Bukefalos 28 år!

Mysteriet med den lodräta sitsen

A

annibanni

Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som hellst problem i sadeln. Men tror också det finns många som mig, som hur mkt man än tränar ändå aldrig riktigt får till det. Man lutar sig kanske framåt eller bakåt, viker sig i sidan, spretar med tårna, glömmer trampa ner hälarna, eller bara kort och gott sitter i en fin stolsits. Det handlar självklart om hur pass bra kroppskännedom och balans man har och för många är det jättesvårt att kunna vara avslappnad i axlarna samtidigt som man spänner magmusklerna:angel:. Ibland kan jag svära på att jag sitter rakt och i lodrät sits, men ack när jag tittar i spegeln är det ändå inte riktigt rätt. Mina största problem är att trampa ner hälarna och inte hålla i tyglarna som om det vore ett cykelstyre:p (får höra det varje lektion). Så händer det att jag sitter snett utan att märka det och spänner mig för mycket då och då.

Man vill ju få till dendär lodräta och avslappnade sitsen för hästens och ens egna skull, för hur kul är det att
ramla av för minsta lilla? :grin:

Vad har ni andra för svagheter i sitsen och hur gör ni för att få till dendär lodräta? Ska bli kul att höra av er andra som inte heller har dendär "perfekta" sitsen.:D
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag har alltid suttit för mkt framåtlutad något jag tränat bort nu enbart genom att istället ta tillbaka axlarna för mkt och luta mig bakåt så att säga, var enklare för mig att luta mig för mkt bakåt och vänja mig vid det. Sen när jag väl rätade upp mig ordentligt så kändes det helt naturligt och nu sitter jag rak i ryggen.

Brukar även knipa med knäna och överlag hamna lätt i stolsits. Kniper inte alls med knäna längre och för att få ett bättre skänkel läge brukar jag försöka tänka att min fot ska peka exakt rakt framåt, med andra ord inte hälen in mot sidan av hästen, det hjälper faktiskt mig iallafall :idea: Har även nästan aldrig skänkeln mot hästens sida, inget nötande alltså utan lägger på skänkeln när det behövs.

Dock har jag fortfarande en ovana kvar, lutar mig framåt i galoppfattningar, alltid gjort det i princip och ingen som sa något om det, men börjar räta upp mig mer och mer. Gäller för mig bara att tänka på att ta tillbaka axlarna.

Svankar även när jag rider, rejält till och med, men det beror snarare på att jag försöker kompensera upp att jag är totalt låst i skulderbladen.

Ett tips om man har svårt att räta upp sig är att rida med ett spö bakom ryggen, väldigt jobbigt att rida med i början, men sitsen kan förbättras enormt :)
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag har oxå suttit med lite framåt med överkroppen och sen jag har börjat rida lektioner så har det mer och mer försvunnit......jag har mer dragit tillbaka axlarna och först var det ovant men nu har det blivit bekvämt...:laugh:.....och min lärare brukar tjata på en att le när man rider för då slappnar man av i axlarna och man spänner sig inte och det värsta är att jag är så konsitrerad (hur det stavas :confused:) så jag ser megasur ut :crazy:.......men jag försöker att bättra mig........
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag har oxå suttit med lite framåt med överkroppen och sen jag har börjat rida lektioner så har det mer och mer försvunnit......jag har mer dragit tillbaka axlarna och först var det ovant men nu har det blivit bekvämt...:laugh:.....och min lärare brukar tjata på en att le när man rider för då slappnar man av i axlarna och man spänner sig inte och det värsta är att jag är så konsitrerad (hur det stavas :confused:) så jag ser megasur ut :crazy:.......men jag försöker att bättra mig........

Ser också sur ut när jag koncentrerar mig:crazy:Jobbigt för då tror ju folk att man är sur också fast man inte är det. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Ojj... Haha. Kul tråd! :)
Jaag är en klassisk Kalle Anka! Haha, kör gärna fram fötterna när jag ska trampa ner hälarna.. x)
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

hmm jag svankar nog bara lite för mycket, och när jag inte orkar anstränga mig att försöka sitta rakt så kutar ryggen litegrann. Jag brukar försöka tänka att upp med blicken, sitt inte och titta på hur fin hästen är, vart den går eller liknande utan kolla vart du ska istället :angel:
dock sitter jag bättre när jag hoppar för då koncentrerar jag mig på hinderna och vart jag ska bara :) sen är jag väl lite sån också att när jag skulle/ville hålla om hästen med benen så använde jag knäna och då blev jag så spänd och kunde inte sitta ner ordentligt :o

plus att min ridlärare som jag red för förut påpekade att jag hade snea axlar.. vet inte om det beror på min ryggrad (den är lite S-formad) eller om jag bara sitter knäppt när jag rider ^^
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

De viktigaste förutsättningarna för en lodrät sits är att ha en sadel som möjliggör det (en dressyrsadel) samt att man har en korrekt hållning när man inte rider (är du kutryggig på marken så är du självklart det i sadeln också). Samt att du känner dig trygg i sadeln och kan slappna av.

Mina problem är att jag ofta spänner mina axlar (det gör jag på marken också), samt att jag lutar överkroppen framåt (det började jag med när jag började använda säkerhetsväst som slog i bakvalvet, så därför har jag slutat anväda den nu annat än vid hoppning).
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

De viktigaste förutsättningarna för en lodrät sits är att ha en sadel som möjliggör det (en dressyrsadel) samt att man har en korrekt hållning när man inte rider (är du kutryggig på marken så är du självklart det i sadeln också). Samt att du känner dig trygg i sadeln och kan slappna av.

Mina problem är att jag ofta spänner mina axlar (det gör jag på marken också), samt att jag lutar överkroppen framåt (det började jag med när jag började använda säkerhetsväst som slog i bakvalvet, så därför har jag slutat anväda den nu annat än vid hoppning).

Precis vad jag tänkte. Hur många lär sig inte rida i urusla sadlar och får en bra sadel först när de "lärt sig rida" dvs lärt sig sitta fel.
Ett tips är att träna Yoga, core eller pilates vid sidan om ridningen. Jag var precis som du Susanne, spänd i axlarna, men det blir bättre och bättre iom Yogan 2 ggr/v. i Yogan lär jag mej använda muskler och spänna av myskler samt massor av balansövningar.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

En av de svåraste sakerna för mig har varit att bara sitta avslappnat rakt upp och ner i sadeln. Tror mina problem sitter mycket i felen i min kropp. Efter att ha ridit mycket barbacka på min breda nordis blev sitsen på fullblodet bättre - nordisen hade antagligen stretchat ut mina höfter, för nu kändes mina ben jättelånga för första gången!

Sen har jag svårt att sitta rakt fram med fötterna, gör väldigt ont i utsidan av anklarna då och har alltid gjort. Så det gör att jag gärna kniper med knäna istället i lätt sits/fältsits.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag kande att jag maste svara pa det inlagget, jag har haft precis samma problem, far fruktansvart ont i mina anklar, kunde aven vara sa att jag stoppa blodtillforseln till mina lilltaar.

Problemet var (som jag har fatt mycket hjalp med, men gor fortfarande fel ibland), jag vrider inte om i hofterna, ar inte tillrackligt smidig for att kunna vrida om i hofterna sa att knana pekar rakt fram, att slappna av i benen dessutom sa att knana far en mojlighet att peka rakt fram.

Vilket har gjort for att jag ska fa en snygg sits sa vred jag om precis nedanfor knana, vilket har gjort att jag far en konstig vridning/ vinkel i anklarna och far darfor ont. Har dessutom pga langt ut musklerna (ligamenten, vad tusan man nu har dar) och ar darfor valdigt instabil dar= att jag har alltfor latt att ga tillbaka och gora som innan.

Vet inte om det ar sa att du har samma problem (blev bara glad av att nagon annan kan tankas hade det ocksa :p)
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Men jag håller iallafall på med att få hjälp för mina KalleAnka-fötter iom att ja rider en sexårig korsningsponny o blir tränad av ägaren:)
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag kutar med axlarna även utan häst (min farmor och pappa ser likadana ut) och det är jättesvårt att få till. Att enbart dra bak axlarna går inte för det kan jag bara åstadkomma med enorm musklekraft och då får jag både ont och blir megaspänd överallt. Dock har jag märkt att det är något med magen jag måste lösa, om jag tänker att jag ska komma fram med magen precis under bröstkorgen kan jag få till det ibland men långt ifrån alltid. Ibland klickar det bara till och blir rätt och då blir jag alltid häpen över hur lätt och bekvämt det känns men trots det kan jag inte åstadkomma det själv.

Regelbunden yogaträning är det enda botemedlet hittills men tyvärr har jag en tendens att prioritera bort det - jättedumt men med både hästar och barn är det svårt att få tiden att räcka till. Planerar dock en skärpning...
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Det där med att sitta bra :crazy: det kan driva en galen.

Jag hade en värdelös sits, sat för làngt bak i sadeln, med svvankrygg och putande rumpa, updragen i knäna och "avbruten" i mellangärdet. Inte vackert :eek:

Sen träffade jag en portugisisk ryttare som hjälpte mig mycket med sitsen, att sita uppfätt med naveln som skall nudda hästens öron och skulldror som skall nudda svansen, och stabilitet i mellanjärdet. Jag fick sà ont av att sita sà och i början kunde jag bara göra det i skritt :o

För att inte tala om galoppen :o:o:o kunde inte följa hästens rörelse, kunde inte röra höften framât i takt med galoppen, istället red jag med rumpan putande ut och höften gick "baklänges"

Nu hr jag en ganska skaplig sits, efter att hela tiden strävat efter att vara stabil och att naveln skall vara de främsta punkten. Jag tränade och sakta blev jag starkare och mer avspänd i bäckenet sà jag kunde följa hästen bästtre och rida med lànga avslappnade skänklar.

Fast jag har fortfarande massa problem, tàrna petar ut som vársta charli chapling, om hästen gör oväntade rörslser som att bocka eller förlorar rytmen förlorar jag balansen, om de rusar iväg blir jag ibland hängande i tygel och glömder att använda skänkeln :angel: men men ingen är perfekt.

Fast det viktigast tippset för mig var stabilitet i mellangärdet, naveln skall vara främst!
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

KL
Det bästa jag fått göra för sitsen var att ha små pilatesbollar under sittbenen en kvart, då hamnar man automatiskt i lod. När man sedan tar bort bollarna kan man försöka känna igen känslan.
Jag tycker inte att det viktiga är att tårna pekar rakt fram, om de gör det för mig så sitter jag fel - de ska peka en aning utåt iaf för mig.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

kl
Lagger till, for mig hjalper det att tanka att jag ska tyngdpunkt i hofterna, knana och trampdynerna. Da blir jag lite mer stabil.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som hellst problem i sadeln. Men tror också det finns många som mig, som hur mkt man än tränar ändå aldrig riktigt får till det. Man lutar sig kanske framåt eller bakåt, viker sig i sidan, spretar med tårna, glömmer trampa ner hälarna, eller bara kort och gott sitter i en fin stolsits. Det handlar självklart om hur pass bra kroppskännedom och balans man har och för många är det jättesvårt att kunna vara avslappnad i axlarna samtidigt som man spänner magmusklerna:angel:. Ibland kan jag svära på att jag sitter rakt och i lodrät sits, men ack när jag tittar i spegeln är det ändå inte riktigt rätt. Mina största problem är att trampa ner hälarna och inte hålla i tyglarna som om det vore ett cykelstyre:p (får höra det varje lektion). Så händer det att jag sitter snett utan att märka det och spänner mig för mycket då och då.

Man vill ju få till dendär lodräta och avslappnade sitsen för hästens och ens egna skull, för hur kul är det att
ramla av för minsta lilla? :grin:

Vad har ni andra för svagheter i sitsen och hur gör ni för att få till dendär lodräta? Ska bli kul att höra av er andra som inte heller har dendär "perfekta" sitsen.:D

själva sitsen har jag inga problem med, det har alltid varit naturligt.

Däremot är jag expert på att spänna mig! Axlar, armbågar, handleder, svanken, vaderna, sätet ja överallt där man kan spänna sig spänner jag mig! Visst blir det bättre, men det är irriterande. jag känner inte alltid det heller för jag är så van vid det, man hästen och min tränare gör:devil:

Men mitt knep är att slappna av MYCKET, så att man ramlar ihop lite, och sen bara räta lite på ryggen och titta upp. det kan jag få göra många gånger på ett pass!
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

när jag försöker öva på att inte spänna mig så brukar jag plocka bort stigbyglarna, det får mig att sitta djupare i sadeln, en av mina hästar tränar jag mycket sits på, den andra håller jag på att rida in och det går med en jävla fart fram och hoppigt och åt sidan, lite rodeo, tackta m.m dessutom tål han inte skänklarna ännu så på honom sitter jag nog som en framåtlutande charlie chapplin lite upp lite ner, men jag hoppas verkligen det blir bättre om ett tag ;)
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

*kl*

Kom att tänka på en sak när jag red senast. Jag försöker hela tiden tänka på att trampa ner hälarna, vilket jag har svårt för pga korta hälsenor. Men när jag trampar ner de så mycket som möjligt åker benen fram och vips så har jag hittat stolsitsen igen. Drar jag däremot bak fötterna för att få till sitsen åker hälarna upp. Råkar någon ha ett tips på hur jag ska få till detta? Vill kunna sitta både lodrätt och med nedtrampade hälar.:angel:
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Det manga gor som ar "fel", ar att halen ska inte vara nere, utan att foten ska var parallel med marken i mojligaste man.

Trampar du ner halen spanner du baksidan pa laren och da faller det sig naturligt att du skjuter (musklerna puttar) fram benen, aker halen upp sa ar det knana du ska tanka pa att slappna av i, framsidan av laren som spanns/ du drar upp hoften.

Fotterna ar symptomet pa problemet.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som hellst problem i sadeln. Men tror också det finns många som mig, som hur mkt man än tränar ändå aldrig riktigt får till det. Man lutar sig kanske framåt eller bakåt, viker sig i sidan, spretar med tårna, glömmer trampa ner hälarna, eller bara kort och gott sitter i en fin stolsits. Det handlar självklart om hur pass bra kroppskännedom och balans man har och för många är det jättesvårt att kunna vara avslappnad i axlarna samtidigt som man spänner magmusklerna:angel:. Ibland kan jag svära på att jag sitter rakt och i lodrät sits, men ack när jag tittar i spegeln är det ändå inte riktigt rätt. Mina största problem är att trampa ner hälarna och inte hålla i tyglarna som om det vore ett cykelstyre:p (får höra det varje lektion). Så händer det att jag sitter snett utan att märka det och spänner mig för mycket då och då.

Man vill ju få till dendär lodräta och avslappnade sitsen för hästens och ens egna skull, för hur kul är det att
ramla av för minsta lilla? :grin:

Vad har ni andra för svagheter i sitsen och hur gör ni för att få till dendär lodräta? Ska bli kul att höra av er andra som inte heller har dendär "perfekta" sitsen.:D

Gäller din fråga allmänt, spelar det någon roll om det är hopp eller dressyrsadel?

Min sits har alltid varit bra av sig själv (thank god:D), beror mycket på muskler och "kroppkontroll" (t.ex. att jag omöjligt kunde sitta i ena hästens ökade trav/mellan trav innan jag lärde mig att vara helt rörlig i korsryggen samtidigt som jag spände övre magmusklerna och blev tung i höfterna).

Som exempel:
För er som svankar så kan det bero på brist av muskler, har en vän som haft detta problem och fick börja rida med något stödbälte (?) som sitter så den täcker hela svanken och motsvarande del av magen och sedan red mycket barbacka för att jobba upp dessa muskler. Med "bältet" så bättrade hon sig mycket på kort tid..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 662
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 261
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 496
Senast: shapeup
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 471
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp