Mystisk svullnad *långt*

alice

Trådstartare
I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte något onormalt. Därefter red min tränare hästen för att försöka få sig en uppfattning om vad det är för typ av häst också för att hon var väldigt nyfiken. :p Hon märkte inte heller något onormalt. Efter det satt jag upp och hoppde några språng, max 10 st. Inget konstigt med det.
På tisdagsmorgonen fick jag ett sms av stallägaren som meddelade att min häst var tjock på vä. bak. Hon var ordentligt tjock från ung halva skenbenet ner över kotan. Svullnaden fanns bara på utsidan av benet. Stallägaren hittade ingen värme eller puls. Hästen var inte heller det minsta stel, halt eller öm. :confused: Efter en timmes hagvistelse hade svullnaden minskat till drygt hälften och så såg hon ut när jag tog i henne på eftermiddagen. Inte heller då såg jag någon hälta eller hittade värme, ömhet eller puls. :confused:
Skrittade ut på henne i ung 20 min. Det ända jag märkte var att hon sköt rygg ganska så rejält i nerförsbackarna. Träningsvärk trodde jag eftersom hon gått rejält dagen innan. Efter skritt-turen longerade jag henne för att ev se någon hälta. Det var en mycket pigg häst. Såg ingen hälta bak, inte ens när jag minskade volten rejält. Det jag såg var en regelbunden ojämnhet fram. Hästen verkade ha jobbigt med båda fram (lika mycket på båda) och jag tolkade det som träningsvärk med hänsyn till hennes beteende i nerförsbackarna under skritt-turen. Det var lika i båda varven. När hon kom in i stallet var svullnaden helt borta.
Morgonen efter var hon lika tjock som när hon kom in från hagen på tisdagseftermiddagen. Hon hade alltså inte blivit sämre av skritt/longering.
Skrittade henne uppsuttet ca 20-30 min onsdagen och torsdagen, helt ohalt. På fredagen var hon i princip helt återställd. Eftersom hon inte visade hälta eller andra tecken på skada i kotan beslutade jag mig för att testa att rida henne. Jag skrittade ut med en kompis i ung 30 min. Red sen på banan. I skritt och galopp märkte jag inte något konstigt. Men i traven, ffa i vä varv, tyckte jag att hon "knixade" konstigt. Inte halt, men något var konstigt. Hon ville inte ställa igenom till vänster. Till höger gick hon bättre. Provade att trava henne på lång tygel i båda varven. Då var hon helt ren, vad jag kunde känna och vad kompisen kunde se från marken.
Så fort jag tog tyglarna och "satte press" på henne var hon inte regelbunden utan "knixade" märkligt. Testade att ta bort fårskinnspadden jag haft för att fylla ut, vad jag trott vara, för bred sadel. Eftersom både jag och kompisen, helt oberoende av varandra, tyckt att hon tunnat ut på ryggen, gissade jag att det kunde vara boven. Tyckte hon blev bättre när den kommit bort, men det kan å andra sidan vara inbillning. :o
På lördagmorgonen (dagen efter) var hon åter igen tjock i vä bak. Från ung halv skenbenet ner över kotan. Återigen fanns nästan all svullnad på utsidan av benet. Hon var ytterst lite tjock på insidan! Fortfarande ingen värme, puls eller ömhet. Inte en tillstymmelse till hälta på rakt spår. Ställdes i egen hage tillsvidare. Svullnaden gav sig med hagvistelse. Dock fortfarande något något tjockare över senorna på vä bak än hö bak vid intag.
I söndags kväll åkte jag ut för att massera hennes bakben med arnika gel. Masserade även korset, ländryggen och vid sidan om manken med arnika. Märkte att hon ömmade en del i ländryggen på båda sidor (sänkte länden och spände sig). Hon ömmade även en hel del på vä sida om manken, inget på höger.

Nu till min frågeställning; Kan det vara så att det är en för trång sadel som ger detta symptom i vä bak efter ridning??? Eller är det en överansträningning från träningspasset på mångdagen som hon har fått??? Vet att det är jättesvårt att svara på över nätet.....
Frågan är vilken/vilka åtgärder som jag ska göra?!?! Att i dagsläget ta henne till klinik för att göra en hältutredning känns som lite "overkil" eftersom hon inte är halt. Har funderat lite på att ta ut massör eller kotis, frågan är bara vilken???
Eller ska jag låta henne stå tills hon är fri från ömhet runt manke/ländrygg och sen sätta igång henne med tömkörning och sedan ridning utan padd och se om symptomen kommer tillbaka? Eller ta henne direkt till sadelmakaren och be denne titta på sadeln direkt (det kommer jag nog att få göra iaf, pga att jag får väldiga skavsår av sadeln :cry: )???
Om hon är ohalt vid tömkörning, vågar jag tömköra?

Hoppas ni orkat traggla er igenom hela min berättelse och förstått lite av vad jag velat berätta. Hoppas verkligen att det är någon som har någon reflektion! Imorgon, tisdag, kommer min tränare och då ska jag visa upp henne under ryttare för att tränaren ska få se hur hon rör sig och vad hon eg gör när hon "knixar". Ev om tränaren kan se något.....

//Smått förtvivlad Alice :crazy:
 
Sv: Mystisk svullnad *långt*

Min första reaktion när jag läste hur du beskrev svullnaden är felaktig snedbelastning på hoven. Fick exakt samma svullnad på en "patella häst" som vi på vets inrådan provade att korrigera genom att få henne att luta utåt på hovarna. Hon klarade inte alls denna sneda belastning utan såg efter några dagars ridning ut precis som din och detta försvann igen några dagar efter att vi korrigerade tillbaka hovarna igen. Så i mina öron så låter det som ett av två alternativ 1. att hon har blivit sned i hoven och därför belastar fel och av detta får ont även i ryggen. 2. att hästen har av någon anledning fått ont i ryggen och därför belastar sitt ben fel för att avlasta ryggen och därifrån kommer svullnaden. Finns även ytterligare ett alternativ och det är att hästen av någon anledning har ont i bakknäet kan göra att de även trampar snett på benet samt får ont i ryggen. Ofta kan man se att en häst som är öm i bakknäet inte spårar riktigt utan gärna sätter det ena bak mer mitt under sig istället för i frambenens spår detta leder ofta även till att de får ont i ländryggen. Hoppas detta kan hjälpa lite.
 
Sv: Mystisk svullnad *långt*

Jag skulle nog i alla fall kolla med veterinär, eftersom det svullnaden finns kvar.

Min häst hade en hård galla på vä bak, lite varm ibland och kändes också lite konstigt i ridning i ena varvet. Vid longering syntes en ojämnhet, dock kunde jag inte säga varifrån det kom. (Trodde det var vä bak eftersom hon var gallig där).
Vid vet. undersökning hade hon inflammation i vä kota + knä fram och vä kota bak....

Så det kan ju vara nåt annat än det du ser med blotta ögat, och att hon ömmar kan ju vara en följd av att hon spänner sig/ avlastar det onda.
 
Sv: Mystisk svullnad *långt*

Tack för era svar!

gylle: Alla dina alternativ låter rimliga. Dock tycker jag att alternativ 1 och 2 låter mest rimliga, ffa eftersom jag (och ytterligare en) sett att hon tappat i ryggen och jag vet att jag ridit med padd som gjort sadeln trång/trängre.
Jag vet att hon inte är riktigt rätt skodd av förra ägaren. Att få hovarna korrekta ska min hovis få bita i under en längre tid. Eftersom hon lämnades till mig nyskodd för mindre än en månad sen har det inte varit läge att ta ut hovis ännu. Det ska dock göras ganska omgående.

Skruttan: Hästen passerade vet.besiktning ua för mindre än en månad sen. Tvivlar på att det på så kort tid dykt upp inflamationer. Mycket eftersom hästen gått lugnt fram tills nyligen.....Men det är klart. HELT ska det ju inte avfärdas!

//Alice
 
Sv: Mystisk svullnad *långt*

det kan jo vara att hästen har fel sadel o därför får ont i ryggen.
prova med stallindor mot svulnaden i benet,många behöver det.
 
Sv: Mystisk svullnad *långt*

Ok, ja är hon kollad så nyligen borde det ju inte vara det....
Hoppas det löser sig! Det är inte lätt att vara hästägare....
 
Sv: Mystisk svullnad *långt*

JAg tycker du ska kolla med veterinär... Vår ena islandshäst svullnade upp på utsidan av hasen... INgen värme, ingen hälta, ingen puls... Den svullnaden gick iof inte ner heller när man red... Var ute på klinik... Visade inget på böjprov och ingen på röntgen. Vid ultraljud visar det sig att han har inflammation i senfästena i hasen, troligtvis p.g.a ev spark tidigare... Det fanns inga synliga så på hasen...

/Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 566
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 066
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 409
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp