Bukefalos 28 år!

Någon slags kolik!

LaMaya

Trådstartare
Vårat sto fick i år en fölunge, men under tiden hon gick hade hon konstiga kolik anfall, hennes mage var i gång och allt stod annars helt rätt till mer än att hon sträckte ut sig och la sig ner och rulla. Alla runt omkring sa att det hade med att fölungen rörde sig, men nu 6 månade efter fölningen har det kommit tillbaka. Det håller inte på jämt men dom senaste gångerna va när fölungen fick för första gången sova själv och nu när vi skiljer av dom. Jag har ingen anning om vad detta kan vara men hon får jätte ont, under anfallen så går vi med henne som om hon hade kolik.
( Hon fick också 02 en fölunge och då hade vi inga problem, men fölungen dog då)

Är det nån som vet vad det kan vara för fel eller haft samma med sitt fölsto?
 
Magsår?
Min veterinär säger att vid upprepade kolikanfall KAN man misstänka att den har magsår.Det är väldigt vanligt på hästar och orsaken till att det kan uppstå är många.Stressade situationer såsom hård träning/tävling, operationer,sjukdomar, hästen har gått på mediciner samt avvänjning av föl!
Flemmar din häst mycket vid kolikanfallen? Eller överhuvudtaget? det är ett tydligt tecken på magsår.
Jag tycker du ska ta kontakt med en veterinär, upprepade kolikanfall är inte bra!

Lycka till!
 
Om hästen sträcker ut sig... ställer sig som om den skulle kissa, med frambenen långt fram. Sågbock kallas ställningen. Då kan det vara blindtarmen. Ibland händer det att det fastnar mat där och bildar ett stopp. Då ser det ut som om de ska kissa hela tiden.
Dessutom så lägger de sig gärna och sträcker fram frambenen, det ser ut som de ska resa sig men de kommer liksom aldrig så långt.

Annars tycker jag det låter som magsår så min rekommendation är att ni åker och gör en gastroscopi på henne där de går ner med kamera i magen.

Lycka till!!
 
Det är kanske livmodersomvridning :confused:, det ger ungefär likadana symtom som kolik. Hade ett hbl sto ute på foder som fick det ca en månad innan fölning.
M vH M
 
Hej!

Det du beskrev med sågbock låter exakt det som hon har!
vet du vad man ska göra åt det eller släpper det ut av sig själv efter ett tag?

Med att vi skulle åka och göra undersökning får vi se hur det blir, hon har redan en skada och vi vet inte hur länge vi kan ha kvar henne, eftersom hon inte har det så ofta så ska vi vänta och se.
 
Det släpper tydligen oftast INTE av sig självt så man får nog åka på undersökning. Där kan veterinärerna i så fall svälta hästen lite och sen spola ur innehållet som är kvar i blindtarmen.

Prova att ge henne mat oftare i mindre portioner om det fins möjlighet. Och koka linfrö till henne, det blir härligt slemmigt i tarmen av det. Ni kan oxå ge paraffinolja, som smörjer tarmen. Den tas inte upp av tarmen som vanlig olja, utan lägger sig som en hinna på tarmens insida.

Det är väl de tips jag har.

Hoppas det löser sig ( ;) )
 
Jag tror inte att man utifrån de smärtsymptom hästen visar kan ställa diagnosen blindtarmsförstoppning. Det du beskriver låter i mina öron som en kolik, kort och gott. Blindtarmsförstoppning kan bland annat orsakas av sandinpackningar eller parasitangrepp (bandmask). Symptomen brukar vara återkommande milda kolikanfall varvat med diarréer. Behandlingen består i att ge hästen en lösande/laxerande diet, ofta livet ut. Veterinären kan definitivt inte gå in och spola rent blindtarmen!

Paraffinolja kan vara ett bra alternativ under en begränsad tid, men det lägger sig som sagt som ett skikt på tarmens slemhinna och förhindrar till viss del upptag av näringämnen. Linfröslem är laxerande, betfor likaså.

Men - jag tycker att du bör låta göra en grundlig veterinärundersökning först. Veterinären går bla in via ändtarmen och undersöker de delar av tarmpaketet som går att nå den vägen, däribland blindtarmen. Det låter som om det vore bra att undersöka livmodern också, det görs samma väg!

Kolla igenom foderstat, utfodringsrutiner och foderkvalitet noga. Lycka till!
 
Vi har låtit henne vara ett tag och se vad som händer.
Det vi märkt är att när hon kommer in och ställer sig i boxen spänner hon in sin mage. Det släppte inte efter första gången utan då var hon tvungen att ställa sig i den ställningen (Som jag beskrev över). Men efter det så har vi lagt på en fleece så hon blir varm och då slutar det.

Jag har ingen anning om vad det är men vi skall göra en ordentlig veternär undersökning! Ingen jag pratar med har haft liknande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118
  • Artikel
Dagbok ... Och fortsatte gjorde du. Som en vålnad smög du längs väggarna i många år och ansträngde dig för att liksom smälta in i tapeten. Och...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: enough
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp