Bukefalos 28 år!

Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

L

Loviza

Trogen flatbacksryttare letar nu efter en dressyrsadel, vilket inte är så lätt...jag behöver hjälp!

Har provat Wellington Greenline stl 3 17"
Prestige Venus 34 18"
Passier GG 17" normal (= för smal för min häst)

Prestigesadeln tyckte jag bäst om själv, jag kom atomatiskt i en bra position på hästen. Tyckte inte den kändes stor ( 18" låter ju gigantiskt)

Problemet är att det känns så lååångt ner till hästens hals (när jag provade hade jag ca 4 fingrars bredd från framvalvet till manken. (sadeln var ganska ny, 1 år gammal men vet inte hur mkt riden i) samma problem ( fast kanske ännu mer) med Wellingtonsadeln.

Har jag fel bomvidd?
när jag drar med handen mellan kåpan och hästen känns det som lagom med plats och jämnt tryck. Bossorna ligger också an med ett jämnt tryck och sadeln känns stabil i sidled och "mellan" fram & bakvalv ( hoppas ni förstår hur jag menar...)
Kanske att sadeln gled en liten aning frammåt under "provpasset"
( ca 15 min trav, nedsittning)

Söker en vettig kvalitets sadel med samma close contact känsla som jag har i mina flatbackssadlar! (Herve Godignon & pessoa)

Någon som provat Röösli? Är dom kända för att vara hårda?

Hur är Childeric sadlarna? har ridit i Guy Chanel som tillverkas på samma fabrik och den var juvlig! svårt bara att hitta en begagnad här i sverige.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Förmodligen var bomvidden för smal på Prestigen, prova en 35 eller 36 och känn skillnaden. Är Prestige också bra för hästen i övrigt? Glappar den inte osv?

Röösli är ganska hårda, mo man jämför med t.ex. Albion osv.
Childeric har tyngdpunkten långt fram, är väldigt lika Jaguar och Equipe i sätet. Jag gillar inte Childeric, för mina sittben funkar inte ihop med ett sånt säte, det blir liksom en del av sadeln som jag inte rör vid, pga mina sittben hamnar längre bak. Svårt att förklara...

Stubben Avalon och Maestoso tycker jag ger en cc känsla, även Globus ger mkt kontakt med hästen. Clincher också... Windsor... Hm... Jag får återkomma med fler märken/modeller.
Men in regel är det så att en sadel med smal midja ger en bra kontakt.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Vill du ha en dressyrsadel med close-contact känsla rekommenderar jag varmt Frank Baines dressyrsadel Reflex det är en utvecklling av deras hoppsadel med samma namn. Hoppsadeln är även den en close-contact. Är väldigt sköna och man får bra ridkänsla.


Apo
 
Senast ändrad:
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Bara för att en sadel har latex i sitsen betyder inte att den är mjuk... Röösli tillhör de hårdare sadlar som finns på marknaden. Jag skulle vilja jämföra den med Stubben Avalon, de är inte hårda som sten men det är inga FB precis...
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Jag har en Prestige dressyrsadel, också en 34. Låter som du har för smal bom. Var det fyra fingrar då du satt i sadeln också? Jag får väl in 2-3, och då har jag smala fingrar. Kan ju också bero på att din häst har väldigt låg manke. Dressyrsadlar har oftast mer höjd i framvalvet pga den djupa sitsen. Min Prestige hoppsadel är lägre.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Tilläggar, om Pessoa verkligen passar din häst, så har dom en dressyrsadel också, Anky.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Men de har väl inte samma passform? Om jag jämför Anky och Pessoa (vet inte om det skiljer sig mellan alla deras modeller, men det var en "vanlig" hoppsadel, kostade 12500 ny, hade små stöd) är Anky mkt plattare i bossorna och har mer mankfrihet.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Det vet jag inte, men det är Pessoa som gör dom iaf. Antog att dom var någorlunda lika.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Om man jämför dom tycker jag Anky är mkt klumpigare än Pessoa är, de är nätta och lätta medan Anky är en tung sadel som är bred på alla håll och kanter och med stora stöd och ett djupt säte, så förmodligen har de väl gjort om allt, bara det att Pessoa har sytt sadeln och använt samma läder.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Du har säkert rätt. Har bara sett den på bild. Jag tycker inte Pessoa är bra sadlar heller, för den delen.... :p

Men hon kanske borde köpa en Butet då! :idea: Ser jättefina ut, och är som hoppsadel med lång kåpa.
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Det verkar so om de flesta Ankyägare är nöjda, så något måste de ju har gjort annorlunda än Pessoa brukar ;)

Jag skulle gärna prova den där nya Butet dressyr med djupt säte... Men njaaa.... 25 000....
 
Sv: Någon här som är DUKTIG på tillpassning av dressyrsadlar?

Butet sadeln har jag bara sett på bild och jag säger bara - ja tack!
skulle dock tro att det inte finns så många beg. att köpa i sverige...

Min Herve godignon (flatbacken) är väldigt lik butet så den kanske skulle ligga bra, vem vet)

Ang. Prestigen - tror ni verkligen den kan vara för smal (34) när den känns så lagom utmed kåpan?
Hur många fingrar mellan framvalv och manke är lagom för en dressyrsadel (som är riden i och har sjunkit ner) Tror det va ca 4 fingrar när gjorden va spänd och något mindre när jag red.
Med tanke på att den gled något frammåt så kanske den är för smal?

Hästen har "normal" manke om man säger så. Han är ganska välmusklad och har ngt rak rygg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 317
Utrustning Har nu äntligen gjort slag i saken och köpt mig en Senstation G4, bomlös sadel. Har den på öppet köp ett par dagar och provade första...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 489
Senast: insearchof
·
Western Provade westernutrustningen här om dagen när en westernkompis var med ute för att provrida hästen för skojs skull... Hästen gick...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Anneli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp