Bukefalos 28 år!

När är det dags att avliva?

norpan

Trådstartare
Jag har kastats mellan hopp och förtvivlan senaste veckorna. Har en 14 årig katthane som varit dålig till och från senaste månaderna, kräkits och lite diarre i perioder men har alltid blivit bra igen och varit pigg och i bra hull i övrigt.
Tills för några veckor sedan. Han tappade aptiten och föll ur ordentligt, åkte till veterinär förra måndagen och var inställd på att ta bort katten.
Men veterinären var hoppfull och trodde på att kattens tänder kunde vara orsaken till problemen. Hon tog blodprov som visade normala njurvärden men förhöjda levervärden, som kunde orsakats av den snabba viktnedgången. Fick några dagar senare svar på sköldkörtelvärdet som var normalt.
Han fick en spruta i blodet med smärtstillande innan hemgång eftersom man trodde han matvägrade pga smärta i munnen (inflammerat tandkött, mycket tandsten och ett sår i tandköttet - trots han varit inne för tandstensborttagning/tandkoll för 1 år sedan) Och då åt han faktiskt en hel portionspåse med mat när vi kom hem.

Fick recept på metacam (smärtstillande+antiinflammatoriskt) och Antrirobe (kortison) och vi bokade in första lediga tid på torsdag veckan efter för renovering av tänder. Specialmat för känslig mage köptes in och katten började äta bra och blev piggare.
Han bajsade inte förrän på fredagen, men det kom en redig hög med bra konsistens. Efter det har han matvägrat igen, endast fått i sig pyttelite blötmat men har nu knappt ätit sedan fredagen. Tandköttet var i fredags dessutom gult. Idag (lördag) är det rosa igen och han har fått i sig liiite tonfisk och dricker fortfarande vatten. Men han börjar se bra skruttig ut och jag undrar nu hur långt man egentligen ska gå med en utredning på en 14 årig katt som är så pass risig?

Tänk om det inte är tänderna ändå, ska man då fortsätta att härja med stackaren med flera prover som kanske inte leder någon vart?
Jag ringer vet på måndag morgon och åker dit om han inte börjar äta ordentligt tills dess och hör vad de tycker. Han är ijuförsig inte röntgad ännu, kanske kan vara värt att göra det?

Hur hade ni gjort??
 
Sv: När är det dags att avliva?

Hur mycket tid och pengar man vill lägga ned är ju personligt men det jag tycker är viktigt är att man gör det för djurets skull och inte för sin egen skull. Man ska givetvis ge djuret en chans men inte hålla på så länge att djuret får lida i onödan för att man själv inte vill förlora sin vän. Det är en svår balansgång.
Hur du ska göra kan jag inte råda dej men ring iallafall på måndag och rådgör med veterinären.
Han kan inte ha kommit åt något giftigt så att det är något sådant som spökar? Mina föräldrars katt hade lyckats slicka i sig glykol och han blev så dålig att de trodde att han inte skulle klara sig men med smärtstillande, specialmat (de fick tvångsmata honom för han vägrade äta) och en hel massa tur så repade han sig. Han var också 14 år då så det resonerade ju lite som du, hur mycket ska man göra?
 
Sv: När är det dags att avliva?

Jag hade ärligt talat inte drivit en utredning om det inte är ngt relativt enkelt på en äldre katt. Ju längre de får falla ur, desto mindre värt blir det i kattans värld, som jag ser det. Min gamleman låg inne på sjukhus en vecka när han var 14, men det gjorde jag för att diagnosen var tydlig och behandligen brukar ge bra resultat. Han blev sig själv igen ochy fick 4 år till innan han blev dålig och den gången valde vi att ta bort honom direkt eftersom diagnosen var oklar och han uppenbarligen inte mådde bra med matvägran och illamående (allmän organsvikt, det hade kanske funnits ett litet halmstrå att gripa i för att ge honom en månad till eller så, det tycker jag inte en gammal vän förtjänar att gå igenom).
 
Sv: När är det dags att avliva?

Jag tycker inte man ska tveka att avliva ett djur som har tappat livskvalite och är katten så pass gammal skulle jag aldrig låta den gå igenom massa undersökningar och behandlingar. Då skulle jag stanna upp och fråga för vems skull jag gjorde allt detta. För katten är kanske det värdigaste att bara somna in, Sen ska man väga in att veterinärer sällan rekomenderar avlivning, det är ju deras levebröd dessutom blir det mer och mer vanligt att hålla liv i sjuka djur med ny teknologi. Jag personligen tycker det går till överdrift. Det är inte schysst mot djuren.

Var inte rädd att avliva, bättre att katten får avsluta sitt liv värdigt utan smärta. Så tycker jag

kram
 
Sv: När är det dags att avliva?

Han är ju utekatt, så det är inte omöjligt att han har fått i sig något. Men problemen har ju funnits i grunden en längre tid och förvärrats succesivt så jag tror inte att förgiftning är orsaken.
 
Sv: När är det dags att avliva?

Tack för svaren, jag resonerar likadant. Men det är så lätt att när tom vet ger en hopp om förbättring så börjar man greppa halmstrån. Men nyss gick han omkring och jamade ynkligt och man ser på honom att han lider:cry: Kollade akutmottagningar här i Stockholm, känns som om jag bara vill få slut på det så fort som möjligt. Han avskyr tyvärr att åka bil (får panikångest) och det är en bit att åka. Har min vet nära där jag bor, så kanske man ska vänta till måndag iaf.... Beslutsångest....
Kan ju ge honom mera smärtstillande tills dess...

Är det så att veterinärer för vidare utredningar i onödan för att få in mera pengar? Man hoppas ju att de borde ha djurets bästa i åtanke...
 
Sv: När är det dags att avliva?

Jag tycker att de ska få gå med värdighet. Har en 15-åring som just nu är risig pga ögoninfektion, men annars är i bra kondition så jag hoppas att detta inte är början på en nedåtspiral. 11-åringen är hur pigg som helst men man får mata och mata för att han ska hålla normalhull.

Tror inte att det är så att veterinärer för vidare utredningar för att tjäna pengar. Du som djurägare kan ju när som helst sätta ned foten och säga att det är nog!
 
Sv: När är det dags att avliva?

Ja, det blir nog att han får somna in i morgon. Han har inte ätit något alls idag:cry: Vill inte se honom lida en dag till...
 
Sv: När är det dags att avliva?

Är det så att veterinärer för vidare utredningar i onödan för att få in mera pengar? Man hoppas ju att de borde ha djurets bästa i åtanke...

Så resonerar inte min veterinär. Han jobbar för djurens skull, inte pengarna.

Det var även han som kom till vårt hem och avlivade gammelmissen så hon slapp åka bil när det var dags att somna in.
 
Sv: När är det dags att avliva?

Det var ett fruktansvärt beslut att ta. Rådfrågade många, vissa tyckte jag skulle fortsätta utreda men de flesta rådde mig att avliva och det kändes bäst. Vill inte att han ska genomgå tvångsmatning, nedsövning och kanske vidare utredning om tänderna inte var det enda problemet. Kanske om han varit 5 år men inte som 14-åring.
Men i måndags fick kisse åka till räkhimlen och jag känner att jag gjorde rätt. Men det gör så fruktansvärt ont i mig av saknad. Han var min bästa vän och sambo.

RIP älskade Olle....
 
Sv: När är det dags att avliva?

Rätt beslut, nu jagar han på dom gröna ängarna där ingen smärta finns

kram
 
Sv: När är det dags att avliva?

Det var sorgligt men säkert skönt för Olle att få somna, och han var säkert tillfreds med de utredningar som gjordes. Jag tror inte att problemen berodde på tänderna, särskilt som det inte var länge sedan han fick dem omskötta. Hungern hos en frisk katt är så stark att de äter även om de har ont någonstans i munnen, och en katt tuggar ju inte heller mycket. Om de inre organen inte fungerar som de ska påverkas munnen snabbt och ser också risig ut.
 
Sv: När är det dags att avliva?

Sen ska man väga in att veterinärer sällan rekomenderar avlivning, det är ju deras levebröd dessutom blir det mer och mer vanligt att hålla liv i sjuka djur med ny teknologi.kram

Ursäkta, men det där är väl ändå inte dagens sanning direkt!?
Att veterinärer skulle hålla sjuka patienter vid liv för att tjäna pengar är en ful sak att påstå. Djur blir sjuka så att det räcker och blir över ändå!!!!

Till ts:
Jag tycker att man får dra en gräns någonstans, ingen kommer att leva för evigt, varken människa eller djur. Livet ska vara värt att leva, där tycker jag att man ska dra gränsen.
Ett gammalt djur ska få somna in med lite värdighet kvar...
Man ska inte plåga sitt djur i onödan för sin egen skull.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 880
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 572
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Egonson_
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 263
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp