När blir en häst gammal och det här att köpa föl

Manji

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa ett föl, en fin liten standardshettis...

Min plan har alltid varit att skaffa en ungponny när nuvarande börjar bli äldre. Men när blir en shettis egentligen äldre? Jag räknar kallt med att Lilleman inte lämnar mig förrän han fyller 30 år, men när ungefär börjar shettisar tackla av och trivas bäst som trädgårdsponny och handhäst? Dvs kan kallas för "gammal".

Idag är Lilleman 14 år, det är ingen åldre tycker jag. Men när jag jag börjar räkna på år så inser jag att ett shettisföl idag kommer vara vuxen och i full träning först om ca 5 år. Då är Lilleman 19 år och det börjar låta lite smågammalt, eller?...

Jag vill inte stå med två ponnysar som kräver i stort sett daglig motion, men jag vill inte heller riskera att Lilleman inte orkar vara "klok farbror" på körturerna när jag väl skaffar en unghäst...

Behöver tips, synpunkter, vägledning, ja vad som helst!
 
Vår shettis blev gammal över en natt. Det tog tre dagar från det att han började tackla av till han var på de evigt gröna ängarna. Han blev 21 år. Sällskapsponny med viss motion, varit hyggligt aktiv körhäst i sin ungdom.

Det är jättesvårt, men jag hade nog räknat som du, ungefär. Runt 20 hade jag nog räknat med att trappa ner arbetet för pensionären, men kanske inte all motion.
 
Jag har blivit erbjuden att köpa ett föl, en fin liten standardshettis...

Min plan har alltid varit att skaffa en ungponny när nuvarande börjar bli äldre. Men när blir en shettis egentligen äldre? Jag räknar kallt med att Lilleman inte lämnar mig förrän han fyller 30 år, men när ungefär börjar shettisar tackla av och trivas bäst som trädgårdsponny och handhäst? Dvs kan kallas för "gammal".

Idag är Lilleman 14 år, det är ingen åldre tycker jag. Men när jag jag börjar räkna på år så inser jag att ett shettisföl idag kommer vara vuxen och i full träning först om ca 5 år. Då är Lilleman 19 år och det börjar låta lite smågammalt, eller?...

Jag vill inte stå med två ponnysar som kräver i stort sett daglig motion, men jag vill inte heller riskera att Lilleman inte orkar vara "klok farbror" på körturerna när jag väl skaffar en unghäst...

Behöver tips, synpunkter, vägledning, ja vad som helst!
Tja, man vet inte.

Men en 20-åring som haft ett gott liv och inte bara varit gräsklippare borde vara i skapligt gott skick. Många halvblod funkar prima vid 20 års ålder och de blir inte lika gamla som en shettis. I mina ögon är det tidigt att skaffa föl redan när djuret är 14. Inte ens om man har halvblod är det dags, som jag ser det.

Vi gjorde misstaget (:heart) att köpa en 20-årig B-ponny till barnet. I tanken att ha några få år tills det var dags att byta upp sig i storlek.
Ponnyn blev 27 och var superpigg in i det sista. Älskade M.
 
Om du absolut inte vill stå med två som ska motioneras sen ska du inte skaffa något föl förrän du konstaterat att nu är gammelman just gammal. Då är han tyvärr inget bra sällskap till fölet ..

Min första ponny gick i semipension när han var 31. Fram till dess gick han fullt, hoppades, var på ridläger, kördes osv. Tävlade otroligt mkt i sin ungdom.

Andra ponnyn var still going strong och i full träning när han var 28 år. Fick tyvärr fång och togs bort för det.

Har en gammal farbror som går här nu, 30+. Pigg och glad men pensionär sen några år.

Så som sagt om du absolut inte vill stå med två som måste motioneras sen när fölet blivit 5 år skulle jag inte skaffa föl nu.
 
Ofta är det ju så att de blir gamla när man pensionerar dem, inte att man pensionerar dem för att de blivit gamla. Dvs så länge man håller igång dem med motion och träning och lär dem nya saker, så är de pigga och glada och tycker livet är kul, när man sedan tycker att de ska få ta det lite lugnare och bara låter dem gå som trädgårdsprydnad, då blir de gamla väldigt fort!

Har en bekant med hund som skaffade sig valp, gamla hunden var otroligt pigg, glad och arbetsvillig och hade enormt mycket energi, for runt som en unghund nästan jämt. När valpen kom hade ägaren inte tid att träna med den gamla hunden längre, även om den förstås fortfarande hängde med överallt när unghunden skulle på träningar. Gamla hunden blev jättegammal på två-tre veckor... Han blev en trött och sur gammal gubbe.
 
Tack för era svar :)

Tanken är absolut inte att ställa av Lilleman innan han uppenbart är i behov av det, och jag förstår att det självklart är väldigt individuellt. Shettisar upplever jag som ganska långlivade och sega saker, men samtidigt har jag sett tre individer på senaste som helt klart är gamla i mina ögon. Dessa är mellan 23-27 år gamla och har haft aktiva liv på hobbynivå. Dom tränas fortfarande, men inte mycket. Stallägarens gamla shettiskorsning som tävlat och tränat hela livet togs bort som 26-åring pga åldern.

Åh vad jag velar... Det lutar nog kanske åt att vänta ett par år, måste ju inte heller vara ett föl jag köper, nu föll det sig helt enkelt så att det var det erbjudandet handlade om. "Orörd" unghäst max 3 år är mitt enda ålderskrav. Kommer mest troligt åka förbi fölet när jag åker söderut nästa vecka, ska stanna till och se vad jag tycker.
 
Jag har blivit erbjuden att köpa ett föl, en fin liten standardshettis...

Min plan har alltid varit att skaffa en ungponny när nuvarande börjar bli äldre. Men när blir en shettis egentligen äldre? Jag räknar kallt med att Lilleman inte lämnar mig förrän han fyller 30 år, men när ungefär börjar shettisar tackla av och trivas bäst som trädgårdsponny och handhäst? Dvs kan kallas för "gammal".

Idag är Lilleman 14 år, det är ingen åldre tycker jag. Men när jag jag börjar räkna på år så inser jag att ett shettisföl idag kommer vara vuxen och i full träning först om ca 5 år. Då är Lilleman 19 år och det börjar låta lite smågammalt, eller?...

Jag vill inte stå med två ponnysar som kräver i stort sett daglig motion, men jag vill inte heller riskera att Lilleman inte orkar vara "klok farbror" på körturerna när jag väl skaffar en unghäst...

Behöver tips, synpunkter, vägledning, ja vad som helst!
jag har tre shetlandsponnyer som passerat 20, de är 21, 24 resp 27 år. De kan förvisso tänka sig att leva pensionärsliv, men jag har kört in 24-åringen i år och hon har blivit 15 år yngre... Och alla gillar att få arbeta.
 
Jag har blivit erbjuden att köpa ett föl, en fin liten standardshettis...

Min plan har alltid varit att skaffa en ungponny när nuvarande börjar bli äldre. Men när blir en shettis egentligen äldre? Jag räknar kallt med att Lilleman inte lämnar mig förrän han fyller 30 år, men när ungefär börjar shettisar tackla av och trivas bäst som trädgårdsponny och handhäst? Dvs kan kallas för "gammal".

Idag är Lilleman 14 år, det är ingen åldre tycker jag. Men när jag jag börjar räkna på år så inser jag att ett shettisföl idag kommer vara vuxen och i full träning först om ca 5 år. Då är Lilleman 19 år och det börjar låta lite smågammalt, eller?...

Jag vill inte stå med två ponnysar som kräver i stort sett daglig motion, men jag vill inte heller riskera att Lilleman inte orkar vara "klok farbror" på körturerna när jag väl skaffar en unghäst...

Behöver tips, synpunkter, vägledning, ja vad som helst!
Har inte helt med detta att göra, men jag har en nioårig shetland som jag pensionerat sedan minst ett år tillbaka. Varför? Han gillar inte att motionera. Det är ingen fet och däst ponny, utan hans problem är att han absolut inte vill vara ifrån flocken och han rör sig i slow motion på "bortvägen". Han är väldigt tydlig med att han inte vill helt enkelt, han tycker inte körning är kul.
Så kan ju även ett föl bli, så därför rekommenderar jag en redan inkörd ponny om man vill motionera regelbundet - då vet man vad man får. I mitt fall har jag haft honom sedan han var ett halvår och eftersom han ej avvandes ordentligt så är det säkert en bakomliggande anledning till att han tycker det är jobbigt att gå långt bort från "flocken". Kortare avstånd är helt okej. Sedan tycker han som sagt inte att det är kul att motioneras.
 
Har inte helt med detta att göra, men jag har en nioårig shetland som jag pensionerat sedan minst ett år tillbaka. Varför? Han gillar inte att motionera. Det är ingen fet och däst ponny, utan hans problem är att han absolut inte vill vara ifrån flocken och han rör sig i slow motion på "bortvägen". Han är väldigt tydlig med att han inte vill helt enkelt, han tycker inte körning är kul.
Så kan ju även ett föl bli, så därför rekommenderar jag en redan inkörd ponny om man vill motionera regelbundet - då vet man vad man får. I mitt fall har jag haft honom sedan han var ett halvår och eftersom han ej avvandes ordentligt så är det säkert en bakomliggande anledning till att han tycker det är jobbigt att gå långt bort från "flocken". Kortare avstånd är helt okej. Sedan tycker han som sagt inte att det är kul att motioneras.

Tack för tipset men det är inte aktuellt att köpa en vuxen ponny :) Jag vill utbilda och forma själv, precis som jag gjort med Lilleman. Risken att ponnyn blir helt tvärt emot vad man vill ha ser jag som ganska ovanligt, men självklart mycket tråkigt om det händer.
 
vår shettis blev iofs bara 16 pga fång, men han var fortfarande tönnåring och inte ett grått hårstrå.

grannens shettisar är nu 18 och 29 år, den gamla(mini shettis) är pensionerad helt sen 25års åldern, men hon har i mina ögon alltid varit gammal (hör väl ihop med att 18 åringen är den gamlas föl och att jag lärde mig rida på gamlingen)..

min lilla lilla b ponny korsning blev inte heller betraktad som "gammal" före 25år, han var skruttig då vi köpte honom som 18 år, men har var inte riktigt gammal och ännu skruttigare förens 25. efter det så tömkördes han mest bara och tricktränades. blev 32 år gammal, var lagom förvirrad och skröplig på slutet så till den grad att bästa kompisen stötte bort honom.


om du inte har tid för 2 hästar i träning samtidigt så hade jag väntat ett par år tills din nuvarande är mer mot 20 års åldern.

annars så köper du fölet nu och kan köra 2 span om 5 år ^_^.
 
vår shettis blev iofs bara 16 pga fång, men han var fortfarande tönnåring och inte ett grått hårstrå.

grannens shettisar är nu 18 och 29 år, den gamla(mini shettis) är pensionerad helt sen 25års åldern, men hon har i mina ögon alltid varit gammal (hör väl ihop med att 18 åringen är den gamlas föl och att jag lärde mig rida på gamlingen)..

min lilla lilla b ponny korsning blev inte heller betraktad som "gammal" före 25år, han var skruttig då vi köpte honom som 18 år, men har var inte riktigt gammal och ännu skruttigare förens 25. efter det så tömkördes han mest bara och tricktränades. blev 32 år gammal, var lagom förvirrad och skröplig på slutet så till den grad att bästa kompisen stötte bort honom.


om du inte har tid för 2 hästar i träning samtidigt så hade jag väntat ett par år tills din nuvarande är mer mot 20 års åldern.

annars så köper du fölet nu och kan köra 2 span om 5 år ^_^.

Ja tandem hade kunnat fungera! För par tror jag det blir för stor storleksskillnad, av erfarenhet vet jag att Lilleman har svårt att hålla samma steglängd som standardshettisar, han själv är en minishettis :)
 
Ja tandem hade kunnat fungera! För par tror jag det blir för stor storleksskillnad, av erfarenhet vet jag att Lilleman har svårt att hålla samma steglängd som standardshettisar, han själv är en minishettis :)
man får ju se om det går ^_^, annars är det bara att ha ena hästen på släp eller träna dem varannan dag.

(blev förövrigt otroligt sugen på att köpa en liten ponny nu att mysa med och köra in... men har man inte ork till de 2 hästarna man har nu så är det nog inte så lyckat med en till.. även om sällskapshästen hade behövt sällskap då jag är iväg med ena:angel:)
 
man får ju se om det går ^_^, annars är det bara att ha ena hästen på släp eller träna dem varannan dag.

(blev förövrigt otroligt sugen på att köpa en liten ponny nu att mysa med och köra in... men har man inte ork till de 2 hästarna man har nu så är det nog inte så lyckat med en till.. även om sällskapshästen hade behövt sällskap då jag är iväg med ena:angel:)

Come to the dark side ;)

Nu öppnades ju faktiskt helt andra alternativ, jag hade inte ens tänkt på tandemkörning. Kvar återstår dock den ekonomiska biten!
 
Come to the dark side ;)

Nu öppnades ju faktiskt helt andra alternativ, jag hade inte ens tänkt på tandemkörning. Kvar återstår dock den ekonomiska biten!
shettisar äter inte så mycket ;) bara att sätta in den nya i den gamlas box och säga åt dem att samsas om fodret :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 000
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: pulkaskurk
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 696
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp