Bukefalos 28 år!

När man lyfter bakhovarna...

K

Krabban

... så skakar han alltid på dem och lyfter upp dem så himla högt innan jag får ta dem t.ex. för att kratsa hovarna eller så. Fram är det ingenting, då lyfter han dem bara i "rätt" höjd och jag kan ta dem. Hur kan det komma sig att han gör så med bakhovarna?

Kan tillägga att det är likadant på båda bak. Dessutom när vi fick honom så var han jättetramsig att kratsa och hålla på med (inte så mycket hanterad) så det har gått mycket framåt sen dess. Som sagt, nu är det inga problem fram. Men vad tror ni, är det bara en fix idé som kommer växa bort eller kan det vara ngt annat? Han är skodd fram men ej bak.
 
Han kan ha s k shivering (stavning?), exakt vad det är och hur det uppstår är jag helt novis på, fråga veterinär. Ha tålamod när du ska lyfta bakbenen och låt det ta sin tid.
 
Det kan vara en fix idé, att han helt enkelt tycker att det är lite läskigt. Men det kan också vara något som gör ont när han lyfter.

Ta ut en equiterapeut för säkerhets skull, det kan vara något som behöver rättas till. Och är han dräsch är det bara att träna på.
Tänk på att inte försöka korrigera honom med "våld", utan erbjud ett lagom stöd och beröm när han håller benet i önskat läge. Börjar man streta emot och dra i benet blir det oftast bara värre. För att hästen ska våga slappna av måste du vara avslappnad och inte "bråka" med honom. :)
 
Nä självklart inte med våld. Jag brukar bara putta lite på rumpan så som att man vill att han ska flytta sig med lite svagare eller vad man ska säga. Så lyfter han benet och sen släpper han ner det i lagom höjd. Så han lyfter det själv i sin egen takt så att säga.

Men det är inte så att han bråkar med bakbenet. Eg. bara lyfter det lite högre och drar upp det några gånger för att sen släppa ner det i lagom höjd. Och då står han snällt.
 
Vad innebär shivering? Nu blir jag skraj! :crazy: Jag tänkte mer i banorna att det var obehagligt/stel osv. Inte att det kunde vara ngt allvarligt! :eek: :crazy: Han är ju bara 3 1/2...
 
tycker det låter som shivering... det har något att göra med någon muskel har jag för mig, men som någon tidigare skrev, prata med veterinär. Det är inget farligt, har själv ridit en häst med detta, och han fungerade fint, var möjligtvis lite stel (men han var lite äldre också..).

Denna häst lyfte på bakhovarna väldigt högt när man skulle kratsa hovarna, och kunde ibland nästan tappa balansen och hoppa ner på alla benen igen. Ibland när man skulle kratsa så kunde han lyfta benet och stå och skaka med det högt en stund innan han fick ner det i sån höjd att man kunde kratsa. Det vi gjorde när vi kratsade hovarna var helt enkelt att ta det lugn i hans takt och låta HONOM sänka benet till rätt höjd och INTE hålla fast i benet, för då tappade han balansen.
 
Två av mina drar också upp bakbenen högt under magen innan jag "får" det. Så är det alltid på båda bak varje gång. Men ingen av dem skakar på dem.
 
Har också varit med om det fast på en riktigt gammal häst. Han hade ont och var väldigt stel men vi lät honom bara ta det i sin takt och kratsa när han hade släppt ner hoven. Men det är antagligen nåt annat när det gäller din häst eftersom den är så ung.
 
Min häst var likadan.
Men efter att en massör var hos henne (inte för det problemet) lärde jag mig några stretchövningar och efter det har det blivit mkt bättre.
Så kanske är det något med att din häst har ont..

Lycka till iallfall!

/Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
så där är min också.
Har dock varit mycket värre.
har lärt honom av med det genom att vara väldigt lugn men bestämd. Släpp inte när han gör så, då vinner han.
Beröm när han slappnar av och säg nej bestämt när han viftar. Funkade på min i alla fall. Lycka till!
 
Eftersom han är så ung som 3½ år är det nog bara balansen, det är ju liksom inte naturligt för dem att stå med ett ben uppe i luften. Men man ska ju ändå ha tålamod och vänta tills han själv slappnar av.
 
Okej, jag förstår nu att "skaka" var ett dumt uttryck. Han mera rycker till sig hovarna.
 
Hmmm... stretching... jaa det kan ju vara en idé, det skadar ju iallafall inte. :)
 
Tack, det var lugnande att höra. Blev lite nervös där ett tag. Ja jag försöker ha mycket tålamod med honom, jag tar inte hoven förrän han liksom släppt efter själv eller vad man ska säga, och då går det hur bra som helst.

Eg tror jag mest på det själv oxå, att han har lite dålig balans kanske, eller att det ligger lite kvar från när jag fick honom och han inte stod still eller ville lyfta hovarna överhuvudtaget.

Tack för alla svaren! :) :bow:
 
Ibland kan det bero på att ligamenten över knäleden är lite korta, och det knycker till när man lyfter, dvs hästen drar upp benet högt innan den släpper ner det igen. Kan hjälpa med stretching. Vad är det för ras? T ex hos vissa raser så kan patella problem vara mer vanligt.

Men eftersom (som någon annan oxå påpekade) hästen är så ung, så kan balansen vara en bidragande faktor.
 
Så gör min och han har shievering.

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF
 
Gatukorsning! :D Nej då, han är lite halvblod, ardenner eng. fullblod. Härlig blandning va! :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 486
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 624
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp