Bukefalos 28 år!

När det som inte får hända händer

Sv: När det som inte får hända händer

Åh, jag är alldeles tårögd, vilken otrolig insats ni alla gjorde!
Håller tummarna för allt jag är värd!
 
Sv: När det som inte får hända händer

KL

Stor eloge till alla som inte gav upp, man blir tårögd av att läsa det !

Håller nu alla tummar & tår för att det skall gå bra !
 
Sv: När det som inte får hända händer

Jag är inte så säker på att det är så bra.

Det är väl bättre att ni sköter sto och föl hemma, och veterinär kollar nån gång per dag?

En lång resa, och såna smittor som finns vid djursjukhus är inte att leka med för ett nyfött föl.

Nej det bästa enligt alla inblandade veterinärer är att åka till Helsingborg. De har helt andra möjligheter att hjälpa dom två än vad vet har här. De hade bla kunnat söva stoet och tagit ut fölet om vi hade bott nära och kunnat åka dit då.

Det finns även ett helt nybyggt stall för bara fölisar och deras mammor. Jag tror absolut att det bästa för mor och son är att komma till Helsingborg. Det är inte säkert att det hjälper att veterinären kollar nån gång per dag. Det är inte omöjligt att det behövs intensivvård under lång tid på sto och/eller föl.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Jag håller med! Kan ni inte få tag i plasma och droppa och behandla mor och son hemma? Absolut INGEN lämplig plats för fölis på HBG + den långa resan...
Kvarbliven efterbörd är ju inga problem och kan ni få tag i plasma så brukar det gå mycket bättre hemma!

Själv hade vi inte samma tur som ni utan förlorade båda sto & föl i år. Givetvis var det vårt favoritsto, men så är det ju alltid...

Ett stort grattis iallafall till er fölunge! Bra kämpat!

Det är inte den kvarblivna efterbörden som är problemet. Problemet är den infektionsrisken som finns med tanke på allt som gjordes med stoet. Det kan finnas skador inne i stoet som inte syns just nu.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Kan bara hålla med de andra, varför åka så långt om fölet verkar må så bra? Stoet kan man behandla hemma.
Den lille är otroligt känslig nu, lång resa+ ny miljö kan vara det som knäcker den...
lycka till i alla fall!
/Evale
 
Sv: När det som inte får hända händer

Oj, och jag som tyckte det var obehagligt när vi blev ringda av grannarna för att hjälpa till med ett lamm som inte kom ut. Det tog kanske bara 1 h och det var en mardröm bara det!

Jag hållar alla tummar för att fölet klarar sig.:)
 
Sv: När det som inte får hända händer

Om alla inblandade anser att ni skall åka så är det självklart rätt val.

Tyvärr är det ju en risk oavsett vad ni gör.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken dramatik. Håller tummar och tår för att både stoet och fölis klarar sig i fortsättningen också. De verkar ju ha kämparglöd båda två i alla fall!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Hoppas att allt gåt bra för ditt sto och den lille.
Helt otroligt! Är alldeles rörd och tårögd.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Hoppas verkligen allt går bra. Jag håller dock med övriga om att det känns som en onödig risk att åka till Helsingborg med ett nyfött föl, men självklart ska ni göra som ni tycker är bäst !
 
Sv: När det som inte får hända händer

Det man kan göra är att sätta stoet på behandling, samt skölja livmodern.
Detta är inga som helst problem att göra hemma.
Inte heller att mjölka stoet, och flaska fölet, tills det är piggt nog att dia själ.


Att de hade kunnat söva stoet för att plocka ut fölet har väl inget med vad som ska göras nu?

Och för övrigt vet jag inte alls många föl som kommit hem från ett djursjukhus utan att ha dragit på sig både den ena smittan och den andra.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Blir alldeles tårögd när jag läser det här. Vilka otroliga kämpainsatser av alla inblandande - både sto, föl och alla människor runt omkring.

Jag håller tummarna för att det ska gå bra!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Håller tummarna för att både sto och föl ska klara sig och må bra.


Så olika veterinärer kan vara. Vi fick i en liknande situation beskedet att "jag kan ändå inget göra" av veterinären när vi ringde och bad om hjälp för att vi inte fick ut fölet. Nu var det förmodligen en kastning och fölet var säkert redan dött när förlossningen startade. Men man kan ju tycka att en veterinär ska komma ut och hjälpa till när man ringer o säger att man inte får ut fölet.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Hoppas allt går bra!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken pärs! En stor eloge till alla inblandade som kämpade hårt.
Håller tummarna hårt att det ska gå bra både för sto och föl.

Dock måste jag hålla med de som varnar er för att köra fölet till Helsingborg, lång resa + att utsätta fölet för de smittor som finns där är mycket riskabelt.

Vår veterinär säger alltid att om det händer föl något så ska man försöka behandla hemma så långt som möjligt pga smittorisken på djursjukhus.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Hoppas verkligen allt går bra. Jag håller dock med övriga om att det känns som en onödig risk att åka till Helsingborg med ett nyfött föl, men självklart ska ni göra som ni tycker är bäst !

Tänk en gång extra om det absolut inte är nödvändigt så åk inte med en sån liten,och då menar jag såklart om det inte är nödvändigt.
Min dog ju där förra året smittad där av Rotavirus och då va hon 4 mån!!!
Denna lille är ju alldeles för känslig.

Håller tummarna för att allt går bra,blev alldeles tårögd av din berättelse.
Mitt sto står på seminstation i Kungsbacka är det samma tro så känns det skönt att lämna henne hos sådana goa människor.
Pm:a mig gärna vilka det är.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken dj***a tur att de inte missade fölningen!
Då hade de garanterat varit utan både sto och föl.

Håller tummar och tår och är tacksam att "mina" 2 fölningar är klara och gick bra!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Den veterinären har förtjänat en present, något extra ifrån dig. Dom får många gånger inte den uppskattning som dom förtjänar.

Och ett stort grattis att allt faller väl ut för mamma och föl.:idea:
 
Sv: När det som inte får hända händer

*svarar flera*

Det är alltså de inblandade veterinärerna som tyckte att vi skulle åka till Hgb, och faktum är att jag litar på dom. Det var efter mycket övervägande som beslutet togs att det bästa vore att åka ner.
Det finns dessutom nu ett nybyggt fölstall för endast föl och deras mammor just för att minimera riskerna så mycket som möjligt.

Turen ner var inga problem. Fölis låg och drack utmjölkad mjölk hela tiden + tuggade på ägarens fingrar och kläder.

Efterbörden hade inte släppt så de skulle börja "arbeta på det problemet nu".

Fölis är pigg men kan inte resa sig upp. Detta beror på att benen inte riktigt är med pga hur han låg i livmodern. Det har talats om att man skulle gipsa benen för att få lite stadga i dom.

Däremot så kan de inte avgöra än om han har några hjärnskador pga syrebrist under fölningen.

De tittas till flera gånger i timmen pga den höga infektionsrisken efter fölningen och alltså inte bara som någon skrev tidigare att distriktsveterinären kunde titta till dom då och då. Både sto och föl har fått dropp och en hel del medeciner för att stävja infektionsrisken.

Just bara problematiken med fölis ben gör att det inte hade räckt att behandla honom hemma.

Mor och son kommer antagligen att stå kvar i minst två veckor.

Så än så länge så verkar det vara helt rätt att de åkte ner så fort som möjligt. Det finns ingen chans att distriktaren hade kunnat vara hos oss dygnet runt (det är alltså en såpass stor tillsyn som krävs). Detta var alltså en mycket komplicerad fölning och alla veterinärer säger att det är ett riktigt stort mirakel att båda lever än så länge (framför allt fölis men även stoet).

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

jag fattade inte att det var problem med benen. HBG:s nya sto&föl-avdelning är fantastiskt fin. Jag håller verkligen tummarna för fölis och mamma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 410
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 773
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp