Bukefalos 28 år!

När är det dags att byta hjälm?

dotzie

Trådstartare
Är det när hjälmen hängt med i 5 år? Vill minnas att jag har hört det.. Att den ska bytas ut efter att ha åkt i backen är jag med på, men skyddar de sämre efter ett visst antal år..?
Min nuvarande hjälm "fyller" 5 (efter tillverkningsdatum) i januari såg jag, och jag nojjar över om det är dags att byta.. Den har inte vart i backen, och är hel och fräsch för övrigt. Är en Charles Owen Ayr8, är toknöjd med den så kan inte påstå att jag längtar efter en ny :o Hur tänker ni kring hjälmar och "bäst före"-datum?
 
Jag har haft min hemmahjälm i sex år. Nu kommer jag ändå bli tvungen att byta eftersom min tävlingshjälm inte har rätt märkning efter årsskiftet. Då kommer jag rida med den hemma i vilket fall och skaffa en ny till tävling.

Men annars hade jag bytt nu snart ändå.
 
Ja hjälmar skyddar sämre efter en tid så du bör byta ut den. Materialet blir gammalt och då skyddar inte hjälmen lika bra. Man har bara ett huvud och att använda en gammal, en sämre hjälm, dvs en hjälm som inte är VG1 godkänd eller motsvarande, en hjälm som åkt i backen med eller utan huvud i eller en hjälm som inte sitter bra är att spela ryskroulett med sitt liv.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 733
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 658
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 750
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp