F

Farouk

Blötlägga KRAFFT pellets?
Läste (på allas vårt kära lunarstorm ;)) att en tjejs hästs Krafft hade svällt upp i matstrupen så att det tog tvärstopp.
Maten kom ut genom näsborrarna tillsammans med en massa saliv.

Jag skrev att det INTE ska blötläggas, eller iaf inte BEHÖVAS, och att det nog berodde på att hästen käkade för fort så att det fastnade. :confused:
 
Är inte nästan alla krafftfoder pellets?

Och jag har iaf alldrig läst att man ska blötlägga dom... Brukar få hem sånadär reklamblad från Krafft där alla produkter finns med.
 
Det spelar väl inte så stor roll, men det sväller väldigt bra om man blötlägger det.

Själv har jag en häst som tar en tugga i taget så jag oroar mig inte att det ska fastna.
Har krubban på golvet brevid vattenhinken och min häst tar en tugga krafft, doppar i vattnet, sedan tuggar och sväljer han. Han gör så med varje tugga han tar *sötis*

Men all pellets sväller. Mest lucern tror jag.
Vet en häst som inte kastade i sig maten som fick foderstrupsförstoppning och veterinären fick komma med slangar i halsen på hästen och den hostade mat och blod ur mun och näsa på den. Det var blod överallt, golvet, taket, väggarna, kläderna osv..... :crazy:
 
Om hästen slänger i sig maten utan att tugga kan man blötlägga den för att undvika foderstrupsförstoppning och/eller kolik.

Jobbade på ett ställe förut där en häst fick blötlagd krafft av just den anledningen.

:)
 
Det är väldigt vanligt att man blötlägger pellets. Många säger att det är väldigt vikitigt att man gör det. Men det beror kanske på vad det är för pellets.
 
jag blötlägger alltid all form av pellets! o man ser ju hur mycket det sväller när det hamnar i vatten. så tänk själva, då sväller det lika mycket i hästens mage....!
 
Jag har en dam, som hetsäter om hon är sist in från hagen och om det är oroligt i stallet. Jag har fått ringa in veterinär tre gånger, varav han kommit ut två gånger på jourtid á 1500 och slangat hästen.

Det råd han har gett mig är att blöta fodret om jag har pellets i stor mängd och lägga stora stenar i krubban, så det tar lite längre tid för henne att plocka i sig maten.
 
Fungerar det inte att ge müeslifoder istället till en sådan häst?

Själv är jag lite rädd för kraftfoder i pelleterad form, eftersom även min kuse är en hetsätare... :crazy:

Just Krafft tycker jag sväller på ett läskigt sätt, min ponny fick det ett tag, men det blev liksom stenhårda klumpar av det när det blöttes, så jag fegade ur och bytte foder... :(
 
Och min förra häst fick foderstrupsförstoppning av havre och en gång hösilage! Vad ska man göra då, sondmata?! Nä, får hästen ordentligt att dricka och ordentligt med grovfoder och att den inte kastar i sig maten hungrig och törstig direkt från hagen är det absolut ingen fara att ge pellets torrt. Det är lätt att skylla på fodret istället för att ändra på förutsättningarna.
 
Jag har hört att om matrester kommer ut ur näsborrarna så har förmodligen magmunnen spruckit.
Detta fick jag höra av vet. då vi för typ 10 år sen hade en häst i stallet som fick kolik och senare tarmvred och var tvungen att avlivas..Om det stämmer eller ej,vet jag inte.
 
Kanske om det är i stort sett ENDA symptomet. Men foderstrupsförstoppning ger ju många fler tydliga symptom.
 
Jo, fast det är ju trots allt vanligare att pelletterat foder orsakar foderstrupsförstoppning än att t ex havre o hö gör det (har dock en egen ponny som fått det av havre, så jag vet att det går ;)).

Om man har en glupsk häst och är orolig är det väl inget fel i att blötlägga krafftpellets. De sväller ju dessutom så fort (i jämförelse med t ex betfor) att man inte behöver förbereda det hela så länge. Har själv den erfarenheten att Krafft (iaf Breed som är små pelletter o det enda ur Kraffts sortiment jag har använt) sväller och blir mjukt o gryning på sisådär 10 min.

Själv blöter jag inte Krafftpellets, men däremot ALLTID lucernpellets, som jag märkt sväller JÄTTEmycket.

Gott Nytt på er allihop!!

AKO
 
Har man väldigt glupska hästar och fodrar med pellets så kan man direkt innan man ger maten hälla i 1-5(beror på hur mycket pellets hästen får) liter vatten på pelletsen...detta gör att pålle måste dricka upp vattnet innan han kommer "ner" till maten och därmed blir risken för förstoppning mycket mindre...snikna hästar dricker GÄRNA upp vattnet :rofl:..samt att tuggmotståndet i fodret inte påverkas märkbart.....
 
Smart tips, ska testa det på min ungponny som är lite av en hetsätare. :)
 
Skulle blötlägga krafftpellets om jag använde det då även jag har varit med om foderstrupsförstoppning vid pelletsätning. Och som redan skrivits så tar det inte lång tid alls för det att svälla och bli mjukt.
 
När hon kommit in från hagen är det havre hon har fått tidigare... Och våran havre är dåligt "matad" och består mestadels av skal, som fastnar i strupen. Men det går bra att fodra med havren om det blöts med övriga fodret. Övriga fodret har aldrig fastnat vare sig torrt eller blött. ÄN SÅ LÄNGE, ska jag säga... *peppar peppar*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har hjälpt till med en häst hos en tjej som var i behovet av en medryttare. Tycker det har fungerat bra och upplägget har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Senast: LionQueen
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Jag har läst massor nu och kommit fram till att alla gör olika när det gäller att blötlägga pellets eller inte. Jag ger Hippo pro...
Svar
10
· Visningar
2 118
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 339
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp