Bukefalos 28 år!

någon optikerkunnig här?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har varit och hämtat ut mina första progressiva glasögon idag och slås av att glasen är väldigt tjocka. Är det någon som vet om det är så att den progressiva slipningen gör att glasen blir betydligt tjockare än utan läs-skärpan?

Jag har nämligen exakt samma båge som tidigare men glasen är nästan dubbelt så tjocka i kanterna, trots att jag har beställt högbrytande glas.
Jag undrar helt enkelt om jag har fått "vanliga" glas men betalat för högbrytande...
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Jag har också mitt första par progressiva och jag tror inte att det är någon skillnad jämfört med de vanliga. Jag har inga gamla till hands att jämföra med, men det kan då inte vara mycket som skiljer, om något.
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Har du samma styrka på de vanliga glasen som innan ? Höll på att få krupp när jag fick mina senaste glasögon där jag gått upp 0,5 grad på ena glaset och det glaset var mkt tjockare än det andra, såg inte klokt ut i de smala metallbågar jag valt att ett av glasen var tjockt och inte det andra men enligt optikern gick det inte att göra något annat för där låg brytpunkten upp till ett tjockare glas gick inte att få den styrkan på lika tunt glas som det andra.
 
Sv: någon optikerkunnig här?

det skiljer 0,25 dioptri mellan dem och ett par millimeter i tjocklek
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Jag har varit och hämtat ut mina första progressiva glasögon idag och slås av att glasen är väldigt tjocka. Är det någon som vet om det är så att den progressiva slipningen gör att glasen blir betydligt tjockare än utan läs-skärpan?

Jag har nämligen exakt samma båge som tidigare men glasen är nästan dubbelt så tjocka i kanterna, trots att jag har beställt högbrytande glas.
Jag undrar helt enkelt om jag har fått "vanliga" glas men betalat för högbrytande...

Det brukar kunna skilja ca 0,1-0,2 mm, alltså inte ens synbart för ögat. Glaskantens tjocklek kan variera beroende på bågens storlek. Ju större båge, desto tjockare glas. Tyvärr. Så jag gissa att du tagit en större båge än du haft tidigare och då fått aningen tjockare glas. Gå tillbaka och fråga om din optiker kan polera glaskanten. Brukar kosta någon hundralapp att göra och de flesta optiker BÖR kunna göra det i efterhand utan problem. Sen kan det så klart ha blivit en miss vid beställningen och du har fått glas med index 1,5 istället för 1,6 som blir tunnare. Gå tillbaka och fråga, jag tar förgivet att mina branschkollegor har samma grad av service som vi har i vår butik så de ska helt enkelt hjälpa dig med det. Lycka till!
//optikerassistenten
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Och du har möjligen inte precis passerat 4.0 som enligt min optiker var en gräns för att glaset blev betydligt tjockare än 3.5, lär väl även finnas fler sådana gränser gissar jag men det var den gränsen jag stötte på som gjorde att mitt ena glas som var 4.0 blev rejält mkt tjockare än det andra som inte behövde lika starkt, det handlar inte om mm skillnad utan det är mkt (fult som stryk).
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Det brukar kunna skilja ca 0,1-0,2 mm, alltså inte ens synbart för ögat. Glaskantens tjocklek kan variera beroende på bågens storlek. Ju större båge, desto tjockare glas. Tyvärr. Så jag gissa att du tagit en större båge än du haft tidigare och då fått aningen tjockare glas. Gå tillbaka och fråga om din optiker kan polera glaskanten. Brukar kosta någon hundralapp att göra och de flesta optiker BÖR kunna göra det i efterhand utan problem. Sen kan det så klart ha blivit en miss vid beställningen och du har fått glas med index 1,5 istället för 1,6 som blir tunnare. Gå tillbaka och fråga, jag tar förgivet att mina branschkollegor har samma grad av service som vi har i vår butik så de ska helt enkelt hjälpa dig med det. Lycka till!
//optikerassistenten
tack för svar!
Nej, jag har inte någon större båge, det är exakt samma båge och glas som den jag har innan. Den enda skillnaden är att den nya bågen är en nyans mörkare.

jag försökte knäppa en bild men det blev väl inte sådär värst bra... (inte så lätt att se vad man gör utan glasögonen :p )
IMAG1100_zps1e0e0029.jpg

om man tittar i hörnet mot mitten på det vänstra av glasen så ser man rätt tydligt att de nedre är tjockare än de ovan.

gylle
jag har inte riktigt koll på mina styrkor, men har alltid haft skillnad mellan höger o vänster.
 
Senast ändrad:
Sv: någon optikerkunnig här?

tack för svar!
Nej, jag har inte någon större båge, det är exakt samma båge och glas som den jag har innan. Den enda skillnaden är att den nya bågen är en nyans mörkare.

jag försökte knäppa en bild men det blev väl inte sådär värst bra... (inte så lätt att se vad man gör utan glasögonen :p )
IMAG1100_zps1e0e0029.jpg

om man tittar i hörnet mot mitten på det vänstra av glasen så ser man rätt tydligt att de nedre är tjockare än de ovan.

gylle
jag har inte riktigt koll på mina styrkor, men har alltid haft skillnad mellan höger o vänster.

Ahaaa....nu ser jag varför det är tjockare. Jag ska försöka förklara så att en utan optisk utbildning förstår.

Dina glas är tjockast i mitten och tunnast i kanten. I en sån båge som du har, där det inte är båge nertill, så fräser man en skåra i glaset och fäster det med en fiskelina istället. För att den skåran ska få plats så måste glaset, på tunnaste stället, vara minst 2 mm tjockt. Din optiker har gjort de förra lite "för tunna", men du har haft tur och de har hållt och inte flisat sig i glaskanten.
På det nya paret har de tagit till troligen en minsta kanttjocklek på 2,1 mm eller så, det innebär att då blir hela glaset lite tjockare när det tillverkas för att man inte ska ända på kurvaturen på glaset.
Hmm..knepigt att förklara...förstår du vad jag menar?
 
Sv: någon optikerkunnig här?

jag förstår vad du menar, men du behöver kanske köpa ett nytt ögonmått ;) (nej, det är inte lätt att se på fotot)

De gamla glasen är betydligt mer än 2 mm tjocka, de nya ytterligare ännu tjockare. (ska se om jag kan hitta skjutmåttet nånstans)
 
Sv: någon optikerkunnig här?

jag förstår vad du menar, men du behöver kanske köpa ett nytt ögonmått ;) (nej, det är inte lätt att se på fotot)

De gamla glasen är betydligt mer än 2 mm tjocka, de nya ytterligare ännu tjockare. (ska se om jag kan hitta skjutmåttet nånstans)

Ja det är de, men på TUNNASTE stället på glasen måste de vara minst 2 mm tjocka. dvs i kanten... annars flisar de sig och spricker i kanten. :)
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Så ser mina mina med ut, och det beror på att jag här sämre syn på det ögat. Förmodligen är det samma sak för dig.
 
Sv: någon optikerkunnig här?

Jag HAR sämre syn på vänster än på höger öga, det är inte det som är problemet
Det som stör mig nu är att de nya glasen är väsentligt tjockare än de gamla, både på höger och vänster öga.

Ja det är de, men på TUNNASTE stället på glasen måste de vara minst 2 mm tjocka. dvs i kanten... annars flisar de sig och spricker i kanten
Jag lovar, de är tjockare än 2 mm även på tunnaste stället. Men det är svårt att ta en bra bild så det syns.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 115
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Jag använder läsglasögon på nära håll, inga glasögon annars. Det blev nyligen dags för nya terminalglasögon på jobbet, de gamla...
Svar
8
· Visningar
5 664
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp