Mycket höga värden AST/ASAT och CK. Om inte PSSM/ESPM?

Mli

Trådstartare
Fick av en slump reda på att min ponny, tinker/kallblodskorsning -11:a har kraftigt förhöjda värden på ovanstående.

För ett år sedan var AST/ASAT nästan lika högt, CK precis under gränsvärdet (då tyder det på levern snarare än muskel) och sen även njurfel. Symptomen då var mycket snarlika korsförlamning, fast utan rimlig förklaring. Ponnyn åt inget kraftfoder, inget arbete. På grund av andra omständigheter i stallet misstänkte vi förgiftning. Symptomen släppte på ett par timmar, blodproverna var u.a en månad senare.

Nu skulle vi ta nya prover för att häva den reservation som blev då vi höjde ponnyns livförsäkring då den kördes in i somras. Både jag och veterinären fick en smärre chock av värdena. Veterinären ordinerade beviplex och endast skritt, ponnyn går på lösdrift och har vilat från allt arbete i flera månader. Äter minimalt med spannmål, 0,5 kg hippo grow alfa. Är glad, pigg och har ingen rörelsestörning.

Googlar man på värdena dyker PSSM/ESPM upp vilket skulle kunna stämma in mycket bra, men jag har tolkat de svaga symptomen som tillväxt och bara allmän "ponnytrots". Inget beteende har varit onormalt för ponnyn som alltid har varit väldigt egen, med segt temperament överlag, och har aldrig direkt ansträngts pga åldern. I somras när hon kördes in hade vi inga som helst problem, pigg och glad framför vagn. Hon visar ingen smärta i muskulaturen.

Jag har skickat iväg tagel på analys för PSSM1 vilket är det vanligaste på kallblod, har också skickat iväg analys på grovfodret för att vara beredd att agera. Veterinären kommer om två veckor igen och tar nya prover - lite beroende på vad tagelanalysen säger.

Googlar på man på dessa värden så dyker enbart korsförlamning (vilket är osannolikt) och PSSM/ESMP upp. Men sen tar det stopp. Vad kan dessa förhöjda värden annars bero på?
 
Just ja, glömde skriva att det också kan tyda på muskelsönderfall pga trauma; en rejäl muskelskada alltså. Men hon visar inget som helst tecken på smärta eller skada, typ svullnad och värme. Normal puls, temp och andningsfrekvens. Precis innan jag fick provsvaren tömkörde jag henne lite lätt i skritt och trav i paddocken och konstaterade att hon aldrig varit finare att arbeta med. Mjuk och med bra bjudning.

Finns det någon muskelsjukdom som går i skov?
 
Det är PSSN typ 2 som är vanligast på kallblod. Även om typ 1 verkar förekomma ganska ofta hos tinker/irish cob. Så om du får negativt svar på dnaprovet hade jag definitivt gått vidare med biopsi för att diagnostisera/utesluta PSSM typ 2.

PSSM kan gå i skov, dessutom har hästarna ofta symptom som inte nödvändigtvis "märks", man vet inte att hästen har problem förrän man börjar behandla och får en helt ny häst. Det finns inget entydigt facit för en häst med PSSM, det kan yttra sig på så enormt många olika sätt.
 
Det är PSSN typ 2 som är vanligast på kallblod. Även om typ 1 verkar förekomma ganska ofta hos tinker/irish cob. Så om du får negativt svar på dnaprovet hade jag definitivt gått vidare med biopsi för att diagnostisera/utesluta PSSM typ 2.

PSSM kan gå i skov, dessutom har hästarna ofta symptom som inte nödvändigtvis "märks", man vet inte att hästen har problem förrän man börjar behandla och får en helt ny häst. Det finns inget entydigt facit för en häst med PSSM, det kan yttra sig på så enormt många olika sätt.

Ok, jag trodde att PSSM2 var mest den som drabbade lättare hästar typ varmblod, men jag är nybörjare och lär mig gärna mer och rättar mina fel.

Tyvärr verkade min veterinär inte ha någon koll utan ville bara ta nya blodprov om några veckor. Jag funderar på om det blir svårt att få ordinerat biopsi?

Finns det fler tänkbara sjukdomar som jag har missat, som ger dessa värden? Kan tillägga att LDH också var högt men det sa veterinären att det var mer troligt att det var fel i testet, att blodproverna inte analyserades direkt utan 24h senare.
 
Du har inte helt fel, engelska fullblod tex har man bara konstaterat typ 2 på. Din häst skulle absolut kunna ha vilken typ som helst. Så jag hade gjort som du gör, börjat med dna testet och ev gått vidare med biopsi. Kunskapen om PSSM är mkt dålig generellt men det finns stöd att få. Och en del kliniker gör biopsin, inte alla. Det positiva med PSSM om man nu ska hitta något är att när man väl diagnostiserat så behöver man inte veterinärens hjälp utom vid ev kraftiga anfall. Man behandlar genom foder ooch livvstilsförändingar, men det kräver engagemang från ägaren. Det gör ju dock de flesta kroniska sjukdomar.

Tyvärr kan jag inte så mycket generellt om andra sjukdomar som ger korsförlamning eller förhöjda muskelvärden. Däremot kan jag rätt mycket om PSSM. Tycker absolut det är bra att iaf utesluta det i ditt fall.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag väntar fortfarande på tagelanalysen, borde får svar i veckan. Har kollat upp lite mer kring muskelbiopsi, och det verkar inte gärna göras annat än på klinik. Verkar vara en omständig process som tydligen inkluderar flytande kväve, torr-is och iltransport till lab, SLU. Blev mycket förvånad dock att det inte kostade mer, 2300:- inkl sedering.
Jag är ju lite irriterad att min veterinär inte har föreslagit detta själv utan bara vill ge beviplex forte och ta nya prover om ett par veckor. Skönt då att veta att det är en mindre kostnad att få pssm2 uteslutet även om man måste bekosta det själv ifall försäkringsbolaget inte tar kostnaden - om veterinären inte är med på mina noter.
 
Ja det är lite speciellt med denna biopsin men som tur är börjar det finnas en handfull kliniker som fixar det. Och som jag skrev, tyvärr är det inte många veterinärer som ens vet vad PSSM är, än mindre hur man diagnostiserar eller behandlar.... men ju fler ägare som får kunskap och testar och ju fler hästar som diagnostiseras, desto fler veterinärer får också upp ögonen.

I vår grupp på facebook har vi flera veterinärer som är med för att lära sig! SÅ bjud gärna in din dit om hen är öppen för det.I gruppen finns det också några som gjort biopsi och det har diskuterats flera gånger vilka kliniker som gör den osv.

Det finns säkert flera genetiska sjukdomar som ännu inte är identifierade. Genen för PSSM typ 1 (GYS1) isolerades inte förrän för några få år sedan och gentestet kom 2009. Genen som är ansvarig för typ 2 har ännu inte identifierats. Så många många hästar med diverse muskelproblem, "lynnesfel", återkommande "måndagssjuka" mm har säkerligen varit PSSM hästar. Genen har funnits sedan väldigt väldigt länge, forskare säger sedan innan de många olika raserna utvecklades och att mutationen först uppstod i en "draft type horse" dvs en grövre kallblodshäst.

Tala gärna om vad resultaten blir och hur det går oavsett resultat!
 
Vi hade två islandshästar sto och föl med liknande provsvar. Båda hade även Selenbrist. De blev lite bättre på tillskott men inte bra.
Mamman hade dessutom hög vilopuls och ett blås ljud som kom till efterhand. Stoet blev sjuk först när hon var dräktig, hittade någon konstig bakterie på blododlingen. Behandlat med allt möjlig, fölar verka ok. Sen blev båda sjuka. Vi fick ner muskelvärdena lite med hög dos selen men så fort vi gick ner i dos steg muskelvärdena igen. Efter massa veterinärer som blev inblandat och ingen hade svar blev båda avlivade.
 
@valvis Fy vad hemskt att både sto och föl blev så drabbade!

Jag har ju som tur är inte särskilt mycket till symptom på min. Det som jag har tagit som unghäst i tillväxt och lite udda egenheter är att hon i perioder är rätt så istadig och egensinnig i träning. Men tar man henne ut ur paddocken till stubben etc så går det hur bra som helst. Hon ligger periodvis ner rätt så mycket. Hon "tar slut" ibland när vi är på väg hem på promenad, eller tränat i paddocken. Då blir hon helt orkeslös, gäspar och ser ut att bara vilja sova. Detta följs oftast av att hon varit väldigt pigg och ovanligt glad och sprallig, eller att vi har gjort något nytt. Typiska tecken som vissa unghästar ger när de är trötta mentalt. Hon är ju bara 3,5. Hon är också rätt så spänd i bakdelen, något som jag inte fått att släppa helt med mjukdelsbehandling. Hon är mer spänd nu än i somras, hon har vilat så länge nu så att jag kanske blivit hemmablind. Ingen rörelsestörning dock. Jag ska se till att en kiropraktor tar en titt på henne (jag är själv bara Equiatriker, saknar kiropraktik i utbildningen).
Det är en ponny som sedan hon varit föl testat och fixat med allt som går. Under en kort period testade hon att luta sig på mig när jag lyfte framhovarna - och jag valde att inte bära henne - så lade hon sig långsamt ner. Som att det vore helt naturligt att göra så. Och så upprepade hon det för varje hov. Andra kan dock lyfta hovarna som vanligt på henne. Och så är hon periodvis väldigt ömfota fram, något som hovslagaren tycker är lite konstigt för att hon har så bra hovar. Men med barfotaboots så fungerar hon skitbra. Hon har aldrig visat tecken på någon som helst smärta, annat än sina ömma framhovar. (på grus och asfalt, ok på gräs och i paddock).

Och jag har fortfarande inte fått svar på tagelanalysen.. nu är det 9 arbetsdagar sedan jag skickade iväg det, och det hade inte kommit fram när jag ringde och kollade igår. Jag håller på att bli knäpp här hemma! Jag vill ha analyssvaret innan jag går vidare med utredningen.

Jag har redan börjat byta ut foder här hemma, båda mina får mindre stärkelse (alltså korn, Hippo Grow) och jag trappar upp lite olja. Ska gå över helt på melassfri luzern oavsett, och tillsätta olja utifrån vad grovfoderanalysen säger. Roligt är att min andra häst är ovanligt pigg och trevlig just nu, kan det vara foderomställningen? Oavsett så är det bara positivt att ha mina kallblod på så lite stärkelse som möjligt. Ponnyn får också Beviplex och extra E+selen.

Om hon har PSSM1 tänker jag mig att en veterinär får ta nya prover för att se hur värdena ligger just nu. Perfekt hade varit om jag kunde hitta en veterinär som även är kiropraktor, finns det? Grovfoderanalysen är inskickad (till USA) så det är bara att räkna ut och köra på. Sen får hon börja röra mer på sig, sätta fart med lite lätt träning och se hur hon reagerar på det. Jag har hört att så länge CK är högt så "ska" hästen ha ont, därav vill jag ha blodproverna gjorda först.

Om hon inte har PSSM1 tänker jag mig att jag ändå vill veta hennes värden innan jag går vidare. Tänk om det faktiskt bara var en sträckning eller så, som hon inte blev halt av? Blodproven kan distriktsveterinärerna fortsätta göra, men en vidare utredning känner jag att jag helst vänder mig till hästexperter med, typ Helsingborg som även gör biopsier.
 
.

Tala gärna om vad resultaten blir och hur det går oavsett resultat!

Det blidde PSSM1. Inte helt oväntat, och faktiskt skönt att få ett svar. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Är det ens lönt att ta nya blodprover när jag vet vad värdena beror på? Är det bättre att fortsätta med den kostförändringen jag redan börjat med, sätta henne i mer motion, och sen ta prover om ett par veckor igen? Foderanalysen borde jag få svar på i veckan så jag kan gå "all in".
 
Jag hade inte tagit nya blodprover nu utan fortsatt med åtgärder och provat mig fram till vad som är bäst för just den individen för att hålla den så symptomfri som möjligt.
Provsvaren i sig är egentligen inte lika intressanta som symptomen så att säga.

Man får vara beredd på att det tar tid att prova sig fram till vad som funkar bäst, och att detta sedan kan ändras. En del behöver kanske extra mycket fett, en del funkar inte alls på fett men istället på AlCar, en del behöver "hästdoser" E-vitamin eller Magnesium, extra selen, täcke, inte täcke, osv osv osv.

Om om man får hästen i ok skick eller tom symptomfri en period och det plötsligt förändras så är det detektivarbetet igen, vad har man ändrat i hästens tillvaro, eller har den fått nya behov osv osv.
Men det är mkt lättare efter ett tag när man känner sin PSSM häst!

När man väl har diagnostiserat brukar man inte ta så mycket blodprov, man går på allmäntillståndet och när veterinär tillkallas är det oftast om hästen fått en allvarlig attack och tex behöver smärtstillande eller liknande.

Hoppas det går bra, kom ihåg att många hästar lever och presterar bra med PSSM men det är mycket upp till ägaren :)
Och glöm inte att det finns stöd att få från andra i samma sits! Det kan vara skönt att bolla ibland!
 
Tack för svar! Finns det forum för oss med PSSMhästar, grupper på FB kanske?

Jag är glad för att ponnyn inte verkar särskilt hårt drabbad, och för att jag av en slump faktiskt fick reda på att hon inte mådde bra. Nu kan man sätta igång henne med rätt förutsättningar för henne, vara lyhörd för hennes humör.

Jag ska sätta igång henne mer i arbete nu, och fortsätta med mjukdelsbehandlingar och även se om jag kan få ut en kiropraktor. Så vi verkligen ger ponnyn alla förutsättningar.
 
Jajjemensan, både en svensk grupp startad av mig och en vän då vi hade svårigheter att engagera vår rasförening och okunskapen var för stor. Sök på "PSSM Info Sverige" Det finns också flera utländska grupper på fb, samt en Yahoo-grupp också på engelska. Men du kommer långt med vår svenska grupp.

Det är så skönt varenda gång man läser om ägare som du som faktiskt engagerar sig. En del gör inte det tyvärr, många hästar som tagits bort i onödan.
Du har alla förutsättningar nu att få en fult fungerande och välmående häst under många år framöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 192
Senast: Doccan
·
Hästvård Ja, som rubriken antydde så undrar jag om en häst kan få förhöjda Ck och Asat värden utan att ha haft korsförlamning? Och vad isåfall...
Svar
10
· Visningar
5 963
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp