När är det rätt att skaffa hund?

H

Hannah0407

jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där. stora plan inne och mycket stora marker ute att springa på mm. så vi börjat att fundera på att kanske skaffa hund.

vi vet att vi vill ha en stor ras som inte behöver så mycket aktivering (som nöjer sig med olika aktiviteter på hobbynivå) även att det är lite vakt i hunden. jag kommer vara ensam mån-tors och då känner jag verkligen att jag vill ha lite sällskap och någon som säger till om det är några skummisar eller liknande inärheten :devil:

jag kommer efter nyår gå på ett nytt jobb som har arbetstid mellan
08.30-14.00 Em 16.30-19.00 det innebär att hunder kommer vara ensam en del men jag är hemma mitt på dagen några timmar.

Ingen av oss är särskillt hundvan (mamma har haft/har hund men inte mer än det)

så mina funderingar är:

- vad för RAS?
- Är det verkligen rätt läge att skaffa hund?
- Är det rätt att lämna hunden ensam så mycket som den kommer att bli?
- Ska vi satsa på en unghund som klarar att vara ensam eller är en valp det enda rätta?
- Är vi för oerfarna för att skaffa hund? (hur mycket vana bör man ha anser ni?)


jag har tusen miljoner korkade frågor till som jag tänkte jag skulle bombadera min mamma med och även lusläsa alla böcker jag har beställt för det är frågor som man ite vågar utala högt knappt

Jag skulle gärna vilja ha råd och erfarenheter från er hundägare, ni vet vad det handlar om :)
 
Sv: När är det rätt att skaffa hund?

Kul att ni funderar på att skaffa hund!
Era frågeställningar är dock lite diffusa - i alla fall för mej.

För det första tycker jag ni skall sätta er ner och fundera helt ärligt över följande:

* Vad skall hunden användas till - vilken aktivering hur många timmar/vecka?

Enbart promenader?
Träning på klubben någon gång/vecka?
Någon form av arbete hemma ex. spår någon gång/vecka?

Var extremt ärlig och sätt ribban på den nivå ni kommer kunna hålla! Planera inte för flera timmars promenad om sanningen är att ni vill gå en timmeslång promenad/dag osv.

* Vilken "mentalitet"/"typ av hund" vill ni ha?

Som nybörjare är det ofta VÄLDIGT dumt att skaffa en hund med för mycket allvar i!
Om man bor på landet är ju det viktiga att ha en hund som larmar när det behövs. Att ha en hund som är beredd att "ta för sej" kan bli både farligt och dyrt!

Vill ni ha en stor, tung hund - typ mastiff?
Eller en "stor" hund typ labbe?
Pigg och allert eller lite mer trög och eftertänksam?
Är ni intresserade av pälsvård?

När ni fått en lite bättre bild av vad ni vill ha kan ni säkert få bra rast-tips både här och på andra platser på nätet.
När ni har ett par tre intressanta raser som ni tror kan passa så är det bara att ringa runt till uppfödare och börja boka in hembesök för lite mer "hands-on" kontroll.

När ni hittat er ras och inte minst er uppfödare och känner att NU är det dags, först då är det läge att skaffa hund - enligt mej!

/Swat
 
Sv: När är det rätt att skaffa hund?

Jag tycker hunden skulle få vara ensam för mycket, ska ni skaffa hund får ni vara beredda på att skaffa dagmatte/hunddagis eller liknande, och att inte skaffa en valp.

Någon gång måste ju vara den första, sålänge ni läser på innan (vet inte hur mycket ni kan) så klart att ni kan skaffa hund rent erfarenhets-mässigt.
 
Sv: När är det rätt att skaffa hund?

Swat har gett bra saker att fundera över. Det är ju viktigt att det blir rätt från början. :laugh:

Personligen tycker jag dock att det är omöjligt med de arbetstiderna. Jag tycker inte att en hund skall behöva vara ensam från 8.30-19 med ett uppehåll på två timmar på eftermiddagen. Och om jobbet inte ligger granne med ens boende läggs det ju dessutom på lite mer tid. Och att skaffa valp är ju inte att tänka på då, utan det blir direkt en vuxen hund som är ensamhetstränad och trygg i det. (Fast även då är det på tok för länge. Ett av det två passen räcker i ensamhetstid.) Men, om det finns möjlighet att skaffa dagmatte/husse så är det ju en helt annan femma. :)

För övrigt anser jag att alla ju varit nybörjare någon gång. Är man bara intresserad av att hitta en ras som verkligen passar, och kanske inser att den där vackra drömrasen kanske kräver mycket mer än vad man kan ge, så ser jag inga problem alls i att vara helt grön. :p Ta stöd och våga be om hjälp av kunniga människor bara, inga frågor är för dumma. Det är mycket bättre att fråga med en gång istället för att be om hjälp när det kanske är för sent.
 
Sv: När är det rätt att skaffa hund?

tack för svaren!

min sambo kommer vara borta hela tiden då han ligger ute när han kör lastbil.

Jag har tänkt på det där med dagmatte faktiskt och funderat på om en lösning vore att jag kunnde lämna in hunden hos mamma då det är hon som jobbat mot mig i shemat så vi jobbar aldrig samtidigt. men då kommer nästa fundering

min mamma har redan två småhundar. mammas hundar går bra ihop med andra hundar och är vana att träffa andra hundar. men tänk om inte den hunden vi har går ihop med hennes? det gå ju iofs att ha dom skillda men det kanske inte är en långsiktig lösning?

Jag har funderat lite på en golden, inte någon stor hund men av vad jag har läst om rasen en trevlig hund (tycker jag) eller eventuellt en flatte. kan det vara något?

vi har absolut inte brottom med köp utan vi tar det i våran takt och när vi vet att det kommer att ordna sig för hunden så den får dom bästa möjligheterna :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 935
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 653
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp