Bukefalos 28 år!

Näringsbehov

cello

Trådstartare
Har någon här bra koll på katters ung näringsbehov? Tycker det är jättesvårt att hitta.
Ger mjau blötmat och har alltid gett betydligt mindre än den rekommenderade dagsgivan som står på förp. De skulle bli smällfeta om de åt så mkt, och orkar ändå inte.
Men jag vill ju veta att de får i sig tillräckligt, inte minst av vitaminer och mineraler.
Så, kan någon ge mig något att utgå från? :bow:
 
Finns ett bra lexikon gratis på nätet: Small Animal Clinical Nutrition, 5th Ed. Sedan finns NRCs riktvärden att läsa bl.a. här. Jag har NRCs bok hemma, eventuellt går det att låna den på bibliotek, Nutrient Requirements for Dogs and Cats från 2006.

Sedan kan man väl säga att den individuella kattens energibehov kan variera mycket från de rekommendationer som finns. Enligt NRC så mycket som 50% uppåt och neråt. Därför ska man inte stirra sig blind på de rekommendationer som anges på förpackningarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 894
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 406
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 275
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 451
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp