Bukefalos 28 år!

Någon här som importerat från USA?

Niangi

Trådstartare
Det finns ju en lång lista på Jordbruksverkets hemsida om ditten och datten.
Min fråga är mest, hur mycket pengar rör det sig om exkl. hundpris? 5.000? 10.000? 20.000? 30.000?
Och hur länge fick de sitta i karantän? Har man karantän från USA längre? Är det olika om det är en valp mot en vuxen individ?

Jag vill alltså köpa en valp från USA inom ett par år från en uppfödare jag pratat med.
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Hunden måste vara rabiesvaccinerad och kan således inte komma till Sverige förrän den är ca 7 månader. Jag har en USA import, kostnaden blev ungefär 7000:-. Många papper att fylla i dock....:eek:
Ingen karantän behövs om alla vaccinationer och papper är i ordning, glöm inte att dubbelkolla allt, och se till att ha en person som hunden åker med annars går den som handelsvara=andra kostnader och andra regler.
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Tack för ditt svar!! :)
Undra hur mkt priset kan höjas om den skickas som handelsvara?
Super att det inte är någon karantän och 7.000:- ca är ju helt överkomligt! :)
Jätteskönt att det inte är karantän och 7 mån, ja då slipper man ju värsta valpperioden. ;)
I och för sig förenligt med matkostnader hos uppfödaren, men ändå.
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Vad för ras importerade du förresten? *nyfiken*
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Det beror en del på storlek av hunden, dels på vart i USA och dels på uppfödaren ifråga. Vissa uppfödare tar ut mycket betalt för att ha kvar valpen i 5 mån extra, och för att fixa med alla papper etc.

I rena kostnader för flyg, bur och tullens avgifter för att hantera papperena så brukar det landa på ca 10 000 kr. Kommer man billigare undan än så har man rätt mycket tur faktiskt.
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Tack för ditt svar!! :)
Undra hur mkt priset kan höjas om den skickas som handelsvara?
Super att det inte är någon karantän och 7.000:- ca är ju helt överkomligt! :)
Jätteskönt att det inte är karantän och 7 mån, ja då slipper man ju värsta valpperioden. ;)
I och för sig förenligt med matkostnader hos uppfödaren, men ändå.

Om jag inte minns fel så ställdes högre krav och ännu mer pappersjobb om hunden går som handelsvara, trixigare ansökningshandlingar till SJV.
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Vad för ras importerade du förresten? *nyfiken*

Welsh Corgi, hon krävde mellanstorlek på bur. Priset gick efter burstorleken, i vårat fall hade vikten mindre betydelse.
Vi fick även bråka en del med tullen på Arlanda när dom ville ta betalt för hundens inköpsvärde, det fanns inget då det var vår familjehund som vi fick av en god vän och uppfödare när vi bodde i Texas.
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Det beror en del på storlek av hunden, dels på vart i USA och dels på uppfödaren ifråga. Vissa uppfödare tar ut mycket betalt för att ha kvar valpen i 5 mån extra, och för att fixa med alla papper etc.

I rena kostnader för flyg, bur och tullens avgifter för att hantera papperena så brukar det landa på ca 10 000 kr. Kommer man billigare undan än så har man rätt mycket tur faktiskt.

Det är i Georgia. Men kullen är inte planerad förrän om ett eller två år, så detaljerna tror jag inte vi kommer prata igenom än på länge.
Det är en stor ras, men de växer sakta, så det är inte säkert att hon kommer behöva den största buren. Det är rätt olika hur stora de blir, men större än en welsh corgi (som Rein skrev) i alla fall.

Okej, då vet jag att jag får lägga undan minst dubbla hundpriset!
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Om jag inte minns fel så ställdes högre krav och ännu mer pappersjobb om hunden går som handelsvara, trixigare ansökningshandlingar till SJV.

Det kan jag tänka mig förstås. Frågan är bara hur man får en person att åka med. Det får jag ta ställning till senare.

Jaså ska de tulla också? Förstås... *morr*
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Synd hunden inte var leveransklar till i oktober, då åker jag nämligen till Atlanta ;)

Men om du inte har möjlighet att åka själv så borde det ju gå att hitta någon som reser tex genom att fråga på forum osv. (Om man nu vågar göra så...).

För övrigt så har jag funderat fram och tillbaka på att ta med min hund när vi åker i höst (testa på amerikansk utställning hade varit skoj :D) även om det lutar åt att han får vara hemma nu. Men vad jag har hittat är inte priset alls så dyrt, 1500kr/bur om hunden åker i lastutrymmet eller 1000kr om den åker i kabinen. Sen ska man ju ha en riktig flygbur men i USA är allt billigare + att dollarn är låg så jag skulle gissa på max en 1000-lapp där med. SAS priser: http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/infor-resan/Sarskilda-behov/Resa-med-djur/Kostnad/

Sen tillkommer ju vaccinationerna men 7000kr låter ändå dyrt tycker jag?
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Tack för tipsen!! :) Ja själv har jag ju ingen aning om vad som är billigt eller dyrt med import. Så det skulle kunna handla om 5 eller 30" så vitt jag vet. ;P
 
Sv: Någon här som importerat från USA?

Priserna har sjunkit rejält dom senaste åren, men man får också tänka på att det är uppfödaren som måste boka och fixa med biljetterna, och det finns många fler flygbolag än SAS som transporterar djur. Dom är absolut inte vanligast i USA, det vet jag.

Jag flög hem en hund från Rumänien nyligen, som ju ligger en bra bit närmare än USA och har mycket mindre pappersarbete kring allting. För en flygresa på 2½ timme, en bur för en hund på ca 45 cm i mankhöjd med kuperade öron (Hunden ska kunna stå upp i buren utan att öronen tar i, samt vända sig om lätt, kunna sträcka ut litegrann etc), administrativa avgifter för personalen på Kastrup samt Bucharest ~ 7300 kr.
Då flög hunden ensam, och med SAS. Det hade blivit ännu dyrare om jag skulle ha flygit dit själv, sett dom lasta på hunden, flygit hem och tagit emot henne igen.

Så, 7000 kr för att importera från USA är billigt, ja.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
26 718
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 702
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp