Bukefalos 28 år!

När orken är slut

G

Gisburne

Min lilla vovve är på väg ur tiden! Mamma ringde i morse och berättade att min älskling (Cavaliertik med hjärtproblem sedan några år) inte vill varken äta, dricka eller ta mediciner. Hon var ute i morse som vanligt, men mamma fick bära in henne för hon orkade inte gå. Nu ligger hon inne och vill inget annat än sova.

När jag flyttade hemifrån var största sorgen att inte längre träffa min vovve varje dag, och den senaste tiden har hon blivit så mycket sämre att de få gånger jag träffat henne har jag tvingat mig själv att säga "tack för att du finns" och "adjö" i fall att vi inte skulle ses igen. Och nu verkar det som att jag kramat henne för sista gången. Jag bara väntar på att telefonen ska ringa igen, men jag vet inte om jag vågar/orkar svara.

Vad gör man? Hur orkar man med sorgen? Jag har vetat om att den här dagen skulle komma i flera år, och jag har gråtit många gånger och trott att tiden var kommen, men nu när den slutligen verkar vara det så känner jag mig inte förberedd alls. Mamma trodde att hon kunde klara sig några dagar till om hon bara började äta och dricka igen, men när orken är slut så är den ju slut. Vi har kommit överrens om att inte åka till veterinären med henne, eftersom hon är livrädd för veterinärer och jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag visste att hennes sista stund i livet var fylld av panisk rädsla. Vi hade väl alltid hoppats att hon skulle ramla ihop nån dag när hon var ute och lekte eller på långpromenad som hon älskar, inte hemma i soffan trött, uttorkad och svulten...
 
Sv: När orken är slut

Usch ja... Jag känner med dig och skickar tröstkram! Det är baksidan med att vara djurägare, när den dagen kommer som du nu nått fram till. Ett hundliv är ju så kort... Man tror att man ska duka under av sorg, men på något sätt tar man sig igenom det och plötsligt en dag kan man ta ett nytt litet liv till sig. Tillåt dig att vara ledsen! Och svara när det ringer - det är bättre att veta, trots allt.

Vad gäller veterinär: Det finns ingen i närheten som gör hembesök, så att hon (och ni) kan slippa delen med att ligga "hemma i soffan trött, uttorkad och svulten"? Vi fick sådan hjälp senast, och det kändes jätteskönt mitt i alltihop...
 
Sv: När orken är slut

Hur hårt det än är, så kan ni bara inte vänta på att hon ska ramla ihop... Kan inte veterinären göra hembesök så måste ni åka dit. Jag tror att det är mer ni som inte orkar ta beslutet än att ni tänker på hunden. Hon får en lugnande spruta först, så hennes sista minuter i livet kommer inte att vara stressiga.
 
Sv: När orken är slut

Tack för trösten! Det behövs. Min jycke har alltid varit den som hjälpt mig genom sorg och saknad, men nu är det hon som är på väg bort... Jag lär väl sitta i boxen hos ponnyn hela kvällen och grina kan tänkas...

Mina föräldrar bor ute på landet och mig veterligen är det ingen däromkring som gör hembesök. Det finns två djurkliniker i "närheten", men de är alltid så upptagna att man inte ens kan ringa dit vissa tider, ens på akutnumret. Men drar det hela ut på tiden så kanske det inte finns något annat val. Jag vill inte att min älskling ska lida, men åka till veterinären är inte ett alternativ, jag vet ju hur mycket hon hatar det och hur rädd hon blir. Är det det här som folk relaterar till när de säger att djurägare som inte avlivar sjuka djur är själviska?
 
Sv: När orken är slut

Jodå, vi har diskuterat det här av och till länge. Jag vet med mig att jag inte skulle orka, så jag skulle nog inte följa med. Men vi har ju minnena med oss, av hur rädd och stressad hon alltid blir hos vetrinären, redan på parkeringen utanför. Hon "vet" ju att det kommer göra ont och att veterinärerna kommer ta henne ifrån oss i flera dagar och sätta henne i en bur... Även om det inte skulle bli så om vi åkte dit för avlivning, så är det ju fortfarande precis det som rör sig i hennes huvud och då blir hon rädd. Hon bröt benet som valp och minnena av det har nog alltid följt med henne till veterinären.
 
Sv: När orken är slut

Distriktsveterinärerna gör hembesök. Det blir såklart mycket dyrare. Familjens första hund togs bort hemma. Han låg längst upp på sin älskade snödriva han.
 
Sv: När orken är slut

När vår andra hund blev dålig och vi inte fick tag på någon som kunde åka ut, så fick vi komma till kliniken, men veterinären kom ut till bilen och gav sprutorna (lugnande + "det andra"). Kunde inte det vara ett alternativ om ni åker till ett ställe där hon inte känner igen sig? Den hunden var också rädd och stressade upp sig enormt när han var inne hos vet för behandling, men nu fick han sluta sitt liv i bilen, som han älskade att åka i...
 
Senast ändrad:
Sv: När orken är slut

Ring en distriktare! (de kanskr inte har med i "annonser" att de vårdar smådjur men ring och fråga!)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 297
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 387
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp