Bukefalos 28 år!

När räknas en fastighet som gård?

Empress

Trådstartare
Vi köpte ca. 9 hektar obebyggd mark (avstyckat från en mycket större gård) för en tid tillbaka och håller just nu på att bygga hus och stall (5-8 hästar) på fastigheten.
Vi kommer inte odla något mer än lite hö för eget bruk.

Jag letar i alla våra papper, tillstånd och registreringar av alla de slag, men kan inte hitta någonstans där det står att det är en gårdsfastighet eller villafastighet.

Är det någon här som vet vilka kriterier som måste uppfyllas för att få en fastighet gårdsklassad och ev. vilken instans som beslutar detta? Ev. vilka papper det borde stå nämnt i ?

Vi är inne på att bygga ett enklare vindskydd i direkt anslutning till stallet och huruvida vi måste ha en detaljerad bygglovsansökan eller 'bara' en byggstartsanmälan hänger på om det är en gård- eller en villafastighet vi råkar ha. (Eller kan det vara så illa att vi måste vänta tills alla byggnader är klara och slutbesiktigade innan vi får ett beslut ?)

Visst kan vi ringa lantmäteriet (om det är de som har svaret), men det är lördag i dag och jag vet att det finns expertis på Bukefalos som kanske kan ge ett 'förhandsbesked' :-)
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Det är Lantmäteriet som avgör vilken typkod (120 för bebyggd jordbruksfastighet) som en fastighet har/får.

Om jag minns rätt, så ska en jordbruks-/skogsbruksfastighet "varaktigt kunna fungera för odling, djurhållning eller skogsbruk".
D.v.s. blir fastigheten för liten, eller innehåller enbart oanvändbar mark för ändamålet, så ger Lantmäteriet en annan typkod.

I normalfallet så får en avstyckning från en jordbruksfastighet (med typkod 120), där avsikten är att bedriva något slags "jordbruksverksamhet" (t.ex. hästhållning med bete och viss grovfoderproduktion) samma typkod som fastigheten som det avstyckades ifrån.

Att Lantmäteriet skulle anse 9 ha som för litet är mycket osannolikt (minimistorlek 2 ha), och ändamålet är ju uppenbarligen djurhållning...Så det borde vara typkod 120 som gäller för er.

Någonstans i era Lantmäterihandlingar, så står det antagligen någon formulering om att "marken kan användas varaktigt för mindre djurhållning och odling".

Om du inte hittar något, kontakta handläggaren på Lantmäteriet.
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Tack, tack, tack.
Det var till STOR hjälp.
Hittade typkoden i köpehandlingarna för marken. Det står typkod 210 OBS! Kan komma att ändras.
Vad jag förstår är typkod 210 villatomt.
Om jag förstår dig rätt kan jag ringa Lantmäteriet och be om att få det omtypad och att det inte bör vara några hinder för att få det gjort ?
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Det brukar kallar jordbruksfastighet, inte gård
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Ja, du behöver kontakta Lantmäteriet, och beskriva er verksamhet.

Hur kan det komma sig att man öht typar 9 ha som villatomt? Ligger fastigheten i, eller nära, detaljplanerat område? Finns det några hektar med skog? Har du/ni varit involverade i avstyckningsprocessen?

Det är ju av väsentlig skillnad för er, om marken är klassad som jordbruksfastighet eller ej. Normalt så behövs vare sig bygglov eller någon annan anmälan när man bygger "lantbrukets driftsbyggnader" på en jordbruksfastighet. Dessutom så blir det ju en näringsfastighet, vilken innebär bl.a. att ni kan deklarera jordbruk, och t.ex. momsregistrera er.

Du behöver beskriva att ni ska ägna er åt djurhållning när du pratar med Lantmäteriet, har ni planer på att hålla t.ex. några får för växelbete, så berätta det. Berätta att ni ska odla eget grovfoder. Om det finns skog så nämn att den kommer att brukas för egen vedproduktion. Har ni höns, så glöm inte att berätta det.
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Jag är väldigt tacksam över att du delar med dig av dina kunskaper, tips och råd.
:)

Har nu mailat (i första hand) lantmäteriet, beskrivit vårt ärende och var vi vill komma.

Roligt att du nämner får; vi har faktiskt pratat om att göra en förfrågan till någon av får-grannarna om de kan tänka sig att släppa sina djur på våra beten växelvis år för år (för att hålla betet friskare).
Några höns blir det dock inte. ;)

Vi var inte involverade i avstyckningen men har hört nu i efterhand av de som köpte den stora delen att det var stora problem med det. Tydligen styckades det av i flera stora delar och i såldes i omgångar.

Det finns en liten skogsdunge, men vi kommer inte att avverka mer än att ta nedfallna träd för egen ved. Det finns några åkeröar som redan har stängslat bort då de inte lämpar sig för hästar. De övriga åkeröarna med träd kommer ingå i hästhagarna.
Hövallen är nu begränsat till ca. 4 hektar (där hästarna kommer att få gå på återväxten). Vi har redan putsat av dessa delar och kommer putsa en gång till innan vintern samt gödsla under tidig vår för att få så gynnsam tillväxt som möjligt.

Detta är inte ett detaljplanerat område. Det ligger relativt långt ute på landet med nästan bara lantbruksfastigheter runt omkring.

Skall bli spännande att höra vad de säger. Om det finns vissa ansökningspapper som måste in eller om de ändrar rakt av eller vi får avslag med någon motivering.

Hus och stall under uppbyggnad. Inköpta silagebalar för vintern placerade på egen tomt. :) (Jag är larvigt entusiastisk..)

2012-08-15-16-34-57.jpg
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Ser trevligt ut! Vad spännande det måste vara att se sin gård växa fram!

Vi brukar också känna oss väldigt tillfreds, när årets grovfoder står på plats på gården...

Vi har en grupp hobbyfår, förutom hästarna, och att växelbeta med häst/får är väldigt bra. Djurslagen äter upp varandras parasiter. Fåren putsar bort hästarnas toaletter, och hästarna äter långstråigt gräs som inte passar fåren. Vi sålde vår betesputs för några år sedan...

Skulle lantmäteriet vara motsträviga, så finns det goda skäl att gå vidare för er, och jag tror att det löser sig då.

Är ni med i LRF eller liknande, så kan ni få hjälp den vägen.

Om ni kommer att nyttja minst än 4 ha mark för bete och vall, så har ni möjlighet att söka EU-stöd om ni vill.
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Tack, tack, tack.
Det var till STOR hjälp.
Hittade typkoden i köpehandlingarna för marken. Det står typkod 210 OBS! Kan komma att ändras.
Vad jag förstår är typkod 210 villatomt.
Om jag förstår dig rätt kan jag ringa Lantmäteriet och be om att få det omtypad och att det inte bör vara några hinder för att få det gjort ?

Ja typkod 210 är småhusenhet, tomtmark till helårsbostad.
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

svarar lite allmänt.

Det är inte lantmäteriet utan skatteverket som avgör vilken typkod man har. Det är en taxeringskod som avgörs när man skickar in sina fastighetspapper varje januari. (De gör aldrig omtypningar under pågående år utan det är hur det ser ut per 1 januari som avgör vilken typkod man tillhör)
:)

Tydligen hade vi (enligt skatteverkets information) redan nu typkod 110 vilket står för Obebyggd lantbruksenhet.
Hon (väldigt trevlig och hjälpsam fö) skriver ut intyget till mig och lägger det på posten i dag.
:D

Någon som vet vad som gäller om vi vill bygga ett vindskydd i det här läget? Vi har en lantbruksenhet, innebär det att vi borde kunna bygga utan bygglov ? (ingen ändring av marknivå eller i närheten av någon tomtgräns)

hmm - man kanske skulle köpa får i stället för betesputs. ;)
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

svarar lite allmänt.

Det är inte lantmäteriet utan skatteverket som avgör vilken typkod man har. Det är en taxeringskod som avgörs när man skickar in sina fastighetspapper varje januari. (De gör aldrig omtypningar under pågående år utan det är hur det ser ut per 1 januari som avgör vilken typkod man tillhör)
:)

Tydligen hade vi (enligt skatteverkets information) redan nu typkod 110 vilket står för Obebyggd lantbruksenhet.
Hon (väldigt trevlig och hjälpsam fö) skriver ut intyget till mig och lägger det på posten i dag.
:D

Någon som vet vad som gäller om vi vill bygga ett vindskydd i det här läget? Vi har en lantbruksenhet, innebär det att vi borde kunna bygga utan bygglov ? (ingen ändring av marknivå eller i närheten av någon tomtgräns)

hmm - man kanske skulle köpa får i stället för betesputs. ;)

Svarar mig själv, i fall någon är nyfiken på svaret.
Ringde kommunens byggavdelning och fick JA på att bygga vindskydd utan att först ansöka om bygglov. :D
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

kl

har inte läst hela tråden och du kanske redan har fått svar, men vår fastighet är på knappa 8 ha och vi odlar inte mer än potatis och grönsaker, däremot har vi hästar och fjäderfä. Den är registrerad som jordbruksfastighet så du borde kunna göra detsamma :)

Ang får så är de väldigt effektiva, här blir det får till våren! :)
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Jag är väldigt tacksam över att du delar med dig av dina kunskaper, tips och råd.
:)

Har nu mailat (i första hand) lantmäteriet, beskrivit vårt ärende och var vi vill komma.

Roligt att du nämner får; vi har faktiskt pratat om att göra en förfrågan till någon av får-grannarna om de kan tänka sig att släppa sina djur på våra beten växelvis år för år (för att hålla betet friskare).
Några höns blir det dock inte. ;)

Vi var inte involverade i avstyckningen men har hört nu i efterhand av de som köpte den stora delen att det var stora problem med det. Tydligen styckades det av i flera stora delar och i såldes i omgångar.

Det finns en liten skogsdunge, men vi kommer inte att avverka mer än att ta nedfallna träd för egen ved. Det finns några åkeröar som redan har stängslat bort då de inte lämpar sig för hästar. De övriga åkeröarna med träd kommer ingå i hästhagarna.
Hövallen är nu begränsat till ca. 4 hektar (där hästarna kommer att få gå på återväxten). Vi har redan putsat av dessa delar och kommer putsa en gång till innan vintern samt gödsla under tidig vår för att få så gynnsam tillväxt som möjligt.

Detta är inte ett detaljplanerat område. Det ligger relativt långt ute på landet med nästan bara lantbruksfastigheter runt omkring.

Skall bli spännande att höra vad de säger. Om det finns vissa ansökningspapper som måste in eller om de ändrar rakt av eller vi får avslag med någon motivering.

Hus och stall under uppbyggnad. Inköpta silagebalar för vintern placerade på egen tomt. :) (Jag är larvigt entusiastisk..)

Angående att släppa hästarna på återväxten..
Jag har hört att man inte ska ta hö på betesmark året efter som där gått hästar.
Alltså:
År 1 -tar hö och låter hästarna beta.
= år 2 kan man inte ta hö på betet pga parasiterna..
Är detta fel?
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Begär ett skrifligt svar via mail så att du i efterhand kan visa vilket svar du har fått om det skulle uppstå diskussion, t ex om ngn granne klagar.
Jag har pratat med kommunen där jag bor och fått olika besked om att bygga
på lantbruksfastighet varje gång! Speciellt när det gäller lantbruk och hästar
är det svårt! Grundregeln är att det inte krävs bygglov för ekonomi byggnade på lantbruk ... men sedan anses inte alltid just hästeverksamhet vara en del av lantbruket ....
 
Sv: När räknas en fastighet som gård?

Begär ett skrifligt svar via mail så att du i efterhand kan visa vilket svar du har fått om det skulle uppstå diskussion, t ex om ngn granne klagar.
Jag har pratat med kommunen där jag bor och fått olika besked om att bygga
på lantbruksfastighet varje gång! Speciellt när det gäller lantbruk och hästar
är det svårt! Grundregeln är att det inte krävs bygglov för ekonomi byggnade på lantbruk ... men sedan anses inte alltid just hästeverksamhet vara en del av lantbruket ....

Människan på byggavdelningen sa att hon skulle göra en notering om detta, men jag kommer nog ta det säkra för det osäkra och begära att få ett papper där det står svart på vitt vilka besked vi har fått.
Vårt vindskydd ligger flera hundra meter från närmaste granne, i direkt anslutning till stallets baksida (kommer inte ens att synas). Där bak finns ingen granne, bara vår egen mark.
Men visst har du rätt, det finns folk till allt och den närmaste grannen är inte jättepositiv till att vi flyttar in med hästar tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
4 947
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp