Något fel, men vad?

Livet

Trådstartare
Hej, jag undrar vad ni har för erfarenheter av att utreda en häst som ni bara har känslan av att något är fel men hästen är inte halt men verkar ibland knepig i kroppen och är sur ibland? Har delvis små fel enligt kiropraktor och massör. (Gick omkull rejält i hagen, som unghäst) Får man hjälp av veterinär när man inte har ett specifikt problem, eller är det bortkastade pengar, eller hur gör man? Anpassar hästens liv. Jag har en kompis som hade liknande problem på en häst och fick ingen hjälp av veterinär mer än bli av med tusenlappar. Jag skulle uppskatta fler erfarenheter med hästar som är småkrämpiga. Obs hästen jobbar inte hårt, är fritidshäst.
 
Har du gjort några ändringar på sistone? Byt hage? Ny stallkompis? Det är ju rätt mycket som spelar in men, jag förstår din oro! Jag har själv varit i denna situation där jag valde att ta kontakt med veterinären som känner hästen längre tillbaka i tiden. Min magkänslan hade rätt. Jag valde även att byta stall för jag kände att min häst inte trivdes. Nu efter 2 omgångar kortison och tuppkam och ett stall senare så känns det bra.
 
Man ska alltid lita på magkänslan. Mer än en häst som inte visar mer symptom än att inte riiiktigt fungera har hoppat kråka efter böjprov. Så absolut ska du kolla upp den. Och veterinären kommer att höra en hältutredning på den, de får in en hel del sådana hästar.

Visar inte en hältutredning något är det besvärligare. Man kan få prova (i samråd med vet såklart, som en del i utredningen) sätta hästen på metacam/butta/finadyne en kur. Dels för att se om det behandlar bort någon liten skavank, och dels för att se om hästens beteende blir bättre - blir det det finns det smärta med i bilden.

Jag har en unghäst som blev hemskt sur och tidvis aggressiv. Ingen hälta etc "bara" dålig bjudning. Tog ett (långt) tag men tillslut så konstaterades en knäledsinflammation som orsak till smärta och därmed humöret.
 
Jag åkte in med mitt halvblod en gång om året för allmän hälsokontroll. (Han hade mycket i bagaget och det yttrade sig lite olika då och då.)
Fick alltid bra hjälp men mitt råd är att försöka hitta en klinik där veterinären även har bredare utbildning såsom equiterapeut eller liknande.
Lycka till!
 
Jag tänker att en häst inte måste vara halt för att ha ett problem. Jag åkte ju in med min häst när hon fick en spänning i ryggmuskeln på vänster sida. Visade sig vara spondylos. Någon hälta har hon aldrig visat.
 
Min erfarenhet säger att hittar man rätt veterinär, som gärna har samarbete med hästfysioterapeut eller liknande, så kan man få jättemycket bra hjälp med att utreda "knepig" magkänsla. En veterinär som lyssnar och tar hästägaren på allvar vill jag ha, jag är ju den som känner hästen. Det kan vara alla möjliga småsaker som ger stora effekter som spänningar och inflammationer.
 
Hej, jag undrar vad ni har för erfarenheter av att utreda en häst som ni bara har känslan av att något är fel men hästen är inte halt men verkar ibland knepig i kroppen och är sur ibland? Har delvis små fel enligt kiropraktor och massör. (Gick omkull rejält i hagen, som unghäst) Får man hjälp av veterinär när man inte har ett specifikt problem, eller är det bortkastade pengar, eller hur gör man? Anpassar hästens liv. Jag har en kompis som hade liknande problem på en häst och fick ingen hjälp av veterinär mer än bli av med tusenlappar. Jag skulle uppskatta fler erfarenheter med hästar som är småkrämpiga. Obs hästen jobbar inte hårt, är fritidshäst.

Min häst kändes inte som hon brukade. Hon var inte halt, men det var något som inte stämde. Tog ut veterinären (som också är utbildad kiropraktor) och det visade sig att hästen var jättestum i SI-leden. Lite kiropraktik och vila gjorde susen; hästen blev snabbt som vanligt igen.
 
Jag är mitt uppe i en sån behandling av min häst. Hon hade vad jag först trodde , en frambenshälta. Hade ute vet/kiropraktor som ser direct att hästen är sned i korset och halt bak efter böjprov. Men SI- leden är tydligen ok på henne, hon sviktar bra där och har Inga problem. Hennes behandling gjorde dock ingen vidare nytta utan jag åkte in på klinik och där behandlades hasleden bak och vi är nu under igångsättning. då veterinären tyckte hon var bättre.

Jag tycker fortfarande hon ser knepig ut men följer veterinärens råd såklart. Känner mig nästan som en marionettdocka -gör si, gör så- men jag vet inte om det hjälpt ett enda dug hittills. Började behandla henne i mars.
 
@sassiball Har veterinär ultraljudat SI-leden?
Nej, ingen av veterinärerna tror att det är den som är boven I dramat, första veterinären som även är utbildad kiropraktor sa att hon var väldigt mjuk och fin I det området.

Hon ska få en kiropraktisk behandling till snart, enligt ordination från behandlande veterinär på klinik. Jag tyckte ju inte att den första gjorde nytta ens.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
836
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 093
Senast: Castellini
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 152
Senast: AbCdE
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp