Bukefalos 28 år!

Mysteriet med den lodräta sitsen

Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Ett sånt bälte vill jag också ha.
Jag hatar mig själv för att jag lutar mig framåt och när jag försöker räta upp mig börjar jag svanka istället.
Nästa ridpass blir det ridspö fasttejpat på ryggen tills jag hittar en annan lösning. Hoppas det är riktigt obekvämt så jag lär mig veta hut.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag hade inte rekommenderat att anvanda ett balte, spo eller galje (:p), oftast ar det ju inte bara sa att man ar lat och inte orkar, utan har muskelspanninar som tar emot.
Resultatet med att anvanda ett hjalpmedel sa dar kommer bara resultera i konstigheter.
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Ett sånt bälte vill jag också ha.
Jag hatar mig själv för att jag lutar mig framåt och när jag försöker räta upp mig börjar jag svanka istället.
Nästa ridpass blir det ridspö fasttejpat på ryggen tills jag hittar en annan lösning. Hoppas det är riktigt obekvämt så jag lär mig veta hut.

tänk inte att du ska räta upp dig uan tänk istället bröstbenet upp eller ännu bättre revbenen framåt. att du börjar svanka när du rätar på dig betyder egentlien att du putar med magen och sjunker ner med axlarna. sen ska du känna fetre hela tiden så rumpan är i sadeln 100 %
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Stolsittsen är riktigt fin ibland men det har förbättrats nu. Trampa ner hälars och ha långa ben glömmer jag ibland. Att räta upp mig och bli stark i mage och rygg, Händerna för högt upp, viker mig lite i volterna.

allt detta kommer från mina år som "skogsryttare" på¨div travare som ridtränas samtidigt som dom travtränas, många av dem är heta och på vilket har gett mig ett par ovanor som att spjäna emot med fötterna och hålla händerna högre när dom ligger på osv för att orka hålla dem.

Dessutom har jag ganska taskig hållning i allmänhet vilket är svaret på en del svårigheter. vissa dagar är jag bedrövligare än andra och vissa dagar rider jag skitsnyggt... :grin:

Jag har ialafall blivit dramatiskt mycket bättre i min sitts efter att jag började rida för tränare :)
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Jag upplever att jag också har en del problem med sitsen efter 2 års uppehåll i ridniningen, att jag hamnar lätt i stolsits och sitter för långt bak i sadeln..något som hänt dig?
 
Sv: Mysteriet med den lodräta sitsen

Vet inte om jag hamnar för långt bak i sadeln, tror inte det vad jag vet. Men hamnar lätt i ett mellanting mellan stolsits och lodrät:crazy: och det är jobbigt att inte få till det där sista.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 664
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 263
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 496
Senast: shapeup
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 471
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp