Ledsagning

Detta tycker jag är väldigt viktigt! Personer med funktionsnedsättning ska inte alltid ha en speciell ”funkis-tid” för ”sina” besök på allmänna ställen. Ibland kan det kanske finnas en idé och ett behov med det men det ska isf vara baserat på en konkret efterfrågan inte att samhället slentrianmässigt liksom anser det.

Självklart ska personer med funktionsnedsättning kunna besöka samhällets anläggningar som vem som helst.

Jämför:

1. Simhallen skapar en tid säg torsdag em då alla judar ska simma. Rimligt?
2. Judiska församlingen väljer att abbonera en timme på torsdagar för deras medlemmar. Mer rimligt?
Jag ser ju ett behov av en lugnare miljö med färre stökiga ungdomar.
Och föreslår lugn tid som en lösning på stojjet och stimmet.
Allt beror ju på om man har några särskilda behov.

Avlyst för hopp och lek är ju en fördel i sammanhanget.
Och tillgängliga handledare.
 
Och vissa gör det inte. Är det bara de som kan klara sig själva som har rätt att ha friheten att röra sig i samhället?
TS gör det.
Varje dag.
Även till simhallen.

Hon går också ut med sin hund flera gånger om dagen.

Om ni läser i ursprungsinlägget så ser ni exakt vad problemen består i.
Det borde då vara tillräckligt att lösa just dessa problem.
 
Så varje gång man ska göra något och har någon typ av funktionsnedsättning ska man först kontakta stället och fråga om de har anpassning för just den typ av funktionsnedsättning man själv har?
Ledsagare måste även det bokas i förväg.
Så där oerhört spontant blir det ju inte då.
 
TS gör det.
Varje dag.
Även till simhallen.

Hon går också ut med sin hund flera gånger om dagen.

Om ni läser i ursprungsinlägget så ser ni exakt vad problemen består i.
Det borde då vara tillräckligt att lösa just dessa problem.

Alla synskadade och funktionsnedsatta är inte TS. Alla de som inte kan då? Ska de nöja sig med att sitta hemma och inte få nån meningsfull fritid eller ha den rätt att delta i samhället som andra?
 
Alla synskadade och funktionsnedsatta är inte TS. Alla de som inte kan då? Ska de nöja sig med att sitta hemma och inte få nån meningsfull fritid eller ha den rätt att delta i samhället som andra?
Vad är som "alla andra"?
Naturligtvis så skall det finnas passande aktiviteter som ger en meningsfull fritid för alla.
Men alla kanske inte kan göra precis allt exakt när de vill eller hur de vill.
Och det gäller väl egentligen för oss alla.
När simhallen är bokad för simträning så får man inte busa i bassängen.
Det finns alltid tider att passa och andra att ta hänsyn till.

Ramp för att bada i havet med rullstol finns bara på en anvisad plats och inte på varje badplats.

O.s.v.
 
Vad är som "alla andra"?
Naturligtvis så skall det finnas passande aktiviteter som ger en meningsfull fritid för alla.
Men alla kanske inte kan göra precis allt exakt när de vill eller hur de vill.
Och det gäller väl egentligen för oss alla.
När simhallen är bokad för simträning så får man inte busa i bassängen.
Det finns alltid tider att passa och andra att ta hänsyn till.

Ramp för att bada i havet med rullstol finns bara på en anvisad plats och inte på varje badplats.

O.s.v.
Tycker du alltså inte alls att funktionsnedsatta ska få ledsagning? Inte till något?
 
Vad är som "alla andra"?
Naturligtvis så skall det finnas passande aktiviteter som ger en meningsfull fritid för alla.
Men alla kanske inte kan göra precis allt exakt när de vill eller hur de vill.
Och det gäller väl egentligen för oss alla.
När simhallen är bokad för simträning så får man inte busa i bassängen.
Det finns alltid tider att passa och andra att ta hänsyn till.

Ramp för att bada i havet med rullstol finns bara på en anvisad plats och inte på varje badplats.

O.s.v.
Men jösses... Du trollar verkligen, eller så är du bara så okänslig mot dina medmänniskor.. Fattar du verkligen inte att det är en skillnad på;

jag kan inte åka och bada eftersom det inte finns en ledsagare och jag kan inte bada klockan 13 för att det är bokat av andra?
 
Vad är som "alla andra"?
Naturligtvis så skall det finnas passande aktiviteter som ger en meningsfull fritid för alla.
Men alla kanske inte kan göra precis allt exakt när de vill eller hur de vill.
Och det gäller väl egentligen för oss alla.
När simhallen är bokad för simträning så får man inte busa i bassängen.
Det finns alltid tider att passa och andra att ta hänsyn till.

Ramp för att bada i havet med rullstol finns bara på en anvisad plats och inte på varje badplats.

O.s.v.

Förstår du inte? Funktionsnedsättningen ska inte vara det som begränsar. Punkt. Sen kan andra saker begränsa som gäller för alla.
 
Förstår du inte? Funktionsnedsättningen ska inte vara det som begränsar. Punkt. Sen kan andra saker begränsa som gäller för alla.
Det där tycker jag att du får ta politiskt om du vill driva den frågan.

För rent praktiskt ser jag ingen lösning på det önskemålet.

Hur många ramper skulle då behövas om precis alla badplatser skulle vara tillgängliga med rullstol?
 
Men jösses... Du trollar verkligen, eller så är du bara så okänslig mot dina medmänniskor.. Fattar du verkligen inte att det är en skillnad på;

jag kan inte åka och bada eftersom det inte finns en ledsagare och jag kan inte bada klockan 13 för att det är bokat av andra?
Är det inte bättre att fokusera på att det finns anpassade tider för att gå och bada på än på att det inte blir precis som man vill exakt när man vill?
De allra flesta utför sina intressen och fritidsaktiviteter på bestämda tider i veckan.
 
Nu avslutar jag här i tråden.

Min rekommendation är att de som har åsikter om hur Kommuner, Regioner och Staten med tillhörande lagar skall skötas, tar och engagerar er politiskt.
Annars så kommer andra, som engagerar sig, att få makten att bestämma över era liv.
 
Nu avslutar jag här i tråden.

Min rekommendation är att de som har åsikter om hur Kommuner, Regioner och Staten med tillhörande lagar skall skötas, tar och engagerar er politiskt.
Annars så kommer andra, som engagerar sig, att få makten att bestämma över era liv.

Det är det många som redan gör. Men det är svårt att komma till bukt med folks åsikter där det rent krasst inte handlar om allas rättigheter utan endast om vissas. Dina inlägg i tråden visar tydligt på problematiken. Det finns ju personer som sitter i politiska maktpositioner som liksom dig anser att "funkisar ska nöja sig". Att man ska välja från en mycket mindre palett än andra vad man kan ha för hobby, intressen eller vad man har för ambitioner och drömmar. Det är dessa åsikter som gör att det behövs en rörelse som arbetar intressepolitiskt dag efter dag, år efter år och kämpar för alla människors rättigheter.
 
För rent praktiskt ser jag ingen lösning på det önskemålet.
Men jag anser inte att det är det enda sättet som finns för att ha en meningsfull fritid.
Jag ser ju ett behov av en lugnare miljö med färre stökiga ungdomar.
Och föreslår lugn tid som en lösning på stojjet och stimmet.

Det.handlar.inte.om.dig

Du kan och ska inte avgöra vad ngn annan har för behov, intressen eller förhoppningar. Det måste utgå från den/de personerna.
 
Det där tycker jag att du får ta politiskt om du vill driva den frågan.

För rent praktiskt ser jag ingen lösning på det önskemålet.

Hur många ramper skulle då behövas om precis alla badplatser skulle vara tillgängliga med rullstol?
Men du, du har redan fått lästips om hur Sveriges funktionshinderspolitik är tänkt att fungera, bla. genom att minska hindren för den som har en funktionsnedsättning att delta i samhället som alla andra. Det är snarare du som verkar ha avvikande politiska åsikter? För det @Lingon skriver är liksom grundtanken. Speciellt när det kommer till offentliga/allmänna platser. Begreppet funktionshinder syftar liksom till den begränsning som en person med funktionsnedsättning kan uppleva i relation till omgivningen.
 
TS gör det.
Varje dag.
Även till simhallen.

Hon går också ut med sin hund flera gånger om dagen.

Om ni läser i ursprungsinlägget så ser ni exakt vad problemen består i.
Det borde då vara tillräckligt att lösa just dessa problem.
Du har missat lite känner jag.

Mitt inlägg handlar inte bara och enbart om simning. Det är ju en av sakerna jag vill göra. Till simhallen kan jag nu ta mig men i simhallen behöver jag andras ögon.

Men du om någon borde veta att jag inte kan ta mig runt fritt. Att orientera mig ensam på nya ställen är väldigt svårt, just för att jag inte ser speciellt bra och inte har något att förlita mig på. Att jag går ut med hunden varje dag och åker buss till jobbet osv har att göra med att jag tränat på de rundorna.

Jag kan tex inte ta mig till Coop här. Inte heller till museet. Ensam alltså. Jag kan ta mig till ställen ensam, där jag tränat sträckan, med sällskap från början. jag är väldigt begränsad, och i många ögons ändå väldigt rörlig. Men jämfört med en seende så är jag begränsad av mina nedsättningar. Det är inte snö som sätter stopp, det är inte tider, det är inte tillfälliga sjukdomar man blir frisk ifrån, det är inte ekonomi eller att bussen är sönder. Det är att jag inte ser. I dag, i morgon och för all framtid. Vi alla måste rätta oss efter saker, men för det mesta är de här sakerna vi rättar oss efter rörliga- snö, sjukdomar, söndrig buss, tider, förhinder, ekonomi osv.

Jag tycker att det är trist att simhallen som är öppen 7 dagar i veckan, som öppnar kl 06 har jag för mig och är tillgänglig till alla då, bara skulle vara tillgänglig för mig måndagar mellan kl 18 och 19 för då är det handikappsimning. Vem som helst kan ju välja och simma när de känner för det. Det var till och med öppet på julafton, hade mer än gärna gått dit själv om jag vågat! Eller en lördag eller en onsdag, eller när jag en dag vaknar och känner för det. Visst måste en ledsagare bokas i förväg, en kontaktperson kan nog vara lättare att vara mer spontan med, men ändå kan man vara mer spontan med båda än att bara ha tillgång till simning måndagar mellan 18 och 19.

Om man läser alla mina inlägg i tråden framgår det att jag vill ha ett mer fritt liv, precis som andra. Att jag inte vill vara hindrad av mina funktionsnedsättningar hela tiden- att jag hindras av tider, snö och sjukdomar med mera är naturligt, men att åsidosättas i samhället pga funktionsnedsättningar är isolerande och väldigt väldigt själadödande i längden. Ledsagare finns för att resten av samhället inte ska behöva anpassa sig efter den funktionsnedsatta fullt ut. Att man kan gå och simma utan att behöva ha anpassad simningsgrupper, gå på museum utan att ha anpassade grupper, gå på teater utan att det anpassas med specifika funktionsnedsattas tider osv. För att man ska få känna sig normal, som funktionsnedsatt, som en i samhället- inte bara en i gruppen funktionsnedsatta.

Det är inte konstigt att blinda blir så isolerande och tappar livslusten och motivationen när man sätts i ett funkofobiskt fack där man hör hemma utanför samhället och resurserna som resten får ta del av, där folk anser att man ska finna sig i att komma längst ner på näringskedjan.
 
Jo när det inte fungerar på något annat sätt alls.

Men jag anser inte att det är det enda sättet som finns för att ha en meningsfull fritid.
Man har rätt till ledsagning även om det fungerar med handikappsimning måndagar mellan 18 och 19 eftersom ledsagning inte bara handlar om simning utan om så mycket mer. det handlar om att kunna delta i samhället på så lika villkor som möjligt. Inte att funktionsnedsatta ska tacksamt ta emot de små smulorna som blir över när resten av befolkningen, de "normala", har tagit sitt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp