När vet man att inte häst och ägare klickar?

Jag är ju inte @mackan men tänkte svara på detta ändå.
Jag säger som @tuaphua att ju skickligare man är desto fler hästar klickar man med. Så jag skulle vilja påstå att de flesta som inte klickar med sin häst på det sätt som beskrivs av mackan så är det till 99 procent så att ryttaren är för dålig och kommer troligtvis inte klicka med några hästar som är lite mer utöver den vanliga Brunte hästen.

Sen kan man ha hästar som inte passar en tex om man gillar hästar som är heta och pigga och hästen är sävlig och tråkig eller tvärtom men det bör man ju märka när man provrider tänker jag.

Sen är det ju en aspekt om du vill hoppa och hästen kanske mer passar för dressyr eller tvärtom men då brukar det ju stå i annonserna tex säljes som dressyrhäst eller hopphäst på lägre nivå pga ryttaren vill hoppa högre klasser eller om hästen har mer kapacitet än vad ryttaren känner att den kan plocka fram.

Men just det där klickar skulle jag oxå bli jäkligt skeptiskt emot, för med bra ridning blir i stort sett alla hästar ganska trevliga att rida. Det är något som jag lärt mig genom mer rutin och kunskap.

Sen som vanligt finns det ju alltid undantag men överlag så är detta varför jag blir skeptiskt över sådana annonser. Mkt bättre när det står i annonsen att ryttaren inte klarar av hästen om det nu är så.

Tack för svar! Jag har läst om flera gånger men jag förstår nog inte riktigt ändå, tror jag.

Som jag skrev i inlägg #29 så är det inte en motsättning för mig att hästen är så bra som det påstås i en annons, oavsett slutklämmen "vi klickar inte". Eftersom jag tar det som att konstellationen av den ryttaren och den hästen inte är bra, oavsett om det beror på rädsla, brist på kapacitet hos någon av dem, för hög kapacitet/högt i blod, för mycket av något/för lite av något eller bara rent allmänt att ekipaget har tråkigt tillsammans för att de inte vill samma sak.

Jag säger alltså inte emot att många gånger beror det på att ryttaren är för dålig för sin häst (som med andra och väldigt generella ord kan skrivas som att man inte klickar), men för det så behöver ju inte hästen vara dålig.

Blir du skeptisk för att det blir en slaskbenämning som kan motsvarar vad som helst, och skulle det vara bättre att t.ex inte skriva någon anledning alls?
Eller är det beskrivningen av hästen som är grejen, d.v.s att säljaren i såna här fall (mer än andra?), skönskriver hästens egenskaper och sedan lite friskriver sig med klick-motiveringen?

Jag ifrågasätter alltså inte, jag försöker bara förstå synsätt och tankebanor jag inte själv haft tidigare.
 
Senast ändrad:
Jag ifrågasätter alltså inte, jag försöker bara förstå synsätt och tankebanor jag inte själv haft tidigare.

Jag blir också skeptisk mot "klickar inte" i en annons.
Jag tycker mig oftast se den texten gällande ganska billiga hästar och jag får misstanken att det är något fel på hästen som säljaren inte vill berätta om.
 
Jag blir också skeptisk mot "klickar inte" i en annons.
Jag tycker mig oftast se den texten gällande ganska billiga hästar och jag får misstanken att det är något fel på hästen som säljaren inte vill berätta om.

Okej, ja det är klart. Och särskilt i den kombinationen, då hade jag nog också börjat tänka att det är något om hästen som är dolt. Med ditt svar och under tiden jag skrev det förra inlägget till @fio med funderingarna, så inser att jag hur jag tänkte alldeles för smalt. Hjärnan behövde väckas lite.

Tack för att du delade med dig!
 
@Frokennordberg @fio har formulerat bra anledningar att jag mfl blir skeptisk till anledning i annons ”fantastisk häst men säljes pga att vi inte klickar ” .

Precis samma motivering som det jag delgett åsikt om i tråden.
Kort summering: ”häst perfekt men säljes pga att jag och hästen inte klickar” så blir jag skeptisk och vill mycket hellre isåfall ha en konkret rad om varför för att bli intresserad.

”Säljes pga att jag vill tävla x gren och hästen är mer lämpad för x” /hästen är för livlig mot vad jag vill ha /jag reder inte riktigt ut hästen utifrån dess kapacitet jmf med mig” . Etc etc .

Typ ALLT är bättre och mer seriöst än att skriva ”fantastisk häst säljes osv - enbart pga att jag och den inte klickar” .

Det är som sagt min åsikt och hur jag resonerar och reagerar på säljesannonser.
 
Jag tänker att det kan handla om hur man är i sin ridstil (om vi nu pratar ridhästar) och då föredrar man ju faktiskt olika slags hästar? Vissa vill ha hästar som är mera på med mycket energi, andra vill ha hästar som är mera "sansade" och vissa vill ha hästar som aldrig anstränger sig i onödan ;) Letar man efter hopphäst vill somliga ha långhoppare och andra såna som hoppar mera runda språng. Letar man dressyrhäst vill somliga ha mera power och gång, andra prioriterar en mera lättriden häst. Alltså, man är olika och letar efter olika kvaliteter, utan att lägga någon värdering i detta.

Och jag tänker att otroligt ofta så köper inte gemene man riktigt hästar så pass genomtänkt eller kunnigt insatt osv... tycker man ser det dagligen dags och det är knappast standard att vanliga hobbyryttare är så insatta att de väljer häst hur den exakt hoppar av osv. Lika lite som det är särskilt vettigt att en vanlig hobbyryttare måste ha en exceptionell häst med ”nerv och power” i sak.

Folk köper hästar de ska hoppa på låg nivå med trots att hästarna knappt är grundridna, är byggda som sportiga dressyrhästar, ryttaren har aldrig utbildat någon häst särskilt etablerat , väldigt osäkra ryttare köper till synes väldigt lugna hästar som de sen ändå blir rädda för hemma i vardagen . osv osv .

Kort sagt är det lätt att det blir fel vid köp !
Ingen skugga över den som står där med det konstaterandet alls - men som sagt då blir det för mig en betydligt mer gångbar annons att formulera det annat än att ”säljes enbart pga att jag och hästen inte klickar” .
 
Senast ändrad:
Jag anger aldrig skäl till varför jag säljer i en annons öht.
En av dem jag sålt tyckte jag var trist och jag köpte den som ett projekt men inte skrev jag att jag tyckte den var trist eller att vi inte klickade utan jag beskrev bara hästen.
 
Jag anger aldrig skäl till varför jag säljer i en annons öht.
En av dem jag sålt tyckte jag var trist och jag köpte den som ett projekt men inte skrev jag att jag tyckte den var trist eller att vi inte klickade utan jag beskrev bara hästen.

Precis. Folk gör ju som de vill utifrån vad de vill med sin försäljning /annons.
Men jag blir som sagt skeptisk till anledningar varför den säljs samtidigt som den höjs till skyarna .

Jag håller med ditt tänk och form av annons .
Tycker man ser mycket folk som samtidigt de vill sälja inte vill ha telefon/mailfrågor över huvud taget så då försöker de dra alla detaljer i annonsen istället vilket gör att man som ev spekulant helt avskriver annonsen i vissa fall just pga hur den formuleras.
 
Som jag skrev i inlägg #29 så är det inte en motsättning för mig att hästen är så bra som det påstås i en annons, oavsett slutklämmen "vi klickar inte". Eftersom jag tar det som att konstellationen av den ryttaren och den hästen inte är bra, oavsett om det beror på rädsla, brist på kapacitet hos någon av dem, för hög kapacitet/högt i blod, för mycket av något/för lite av något eller bara rent allmänt att ekipaget har tråkigt tillsammans för att de inte vill samma sak.

Fast det är sällan att en häst som är FÖR bra för ryttaren benämns som klickar inte. Däremot hästar som ryttaren har något slags problem med. Dessa hästar har sällan eller aldrig några resultat på TDB eller så är resultatet flera år gamla och med en annan ryttare. Inte sällan får man se en löshoppningsfilm eller nått uppskrämt djur i en paddock för att visa upp gångarter fastän hästen är 9år.
Nästan aldrig får man se en trevlig film på en häst som rör sig taktmässigt och i balans och som hoppar trevligt vilket borde vara fallet OM hästen är FÖR bra för sin ryttare.
 
Fast det är sällan att en häst som är FÖR bra för ryttaren benämns som klickar inte. Däremot hästar som ryttaren har något slags problem med. Dessa hästar har sällan eller aldrig några resultat på TDB eller så är resultatet flera år gamla och med en annan ryttare. Inte sällan får man se en löshoppningsfilm eller nått uppskrämt djur i en paddock för att visa upp gångarter fastän hästen är 9år.
Nästan aldrig får man se en trevlig film på en häst som rör sig taktmässigt och i balans och som hoppar trevligt vilket borde vara fallet OM hästen är FÖR bra för sin ryttare.

Jag tolkade nog din mening om att i ”99% av fallet är ryttaren för dålig”, som att hästen var för bra, men förstår hur du menar nu. Tack för förtydligandet!
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag hade min förra häst i 2,5 år innan jag kände att vi "slutade klicka". Hon var perfekt tills dess att jag växte ifrån henne prestationsmässigt. Hon var fortfarande rolig att rida ut, mysig i stallet, men träningarna blev tråkigare och tråkigare. Absolut inget fel på hästen. Det var inte helt lätt att inse, men det kändes att det var rätt beslut att gå vidare och sälja och byta till en häst med mer kapacitet.
 
Jag tolkar klickar mer som det är en häst med stort H.

Har själv haft just det med 3 av hästarna jag har haft, den fjärde är otroligt trevlig och lätt på alla sätt och även rolig att rida men just det sista finns inte så hade han inte varit en egen uppfödning (fösta och ända hittills) så hade jag nog aldrig ägt han.
Usch vad elak jag låter, han är verkligen jätte trevlig och go häst med han har inte det lilla sista som mina andra har haft och skulle jag bara kunna ha en häst hade det inte varit han jag skulle behålla.
 
Den häst som jag "klickat" allra bäst med har egentligen varit den som haft minst skäl till det. Väldigt egen, envis och inte speciellt social, väldigt bekväm och gjorde inget han inte själv hade lust med. Men han har alltid varit hästen med stort H(tyvärr omkom han i en olycka).
Efter det har jag haft en som var rena motsatsen, glad, social, lätt att rida, en superponny(för en amatör). Men tyvärr inget klick där.
Så det är inte alltid som det där klicket är särskilt logiskt :)
 
Kyra säger att man behöver bli kär!
Det ser jag som klicket. Det finns otroligt mycket trevliga hästar som är roliga att rida. Men ganska få som har det extra som får mig att smälta. Med nuvarande tog det faktiskt ett år innan han kändes som min prins på riktigt.
Innan honom hade jag en häst på foder som jag valde att inte behålla, pga avsknandet av klicket. Utifrån tycker alla att jag behöll fel häst, känslomässigt behöll jag helt rätt
 
Kyra säger att man behöver bli kär!
Det ser jag som klicket. Det finns otroligt mycket trevliga hästar som är roliga att rida. Men ganska få som har det extra som får mig att smälta. Med nuvarande tog det faktiskt ett år innan han kändes som min prins på riktigt.
Innan honom hade jag en häst på foder som jag valde att inte behålla, pga avsknandet av klicket. Utifrån tycker alla att jag behöll fel häst, känslomässigt behöll jag helt rätt
Håller med! Min egen tog det också lite tid med innan jag kände klicket.
Men jag kände direkt på provridningen att jag tyckte om honom och att han passade mig, och att det skulle bli ännu bättre när vi lärt känna varandra :)

Har nog bara klickat på direkten en gång, med en sur och trög ridskolehäst. Alla i min grupp småskrattade lite när jag fick honom och önskade mig lycka till. Jag älskade honom direkt och han var ytterst sällan det minsta trög eller sur. Min ridlärare sa att vi hade en speciell förståelse, och när hon var sjuk och annan ridlärare fick hålla i lektionen var hon riktigt förvånad och utbrast "vad är det med honom, han har ju fart och ser ut att tycka det är kul"
Sen tog hans ägare hem honom och jag grät i en vecka :D :')
 
Ja, blev spontant och fundera på det, när man ser annonser där det står att man inte funkar tillsammans.
HUr vet man det?
Hur länge tog det innan ni märkte att det inte klicka mellan eran häst?
Vad gjorde ni åt det?
Berätta era erfarenheter?

Jag hade en häst för många år sedan som jag inte funka med. Hon var jättetrevlig och mysig men jag ville dressyr och hon ville inte, var mera på hoppning. Satt först henne ut på foder till en tjej de klicka direkt, hon köpte henne efter ett tag och tagit föl på henne. Kul att se deras framgångar.

Ja känner det då vi förstår varandra.
Vi sammarbetar och utvecklas tillsammans :)

Mitt haflinger klickade jag inte med, han var ganska seg men gudasnäll! Men han kom inte i hagen han var lite likgiltig över vad vi gjorde och när han fick chansen sökte han inte min uppmärksamhet.
Det är ju inte hästens fel och kanske inte mitt heller men det kändes bara fel, tyvärr

Blanca som jag har nu vill göra saker med mig, hon är pigg och allert men ändå inte nervös. Hon överreagerar inte (som jag tolkar det) utan förstår hon inte visar hon det tydligt men inte genom att sticka, bocka eller försöka komma ifrån mig. Utan vi löser det tillsammans :)
Hon stannar och då förstår jag att jag måste vara tydligare eller tryggare :heart
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 470
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 182
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp