Bukefalos 28 år!

Mystisk svullnad! Vad?

F

fantastic

Hästarna kom in igår vid 20 tiden, P travade glatt in i sin box och började käka som vanligt. Alla hästarna kollades rutinmässigt igenom utan några anmärkningar.

Idag på morgonen däremot var P:s vb tre gånger så stort mot vanligt! :eek: Och då menar jag från hoven ända upp till juvret och runt hela övre delen av låret! Kraftigt svullen vill jag lova!

Helt blockhalt och kunde inte ta ett steg. Efter mycket tragglande fick vi ut henne på gången och började omedelbart ringa veterinärer ( inte det lättaste ) Vi kände igenom benet men kunde inte hitta någonting mer än att konstatera att hon var så öm på insidan av låret att hon nästan rammlade omkull om man kände där! + 39.9 i temp! :eek: Vi hade fortfarande inte fått kontakt med vet. så vi gjorde ett jodopax omslag för att ev. få ut vad det nu kan vara... P är nu riktigt loj.

Efter två timmar får vi tag på vet. som beräknar komma efter ytterligare två timmar. P äter men inte med sitt vanliga intresse. Bryr sig inte ens om sitt nyss avvanda föl ute i hagen.

Vet. kommer och klämmer och känner både invändigt och utvändigt på P. Konstaterar att det är insidan av övre låret besväret finns. Mkt vätska inuti och ömmar mkt kraftigt. Han vet dock ej varför. Kan vara lymfangit (som vi oxå var inne på först) eller en mkt kraftig sträckning eller en fraktur. Han ger P. penecillin utifall lymfangit och ber oss återkomma i morgon då det borde gett resultat om det var rätt.

Någon som varit med om dyligt? Vad kan det vara???
 
Ingen som sett, hört eller vart med om liknande? Inga funderingar - ingenting?

Då känns det som att det är ännu mer mystiskt...
 
Lite svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha sett hästen. Rent spontant så tycker jag att det låter som en lymgangit! Sträckning/bristning av någon av musklerna på lårets/skinkans insida kan man förstås också tänka sig, men som sagt, jag håller på lymfangit.
 
Vi tror också mest på det och hoppas på reaktion efter penecillinet i morgon! Men man blir ju orolig när vet. börjar dra upp frakturer o grejer...
Iof förstår jag inte hur hon skulle kunnat få en fraktur i boxen med all den halmen... Och hon kan ju inte ha fått det i hagen igår för en fraktur visar väl symptom direkt, eller?
 
Låter ju som lymfangit och/eller ödem av något slag. :confused:
Du får rapportera imorgon hur det gått...håller tummarna. :)
 
Tycker att det låter som hästen fläkt sig i hagen. KAn dröja innan ödemet växt till sig. Kan vara anledningen till att det inte syntes på kvällen.
Om hästen ådragit sig en fraktur från hagen så borde det märkts lite iallafall. De brukar bli halta av tämligen stabila frakturer.
Stackars pålle och er. Håller tummarna! :)
 
Liten uppdatering. I morse var svullnaden något bättre och tempen hade lagt sig till 38.1. Vet. tyckte att vi skulle ge penicillin två dagar till och se resultat då. Känns betydligt mer hoppfullt nu!

Så nu är det bara att vänta och se - igen...
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 981
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: trollmamma
·
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: hep
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 136
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp