Bukefalos 28 år!

Kan pellets svälla I strupen??

Zandrah

Trådstartare
Jag har läst massor nu och kommit fram till att alla gör olika när det gäller att blötlägga pellets eller inte.

Jag ger Hippo pro Action (pellets som är väldigt små i storlek) och min fråga är främst: Om jag endast blöter maten precis innan hästen ska äta det (alltså, det hinner inte svälla innan) finns det då risk att det sväller i strupen?? Alltså innan det nått magen?? Pelletsen sväller ju i krubban under tiden hästen äter och jag tänker om detta kan vara negativt på nåt sätt?

Jag fick höra att det KUNDE svälla i strupen så då började jag lägga i blöt flera timmar innan, och då blir det gröt. Men hästen gillar mer att äta pelletsen hel. Dock är jag ju rädd att han ska få fodersturpsförstoppning eftersom han haft det en gång som unghäst.
Kan att man blöter precis innan man ger den göra att risken för foderstrupsförstoppning minskar?
Eller måste den ha svällt till en gröt för att man ska eliminera alla risker med svällande i mage samt foderstrupsförstoppning. :crazy:

Jag blir inte klok på hur jag ska göra med denna pellets för att det ska vara det bästa för hästen.
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

anledningen till att man rekommenderar att blöta pellets är inte för att det i sig sväller på väg ned, dvs det är inte den främsta orsaken och inte heller orsaken till foderstrupsförstoppning. istället är det så att hästen har en tugg reflex inbyggd som säger till den att per automatik svälja fodret när fodret uppnått en viss storlek partikelmässigt i munnen. Pelleterat foder uppnår denna storlek väldigt snabbt och triggar då svälj reflexen. Eftersom det går så pass snabbt för svälj reflexen att aktiveras, så hinner inte alltid tillräckligt med saliv bildas för att fodret ska glida ner genom strupen, och då får du foderstrups förstoppning.

Om det inte är ett pelleterat foder som rakt av ska blötläggas (betfor eller lusern pellets), så hade jag valt att blöta fodret litegrann i samband med fodring precis som du är inne på.
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

Försvinner risken att de små partiklarna fastnar i strupen då om jag blöter maten i samband med fodring?
Det gör alltså inget att hästen äter fodret samtidigt som det sväller?
Tänker om det börjar svälla i magen istället - det kan ju inte vara så bra för magen? För fodret bör ju svälla där då istället?

Tack för snabbt svar!:)
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

Jag brukar blöta kraften samtidigt som hästen får den. Fyller på med vatten så att det täcker kraftfodret. Det blir ju lite blötare och därför inte lika stor risk att det fastnar i halsen om salivet inte räcker till.

Sen så sväller ju inte kraftfoder (undantag för betfor), utan det faller snarare isär. Volymen kan upplevad större eftersom kraftfodret tar upp vattnet, men det är ju inte som en deg som jäser flera gånger sin storlek. ;)
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

Jag brukar blöta kraften samtidigt som hästen får den. Fyller på med vatten så att det täcker kraftfodret. Det blir ju lite blötare och därför inte lika stor risk att det fastnar i halsen om salivet inte räcker till.

Sen så sväller ju inte kraftfoder (undantag för betfor), utan det faller snarare isär. Volymen kan upplevad större eftersom kraftfodret tar upp vattnet, men det är ju inte som en deg som jäser flera gånger sin storlek. ;)

Tack för svaret!

Dock upplever jag faktiskt att det sväller precis som en deg! :crazy:
Den ökar ju väldigt mycket i sin massa, om vi säger att jag hällt i 1/5 av krubban med kraftfoder - efter några timmar är det helt plötsligt halva krubban, om inte mer, med mat. Att det blir tungt kan jag förstå eftersom vattnet sugs upp i fodret, men att det ökar så mkt i massa ändå?

Men då tror jag min häst skulle uppskatta att få det blött direkt.
Det blir väl ändå lite mer tuggmotstånd än en kletig gröt?
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

lite kl,
Tänk på att pellets även sväller i tänderna! Alltså framförallt för äldre hästar är det inte bra att det fastnar en massa foderrester i tänderna, vilket lär vara mycket större risk med torra pellets än blötlagda. Förutom då att de kan vara väldigt hårda att tugga.
Jag har nästan alltid blött pellets-foder på grund av att jag oftast haft det som krubbskrammel att blanda mineraler i, men efter att tandläkaren ordinerat det så blir det numera alltid blötlagda pellets. :)
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

lite kl,
Tänk på att pellets även sväller i tänderna! Alltså framförallt för äldre hästar är det inte bra att det fastnar en massa foderrester i tänderna, vilket lär vara mycket större risk med torra pellets än blötlagda. Förutom då att de kan vara väldigt hårda att tugga.
Jag har nästan alltid blött pellets-foder på grund av att jag oftast haft det som krubbskrammel att blanda mineraler i, men efter att tandläkaren ordinerat det så blir det numera alltid blötlagda pellets. :)

Ja, fast frågan var inte att blöta eller inte blöta. Torra pellets skulle jag aldrig ge honom. Men frågan var om man kunde blöta maten i samband med att man ger den, eller om den skulle stå och svälla först. :)
Hur gör du?
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

Om inte hästarna gillar "gröt" så brukar jag blötlägga så mycket att pelletsarna faller isär men ändå är relativt torra.
 
Sv: Kan pellets svälla I strupen??

Tycker det är rätt värdelöst att blöta och sen ge direkt, enda fördelen jag kan se är att det blir lättare att få hästen att äta mineraler/tillskott. Jag vill som sagt ha dom mjuka och svällda för tändernas skull och för att undvika foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: Pilot
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 032
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 377
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp