Bukefalos 28 år!

Nackdelar och fördelar med HSB-förening?

Houdinie

Trådstartare
Jag letar bostad och ska titta på en lägenhet i en HSB-förening, men har ingen erfarenhet av sådana föreningar. Jag har förstått att man måste gå med i HSB för att kunna köpa bostadsrätt i en sådan förening, medför detta någon extra kostnad?

Är det någon som kan mer om HSB och som kan förklara vad det innebär mer direkt för den individuella bostadsrättsinnehavaren?
 
När jag köpte en lägenhet i hsb-förening var jag tvungen att bli medlem, tror det kostade 500 kronor. Oklart om det sedan var en årlig kostnad, jag bodde inte där så länge att minns det. Fick tillbaka pengarna när jag sålde och gick ur hsb på eget initiativ. Annars verkade det inte vara någon nackdel, banken slappnade av väsentligt när det gällde en Hsb-br vid köpet och mäklaren såg det som en fördel vid försäljning.
 
Bor i HSB-förening nu och vet också att vi betalade någon mindre medlemsavgift. Annars har jag ärligt talat dålig koll, men vet att vi har en stabil och bra förening. Inte haft några problem alls här.
 
Flyttade in i HSB förening eller ja, föreningen hade hjälp HSB med fakturor osv. nått sånt där. Tvungna ansöka om medlem i HSB och tänkte skönt har bara hört gott om HSB och bott förr i HSB förening (som barn) .

För några månader sen byttes det till Allabrf , föreningen här upplevde inte alls att HSB skötte sig tydligen :nailbiting: Ingen skillnad för oss som boende, är en kanonförening här som håller stenkoll på kostnader.
 
Fick nu betala 1200:- i överlåtelseavgift vilket känns konstigt 🤷‍♀️ Vi har alltså sålt vår lägenhet och sagt upp medlemskapet och köparen tar vid, då fick vi betala för det. Känns konstigt.
 
Fick nu betala 1200:- i överlåtelseavgift vilket känns konstigt 🤷‍♀️ Vi har alltså sålt vår lägenhet och sagt upp medlemskapet och köparen tar vid, då fick vi betala för det. Känns konstigt.


Det är en administrativ avgift som bostadsrättsföreningen får ta ut för administrativa kostnader i samband med överlåtelse. Det framgår av föreningens stadgar både kostnad och om det är säljaren eller köpare som står för den. Så när du köpte så fick säljaren betala detta. Har alltså inget med HSB att göra utan är standard i alla BRF.
 
Beroende på, så är det säljaren eller köparen som betalar, men inget konstigt.

Det är en administrativ avgift som bostadsrättsföreningen får ta ut för administrativa kostnader i samband med överlåtelse. Det framgår av föreningens stadgar både kostnad och om det är säljaren eller köpare som står för den. Så när du köpte så fick säljaren betala detta. Har alltså inget med HSB att göra utan är standard i alla BRF.

Fattar! Trodde det hade med HSB-medlemskapet att göra.
 
Tror att HSB är engagerade i föreningarna, hjälper till på styrelsemöten osv. Borde ju vara en trygghet 😊
Då gäller det att deras representant verkligen är engagerad. Tänker på HSB BRF Ida i Malmö där HSB hade representant som ej reagerade på förskingringen som pågick i föreningen och det var även HSB som skötte den ekonomiska förvaltningen och inte reagerade på utbetalningar till bankkonton i Schweiz...
 
Är ordförande i en HSB förening och är superglad över den hjälpen. Man kan som ny komma in i styrelsen utan någon kunskap och alla boende kan ändå vara säkra på att saker sköts rätt, underhållsplan/avstättningar finns, räkningar blir betalda mm.
Skulle varit mer osäker och känt att jag behövt ha mer koll (som boende) om inte HSB funnits med i bilden.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
907
Senast: Fetaost
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
965
Senast: Queen
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 672
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp