Bukefalos 28 år!

Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Vi letar efter hästgård norr om Stockholm, det är tyvärr lättare sagt än gjort. Tycker att många "gårdar" är alldeles för små, eller så är de onödigt stora. Skulle vilja hitta något med minst 5-6ha upp till ca 15 ha, nåt annat blir nog tyvärr endera för litet eller för dyrt. Jag undrar därför om någon nybyggt på ett stycke land.
Hur hittade ni marken, finns ju inte så många som annonseras ut på ex hemnet? Ska man annonsera själva eller gå runt och fråga bönder om de skulle vilja stycka av nån mindre bra åkermarksplätt? Hur mycket byggde ni hus och stall för? Avstyckningskostnad? Hur mycket betalade ni för er mark?
Massa frågor har jag, så dela gärna med er av era erfarenheter!

MVH
Lotta
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Ville bara göra ett kort inlägg.
När jag fortfarande bodde hemma hos min far, som äger mycket mark, så kom det ett par och knackade på och ville visa att de hade hittat mark som de ville köpa.
De hade med sig en karta. Nu visade det sig att det inte var min fars mark, men han visste vem som ägde den och jag tror det slutade med att dom köpte och byggde hus (eller liten gård?) där.
Så den varianten kan absolut fungera.
De var väldigt försiktiga och trevliga när de frågade så de kanske hade fått något irriterat svar av någon innan?
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Priset på jordbruksmark håller på att raka i höjden. Just nu är genomsnittspriset 48 600 kr per hektar. Dyraste jordbruksmarken i Sverige är i södra Götaland på nära 100 000 kr per hektar.

Priset för betesmark är däremot 16 700 kr per hektar. Jag tror att även pris på betesmark kommer att öka. Det är också svårare att hitta betesmark, mycket tycks på senare tid ha fått växa igen.

Min erfarenhet är att det är svårare att hitta sammanhängande betesmark, utan det ofta då har inslag av jordbruksmark och skog med. Den yta du talar om är en ganska stor yta och jag tror att det är svårt att få någon att släppa ifrån sig det. Men man kan ju alltid fråga. En hektar eller möjligen två kanske du kan få någon att vilja sälja om det är sämre mark och då till ett överpris. Du får nog räkna med att betala flera hundra tusen. En tomt idag kostar ju åtminstone så och då handlar det om kanske 1000-2000 kvm.

Det kan också vara svårt att få bygglov på jordbruksmark. Helst skall det då vara i anslutning till annan bebyggelse och den mark som ligger närmast gårdar, brukar bonden inte vilja släppa.

Att bygga nytt hus kommer att kosta minst en miljon och då är det ett litet hus. Då är inte vatten, avlopp och el inräknat. Några rum och kök och stallet kanske en halv miljon. Med andra ord, kostar det hela minst 2-2,5 miljoner och då är det riktigt lågt räknat med massor av arbetsinsats från er själva. Då är det lättare att hitta en befintlig gård.

Fast om du som jag insett att det är svårt att överhuvudtaget hitta gårdar. Jag har en liten gård på 5 hektar, som ligger lite för långt från våra jobb. Vi har i ca.3 års tid letat något som ligger närmre, utan att lyckas. Har även gjort så som du tänker, försökt hitta några hektar att bygga nytt på, men vi har backat inför de hiskeliga summorna.

Hälsning Maja
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Åh tack för svaren båda två :)

Jo, billigast är säkert att hitta en riktigt sunkig gård och rusta upp. Men då vi bor i ett ganska sunkigt oisolerat hus just nu är vi så himla less på att elda och ändå frysa ihjäl vintern lång.. Därför känns det lite som det skulle vara värt att bygga nytt och ha ett riktigt modernt hus utan en massa problem (eller ja förhoppningsvis) och bygga upp stalldelen exakt som man vill ha den etc. Fast vi är ju inga direkta rikingar tyvärr, får fortsätta leta runt helt enkelt! Just nu bor vi ca 6 mil norr om stockholm, skulle nog kunna tänka mig upp till 8-9 mil..
Men vi ska iaf prova och faktiskt knacka runt lite, man kan ju få jackpot som ovanstående exempel :)
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Alternativ så köper ni ett sunkigt ställe men skiter i att renovera utan slår omkull det istället och bygger nytt. :idea:
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

100 000 kr/ha - dyrt? Här hos oss (Östergötland) ligger det på minst 140 000 kr/ha! Lite lägre när bönder säljer till bönder men den mark som finns tillgänglig på tex areal har legat mellan 140 000 kr och 160 000 kr senaste året.

Vi letade gård för ett par år sedan. Kollade bland annat på lite mark här i området där vi vill vara men det skulle bli absolut för dyrt. Vi hade fått betala en miljon bara för den mark vi ville ha, och sen med allt grundarbete med vatten, el och väg samt bygge av hus och stall så blev det inte så rimligt.

Istället så köpte vi en gammal gård som inte var renoverad på länge. Tack vare att folk visste att vi letade mark så kom den aldrig ut på marknaden och vi köpte direkt av ett dödsbo. Nu har vi rivit, byggt om, byggt till och hållt på i två år och nu börjar det arta sig!

Mitt tips är just att ringa runt eller lämna lappar i brevlådor i de områden ni är intresserade av, gärna med liten presentation av er själva. Vi fick köpa den här gården just för att vi ville göra liten hästgård, det hade tydligen alltid varit gammelgubbens dröm! Vi har mycket kontakt med hans 90-åriga syster som är född här, hon kommer hit då och då och gråter lite för hon tycker vi gör så fint! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Appropå sunkigt så rev vi aldrig det lilla timmrade torp som stod här, vi rev all inredning, rev upp golv och gjöt nytt (var bara jord under träplankorna) och så byggde vi till det. Därmed så behöll vi den gamla charmen med timmer och annat samtidigt som det blev nytt och fräscht. Men det har inte varit gratis och det har tagit tid...

Huset när vi köpte:
ostergarden


Huset nu. Vi höjde upp taket och högra sidan så det blev symetriskt, samt byggde till huset rakt bakåt så inte gårdsbilden förstördes:
ostergarden
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Tack, vi trivs fantastiskt bra, och nu efteråt är det svårt att förstå hur mycket jobb vi lagt ner och hur det såg ut från början. :)

Lite för och efterbilder, blandat:

Gamla kostallet där det nu är sadelkammare:

ostergarden


Gamla köket inne där det nu sitter nyrenoverad järnspis:

ostergarden


Trappen inne:
ostergarden


När vi började riva invändigt, äldsta tidningsklippen från 1870:

ostergarden


Vi rev all gammal ladugårdsinredning, bilade bort gammalt golv, gjöt nytt och murade väggar i stallet:

ostergarden


Sadelkammare:
ostergarden


Stallet:
ostergarden
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Åh gud vad fint ni fått det! Önskar verkligen att jag kunde ha sån där känsla för estetik, men tyvärr är jag helt talanglös på det. Ser bara hemska gamla byggnader som oftast luktar illa och kan aldrig ha en vision om hur man kan göra det. Tack, nu ska jag försöka komma på andra tankar!
Jag tycker tom 160000 per ha låter billigt, men jag är säkert stockholmsskadad :P Ska absolut lägga lappar i lådor häromkring, vi trivs ju så bra här i området vi bor nu och skulle helst bara vilja köpa lite mark av grannen och bo kvar i vårt dragiga hus. Men grannen tycker tyvärr inte lika..
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Otroligt snyggt! Jag sjalv ar allergisk mot roda hus med vita knutar men det har har ni verkligen fatt till snyggt. Tank om man vore lika handig sjalv...
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Jättefint! Den gamla spisen är ju helt underbar. Vad roligt att ni sparade den.
 
Sv: Någon som byggt hästgård på "ledig" mark

Åh gud vad fint ni fått det! Önskar verkligen att jag kunde ha sån där känsla för estetik, men tyvärr är jag helt talanglös på det. Ser bara hemska gamla byggnader som oftast luktar illa och kan aldrig ha en vision om hur man kan göra det. Tack, nu ska jag försöka komma på andra tankar!
Jag tycker tom 160000 per ha låter billigt, men jag är säkert stockholmsskadad :P Ska absolut lägga lappar i lådor häromkring, vi trivs ju så bra här i området vi bor nu och skulle helst bara vilja köpa lite mark av grannen och bo kvar i vårt dragiga hus. Men grannen tycker tyvärr inte lika..
Men kan du tänka dig ända upp till 8-9 mil från stockholm så finns det ju en hel del som inte har någon jätteprislapp. Visst, renovera får man ju stå ut med, men räknar man in det i kostnaden för fastigheten så får man en jättefin gård med ett tätt hus och ett stall som man själv vill ha det.

Innan vi köpte vårt drömhus (också jättesliten liten stuga som det blåste storm igenom) så lade jag lappar i brevlådor på några fastigheter som jag var intresserad av. Jag fick inget napp på dem förvisso, men alla som fått en lapp (kanske var 5-6 fastigheter) var väldigt vänliga och gav tips på andra fastigheter där vi kunde prova istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Ainon
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 381
Senast: QueenLilith
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 067
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp