använda hibitane. Läste om några som provat aloe gelly, skulle gärna vilja veta vad ni tvättar med och om ni bandagerar över. Jag smorde noga med det 2ggr/dag i två veckor och det blev bara sämre :cry: då alla säger att det är så himla bra måste jag ju gjort nått fel. Använder annars aloe produkterna mycket och är jättenöjd. Ska tilläggas att detta är en häst som inte går i leriga hagar, däremot spolas benen dagligen efter jobb.
 
Jag undviker att använda vatten öht om det går innan jag använder Aloe Veragel. Om jag måste tvätta så gör jag det med kallt vatten och tvål. Bandagerar inte.

Mugg kan ha många olika orsaker och det är möjligt att Aloe Vera helt enkelt inte bet på den sort din häst hade. Om den har mugg skulle jag inte spola benen öht om den inte är nödvändigt.
 
Måsre tyvärr spola benen varje dag, har en galopphäst som måste ridas på täbys saltade bana. Salt o sårig mugg = dålig kombination!!! Har dock fått ordning på "kossans" ben nu, det var bara aloen som inte "bet". Den andra av mina(som har viloperiod) har jag undvikit att spola och bara använt idomin och det har funkat bäst på honom. Ovanligt mycket mugg i år föresten, vet att många har problem med det på "galoppen".
 
Tipset jag fick av veterinären var att alltid använda sig av engångshandskar när man är och pillar och smörjer i muggen. Vi har stafylockocker eller streptockocker eller vad det nu var för kocker på våra fingrar och nagelband och muggen fulls liksom på utav bara farten. Vi trättar och pysslar och ger en dos baciller av bara farten :D, kanske värt att testa?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 129
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 889
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 333
Senast: godishanna
·
Hästvård Har en häst hemma på prov, som har några krustor vid karleden bak. Ägaren har sett det och haft ute vet som inte visste vad det var, men...
2
Svar
29
· Visningar
3 009
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp