När kan fölet gå ut?

E

exitingflame

Mitt sto ska föla i början av April.
Man vet ju aldrig vad det är för väder vid den årstiden!!??!!
Vi har en ridbana aldeles bredvid stallet som vi tänkte släppa fölet i första gångerna.

Ska jag låta dom stå inne om det är allt för kallt, eller ska jag ta ut dom en kort stund 1-2 ggr om dagen.

Första fölet för mig och mitt sto, så man är ju lite nervig och frågorna är många!!!! :crazy:
 
Vi brukar låta våra föl gå ut korta stunder från dag 1, beroende på väder. Lite regn eller kyla tål de en stund. Det viktiga är att de inte är ute så länge att de lägger sig på kall mark utan får komma in till sin torra bädd för att vila.
Allra första gångerna släpper vi inte stoet eftersom många ston springer så mycket med sina stackars små föl som knappt varken ser eller vet vem de ska följa. Vi har stoet i lina och så får fölet springa runt henne.

Lycka till!

Björnvarps Gård
 
Så tidigt är det ju kallt i marken fortfarande. Ut så pass långa stunder att fölet orkar hålla sig på benen. Mycket spring ut och in blir det!
 
Jag hakar på tråden lite här. Mitt sto ska också föla i månadsskiftet mars/april. Hon går på lösdrift nu och jag tänkte att hon skulle få fortsätta med det. Det jag hört är att fölet föds med lämplig päls för årstiden. Vill ju att fölet ska få röra på sig så mycket den vill fast på svaren här låter det som om den ska vara inne det mesta av tiden?
Det är en islandshäst.
 
Det viktiga är att fölet inte lägger sig där det är kallt och blött.
 
Jag har i och för sig tänkt att lägga ut halmhögar att ligga i även i hagen. Frågan är väl bara om fölet väljer att lägga sig där när den ska vila? Hur kallt är för kallt? Vi kan ju ha hyfsade temperaturer den tiden på året men, vill det sig illa kan det ju vara minusgrader också.
 
Mitt föl är fött i mitten av juni, men jag la ändå ut en stor halmhög (hade liten hage första veckan och ville inte att stoet skulle äta hö från backen), och han la sig i halmhögen med glädje!

Har även sett ett stuteri som har stor fräsh halmhög nära grinden på betet, och fölen lägger sig gärna där.
 
Vad bra då! Får hoppas att fölis vill göra det också då! :) Jag har gott om halm, tänkte att pållarna kunde äta lite av det också och inte bara hösilage (fri tillgång) men, än har de inte ens rört det. :smirk:
 
Jag har haft föl som blivit född i april i minusgrader,och gått ute hela tiden, torrt att ligga på. Aldrig varit sjuk. Dom anpassar sej till den temp dom föds i. Du behöver inte ta in dom om det finns bra liggplats
 
Det är VIKTIGT för fölet att få komma ut och röra på sig redan från dag 1. Snedheter i benen som beror på att fölet legat "trångt" i livmodern har då en chans att rätta till sig, och den chansen kommer inte tillbaka, utan man måste "passa på" under fölets första veckor.

Jag läste i tidningen "Islandshästen" i våras om ett litet föl som föddes i januari (resultat av en tjuvbetäckning), då det förstås var snö och en massa minusgrader. Vad jag förstod så lät de sto + föl gå ut flera gånger om dagen, men korta stunder, så att fölet kunde komma in och vila/värma upp sig emellan.

Annars tror jag som de flesta andra här att det viktiga är att fölet kan ligga ner på en torr plats. Ligghall och lösdrift tror jag är det allra bästa.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 130
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 925
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 071
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp