Bukefalos 28 år!

nästa hund? hjälp!

wtf

Trådstartare
inom kort kommer min eng. springer spaniel få vandra vidare, så jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa en till hund när han är borta (har en långhårig tax också).
båda hundarna är omplaceringar som jag i princip blivit tilldelad från vänner och bekanta, så jag har aldrig behövt "välja" ras tidigare.

jag gillar min spaniel väldigt mycket, men jag måste också respektera min sambos önskan om att inte skaffa en likadan igen.
jag kan absolut tänka mig en annan ras också såklart.

jag vill ha lite av en motpol till taxen, som är väldigt energisk och lättstressad.
jag har bara haft henne sen i slutet av augusti (då 2½ år) och hon kommer från en tjej som tyvärr hellre har skrikit åt henne istället för att lugna. men hon blir bättre och bättre hela tiden, och jag hoppas att hon en dag blir som jag vill :)

ska se om jag kan spalta upp mina önskemål och det jag kan erbjuda hunden :)

Hunden:
  • mellanstorlek
  • inte jättemycket pälsvård
  • lugnt/stabilt psyke
  • inte så mycket jakt (så att den kan vara lös när vi är vid tex stugan eller skogen)
  • glad och vänlig
  • barnkär

det här brukar vi göra med våra hundar i dagsläget:
  • leta upp husse eller matte som gömt sig på promenaderna
  • Viltspår när lusten faller på, dock ganska sällan just nu, men kunskapen och redskapen finns.
  • under sommaren, apport med dummies eller anka i vatten.
  • vardagslydnad
  • lära in nya trix/repetera några gånger i veckan
  • sällan ensam mer än 4 timmar ca 2 ggr/vecka
  • bära saker till/från affären

vad tror ni?
och det här med ensamheten är såklart löst under tiden hunden är valp, hur lång tid den än kommer behöva på sig :)
 
Sv: nästa hund? hjälp!

ska kika lite närmre på den rasen, visste inte ens att den fanns :) hehe

han vill inte ha en spaniel just nu eftersom han tycker att det skulle kännas som att man ersätter Tintin med en ny, likadan hund.
Tintin har också haft en hel del problem med sina öron, som ju är vanligt för rasen.. och vi vill gärna ha en med lite kortare öron, ungefär som på den hund du föreslog :)

men det känns ju som att vi ska ha nån typ av fågelhund, eftersom vi håller på endel med sånt (som tex dummies och ankor i vatten). våran tax gillar också att apportera i vatten, men det är ju inte riktigt samma sak ;)
 
Sv: nästa hund? hjälp!

ja vi har funderat lite på en labbe :)
hur stor skillnad är det på jaktlabbe och "vanlig" labbe?
 
Sv: nästa hund? hjälp!

Mitt exemplar av Finsk lapphund skulle passa er fint enligt den beskrivningen:o

Tror att rasen i stort stämmer in på mycket av det ni söker, det enda jag är fundersam över är jakt och apporterings biten. Just min tjej drar hemskt gärna på vilt men hon är bara ett år och vi tränar på saken - tror att jaktlusten varierar väldigt inom rasen

Lyckas jag bara lära in apport/hålla någonting så skulle hon få bära saker jämt:D Nu gör hon det "bara" på promenader med pinnar, pantflaskor, ciggpaket(:crazy:) och annat "roligt" hon hittar utomhus. Bada älskar hon till skillnad från sin mamma som knappt doppar tassarna.

Så tja skadar ju inte att läsa litet om rasen iaf? Jag kan inte säga nåt säkert eftersom jag bara har stor erfarenhet av en individ och hur psykiskt rastypisk hon är har jag ingen aning om:p
 
Sv: nästa hund? hjälp!

Jag är inte alltför insatt i rasen, har en bekant som är uppfödare av jaktlabbar och de är inte speciellt jaktiga. De används till jakt, men går bra att ha lösa och trevliga sällskaps hundar utanför jakten. De är lättare, smäckrare än vanliga labbarna. De som jag känner har en rätt tydlig på och avknapp när det gäller jakt, vet ju inte om det är så generellt.

De vanliga labbarna som jag känner är ju grövre utseende mässigt, pigga och glada hundar som tycker om aktivitet och vatten så klart.
Även om jag upplever dem som glada att hänga med på aktiviteter så känns det inte som att de är lika initiativ tagande som jaktlabben när det gäller arbete.

Det finns ju en så kallad sport labrador, DP'n = som ska vara som en blandning mellan jakt och utställning, har fått höra av vissa att de är lite mer krävande när det gäller mental stimulans än de andra två. (är en sån som jag är lite inne på ^^) Utseende mässigt så är den ett mellan läge, men lite mer bruks och aktivering än sällskapshund och en jaktlös jaklabb.

Nån labbe vetare som vill fylla på?
 
Sv: nästa hund? hjälp!

Jag skriver som jag brukar: SCHAPENDOES:love:
Innan vi köpte Impa hade jag ingen aning om vilken underbara allsidig hund det var.
Vi har tidigare haft Lapphund, Kanintax och bichon frise. Men Schappisar är klart bäst!!!!

* Jenny *
 
Sv: nästa hund? hjälp!

det kommer faktiskt, trots allt, att bli en till springer spaniel :bump:

men en svart och vit den här gången, jag har alltid velat ha en och så slipper vi bli allt för påminnda om vår älskade Tintin som var brun och vit.

jag är jäkligt glad och sambon känner sig nöjd med valet av ras också, vi kom fram till att vi gillar springern såpass mycket att vi vill ha en ny komiker i familjen..

ingen kommer nånsin att kunna ta Tintins plats, men nån kan hjälpa till att fylla det enorma hål han har lämnat efter sig :cry::love:
 
Sv: nästa hund? hjälp!

Härligt! :bump:
Visst är det så när man hittat en ras som passar en som handen i handsken, svårt att hitta någon annan. Jag ska hämta min nye lille vän imorgon, en schnauzer från samma kennel som min lilla prinsessa som gick bort från mej för 1 1/2 månad sen efter 14 underbara år tillsammans. Vill inte ha någon annan ras. Inte kan den nya ersätta henne någonsin, Issa är ju Issa o kommer alltid förbli med ett enormt tomrum efter sej, men den nya kommer bli en lika fin vän, bara annorlunda. Och fylla upp den gigantiska tomheten här hemma.
Lycka till med den nya lill*!
 
Sv: nästa hund? hjälp!

Ah vad kul! :bump:

Jag tänkte skriva in tidigare och föreslå att ni "bara" bytte färg på springern eller tog en Welsh i stället, men avstod. Jag tänkte att inte strö salt i såren genom att gnälla på om springerns förträfflighet när ni nu måste säga farväl till er hund.


Lycka till med letandet av Valpen :)
 
Sv: nästa hund? hjälp!

vi har valt en annan färg, svart och vit den här gången :) faktiskt så råkade vi hitta en kennel som har valpar på 5 veckor nu, så vi råkade visst åka och titta på dom idag :angel: och även valt en härlig liten grabb! :D

vi tog bort Tintin i fredags, så det kan ju tyckas att det är tidigt att bestämma ny hund redan. men faktum är att det känns förträffligt bra, hans död har inte kommit som en överraskning utan vi har hunnit bearbeta sorgen lång tid redan innan det blev gjort.
och det är ingen ny Tintin jag vill ha heller, bara en som kan bli en ny kompis som kan hjälpa till att fylla tomrummet. det suger att ha bara en hund måste jag säga!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 417
Senast: Trasten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 862
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 756
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp