Bukefalos 28 år!

Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

athena

Trådstartare
Vad tycker ni egentligen om de rådande reglerna? Jag håller på att döpa om mitt företag, och skulle gärna vilja ha ett namn som går att använda som prefix till mina uppfödningar. Men med de regler som finns så är det omöjligt. Man får inte ha någon koppling till företagsnamn eller liknande (om man inte i stället väljer att använda suffix).

Reglerna återfinns här: http://www.asvh.se/document/hastnamn.pdf

Anledningen till regeln sägs i dokumentet ovan vara att man "vill att tävlingshästarna ska kunna ha tävlingsprefix senare i livet via Ridsportförbundet".

Men hallå? Hur många av våra hästar är sponsrade? Styr man inte (ännu mer...?) bort från uppfödarna på det här sättet, och får en större glipa mellan avel och sport? Och ärligt talat , hade det stört väldigt mycket om Flippan hade hetat H&M Lysjö Butterfly Flip? (Lysjö heter Kristinas travare som prefix).

Enligt länken ovan så är reglerna nyss omarbetade, så jag antar att det inte finns ngn chans att ändra på detta överhuvudtaget, men jag skulle gärna vilja veta vad ni andra tycker.
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Jag håller med dig till punkt och pricka. Tex ett prefix har man ju för att visa vart hästarna kommer ifrån. Om man inte får ha ett prefix som visar vart hästarna kommer ifrån är det ju värdelöst att ha!!

Prefixet är ju någonting som uppfödarna kan marknadsföra sig på och det ska givetvis få vara gårdsnamn eller företagsnamn ifall det är så.

När jag födde upp på Irland hade vi prefix. Det prefixet har gjort att många har vetat vart hästarna kommer ifrån eller så har de googlat fram namnet och kommit till hemsidan och sedan därifrån kontaktat oss. Det har lett till många merförsäljningar och fler kunder som fått vad de velat ha. För oss har det varit perfekt att ha flera kunder som vill köpa unghästar från oss. Nu är ju den tiden förbi, men det jag vill få fram är att det gynnar uppfödaren att få ha ett vettigt prefix på sina hästar.
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Kan inte ett suffix fylla samma funktion? Jag tror exempelvis att de flesta förstar att t ex en häst som heter Kummin Hästak (fingerat namn) kommer fran Hästak.
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Kan inte ett suffix fylla samma funktion? Jag tror exempelvis att de flesta förstar att t ex en häst som heter Kummin Hästak (fingerat namn) kommer fran Hästak.
pch mina heter "af Tortuna" efter sina tilltalsnamn. Jag tycker nog att det fyller samma funktion som att hästen skulle ha hetat Tortuna före namnet...:confused:
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Visst funkar suffix också. Men vissa namn tycker jag helt enkelt inte passar som suffix, det blir "tungt". Och jag tycker (mycket tyckande här...) att t ex clownens "Tortunas Brunte" är snyggare än "Brunte af Tortuna". Men det gäller väl att hitta ett namn som passar bra som suffix då?

Inte fler gårdsnamn bara, det har jag nu och där bor jag inte kvar :p. Inte så smart....
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Det är klart att ett suffix gör samma sak. Men varför reglera det hela? Varför sätta upp begränsningar på uppfödarna för att bara gynna sponsorföretagens viljor?
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Vi har diskuterat det där på det andra forumet, och som det är nu fungerar det inte! Vad jag sett så är det minst tre uppfödare som har SB som suffix. Hur kul är det?

Vissa stuterier som hängt med ett tag med sina suffix är ju med kända, typ MB. Men det går ju inte att "paxa" bokstäver.

Jag kommer döpa ev kommande föl med suffix i form av bokstäver, och det känns inte helt lätt att vara unik, och det är ju det som är syftet med suffixet!
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Det tror jag inte. Dessutom jobbigt när så många hästar heter samma sak! Antingen kan man göra som i tyskland och sätta nummer bakom eller så får hästar inte heta samma.

Eller så skaffar man ett bättre system gällande suffix och prefix! Minns ju när Robin Z började verka i avel och det i de första årgångarna döptes hästar med Z som suffix på löpande band, och varför inte egentligen?? Men det blir ju väldigt rörigt. Nu är ju Zangersheide mer känt och inte många gör så. Men det dröjer innan man blir så känd tyvärr! ;)
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Jag är av den åsikten att två hästar inte ska heta samma sak. Men det blir ju jätteenkelt om man får kalla hästarna efter gårdsnamn eller liknande. Istället för att alla hästar då heter Brunte, Magic eller Star så kommer de heta Hustopets Brunte. Och eftersom Hustorpet inte vill ha fler än en Brunte, så kallar de nästa häst efter någonting annat.

Jag är verkligen för en ny reform av reglerna.
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Själv tycker jag att prefix och suffix är jobbiga. Jag skulle kunna tänka mig att använda suffix som clownen gör, det är vackert, men jag tycker mest att det är bökigt och de flesta går inte att hålla reda på.

Jag föredrar att döpa mina föl till ovanliga och enkla namn.
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Men du har ju ett alternativ att inte göra det då. Men för de uppfödare som vill använda sig av sitt gårdsnamn som prefix så går ju inte det. Det är ju fjantigt. Man måste väl få kalla hästarna vad man vill så länge det är rimligt??


Sen handlar ju mycket om marknadsföring? Vad hade Zangersheide varit utan sitt Z liksom?
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Jag skulle kunna tänka mig att använda suffix som clownen gör, det är vackert, men jag tycker mest att det är bökigt och de flesta går inte att hålla reda på.
Tack det var snällt sagt! :) Vi har "af Tortuna" efter namnet på våra hästar då det är vårt "varumärke".

"af Tortuna" är tänkt att stå för vissa grundläggande kvaliteer i våra hästar och att dem är avlade mot ett förutbestämt mål.

Jag går inte gå in på närmare beskrivning av vad suffixet står för då det kan räknas som reklam.
 
Sv: Namngivning av svenska halvblod (ASVH)

Jag tycker man ska få ha prefix/stuterinamn som t ex Moboda Flexur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp