Bukefalos 28 år!

När kommer de nya hjälmarna?

Är man sugen på en CO kan jag rekommendera att köpa direkt från England. Sist jag beställde betalade jag 1600 med frakt hem till dörrn. Då kanske det inte känns riktigt så surt om man får köpa ny nästa år igen, nu när det är så rörigt :)
 
Åfan! Jag har kollat runt hos kedjorna som finns här omkring (Hööks, MyOne, Horze) och det är väldigt tomt på hyllorna. Jag är ute efter en helt vanlig halvbillig slit-och-släng-hjälm, och det verkar vara svårare att komma över en sån än märkeshjälmarna över tusenlappen.
CRW classic visade sig ju vara i paritet med CO-hjälmarna vid ett test nyligen så det är väl en vettig billig hjälm.
 
Kl!
Jag förstår att min hjälm inte är godkänd enligt det nya. Men jag letade märkning för någon dag sedan och hittade ingen allsO_o
Det är en uvex perfexxion glamour. Ska inte märkningen stå någonstans i hjälmen?

Efter lite research hittade jag märkningen på nätet och den är godkänd utan tidsgräns! :banana:
 
Kl!
Jag förstår att min hjälm inte är godkänd enligt det nya. Men jag letade märkning för någon dag sedan och hittade ingen allsO_o
Det är en uvex perfexxion glamour. Ska inte märkningen stå någonstans i hjälmen?

Efter lite research hittade jag märkningen på nätet och den är godkänd utan tidsgräns! :banana:

Kolla så att det verkligen står i hjälmen. Jag och min stallägare har samma modell på hjälmen men min är nyare. Min är märkt VG 01.040 medan hennes bara har EN 1384.
 
Borde stå på en av lapparna i hjälmen, gör det inte det kan du nog räkna med att den inte är godkänd tyvärr.
Lapparna sitter ju i fodret och det är avtagbart. Dvs man kan köpa nytt och byta. Så märkningen kan ju inte stå där. Får titta mer noggrant under fodret.
 
Nu börjar jag bli relativt less på det här med hjälmletandet :( känns som att det fortfarande dröjer. På hööks är typ allt restat med leveranser i maj och juni... :( :banghead: Beställde från horze men det var ett misstag att inte prova innan så den får åka tillbaka..
Varför dröjer det fortfarande så?

(Mestadels gnällinlägg från mig ;) )

Börjar känna lite såhär:
latest
 
För att tillverkarna är jäkligt försiktiga med att producera några större volymer innan den nya standarden är satt, de vill ju inte bli stående med nya hjälmar som plötsligt inte är godkända (igen).

Aha, där ser man. Nåväl. Snubblade på en hjälm igår trots allt. Tydligen VG 1.
Men hela märkningen, vad är det för syfte? Vad för extra test har hjälmen klarat jämfört med innan?
Bara nyfiken :)
 
Aha, där ser man. Nåväl. Snubblade på en hjälm igår trots allt. Tydligen VG 1.
Men hela märkningen, vad är det för syfte? Vad för extra test har hjälmen klarat jämfört med innan?
Bara nyfiken :)

Hittade detta på SVRF:s hemsida:

* Stötupptagning ur fler vinklar än vid ett rakt fall och med högre energi
* Bättre motståndsförmåga mot genomträning av vassa föremål
* Bättre sidostabilitet för att stå emot hårda slag från sidan
* Större skyddsyta utan att detta påverkar förmågan att höra när hjälm bärs
* Hjälmen får inte påverka synfältet
* Stabiliteten hos hjälmen- den får inte röra sig på huvudet under ridning
 

Liknande trådar

Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 966
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det...
2
Svar
21
· Visningar
1 020
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp