Det här med att köpa häst?

Bufera

Trådstartare
Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv.

Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en ponny till mig, inget förhastat kommer ske. Utan vi kommer räkna på det innan om vi verkligen har råd osv. Trots att det blir en ponny så kostar den.

Men allmänna tips och råd? Vad ska man tänka på? Ägarbyte, skickas det in till förening där ponnyn är reggad? Behöver man skicka in passet för någon ändring?

Ponnyn som just nu ligger i tankarna är en shetlandshingst på 21 år, känner den väl och trivs himla bra med den. Är just nu medkusk på den, om det blir just den ponnyn får tiden utvisa. Men blir det den så blir det inga nya rutiner för den då den kommer stå kvar i samma stall, med mycket kunnigt folk runt omkring för rådfrågning
Men vad kan en sådan vara värd? Avelsgodkänd och visad med 44 poäng i yngre dagar. Är som sagt 21 år och 104 cm hög. Jätte trevlig, inte hingstig. Står i stallgången med brunstande ston runtomkring utan att bli jobbig, hummar lite men inte mer. Allmänt snäll och väluppfostrad, går tillsammans med annan hingst utan problem. Inkörd/inriden. Älskar att arbeta.
Det är hans temperament som gör att jag ens funderar på att köpa honom.

Jag tänker runt 2-300? För lite? Med tanke på åldern.
Ägaren har erbjudit den som har hand om ponnyn nu att köpa honom, vet dock inte för hur mycket.

Finns det något försäkringsbolag som nyförsäkrar en sådan gammal häst?(Om han nu inte är försäkrad).
Det finns mycket vi ska ta reda på innan det blir verklighet av ens barndomsdröm.

Vad ska man tänka på mer? Besiktning av äldre hästar, räcker det med gårdsbesiktning eller ska man ta till klinik och röntga?

Lång tråd med mycket frågor, hoppas jag inte glömt något. Skriv ner allt ni kan tipsa om! =)


/Bufera, men en hästdröm som inte känns allt för långt bort längre.
 
Den häst du beskriver låter som en ganska lagom start-ponny.
Men att tänka 2-300 kr tycker jag låter som skambud. Lägg till en nolla åtminstone så verkar du något så när seriös. upp till 5000kr tycker jag är rimligt eftersom du beskriver en användbar häst. Dessutom så pass lite pengar att det är värt det även om det inte bli så lång tid att äga den.
Papper som ska skickas in vart beror på respektive rasförbund så det är nog klokast att kontakta resp förbund när du sett ut en häst som du "ska" köpa.
Försäkring: flera bolag erbjuder väl katastrofförsäkring men "normal" veterinär- och livvärdesförsäkring tror jag inte att något bolag ställer upp på.
 
Ojdå, ska ju såklart vara 2-3000 kr och inte 2-300kr :eek:
Hade skämts om jag kommit med ett så lågt bud på en användbar ponny som kan ha flera år kvar. :crazy:
 
Jag som shetlandsnarkoman hade kanske gett runt 7000:- Hade han varit valack så hade han varit värd mer. Det är alldeles får låga priser på shetland idag och det blir bara värre och värre. Alla som köper/säljer shetland måste ta sitt ansvar. Snart blir det väl som i Danmark, de säljer stoföl för 1500 och hingstföl för 500:-, marknaden är helt död :( Har själv två unghästar till salu, men inga direkta spekulanter. Folk med 3000:- som budget har hört av sig, det är definitivt INTE av intresse - då behåller jag hellre.
 
Först, läs den nålade tråden om prisfrågor!
http://www.bukefalos.com/threads/prisfragor.1269439/

Sen - jag har aldrig besiktigat när jag köpt shetlandsponny, framförallt inte när de är en äldre variant. Men visst kan man göra en enklare besiktning om man vill. Klinik och röntgen skulle dock aldrig falla mig in.

Ägarbyte för shetland skickas till Shetlandssällskapet och där ska även passet medfölja. (kom ihåg att skicka det rekommenderat, för säkerhets skull) Man brukar rekommendera att säljaren skickar in ägarbytet.

Min uppfattning generellt är att man inte behöver vara rädd för att köpa en fräsch äldre shetlandsponny. Jag har en egen 26-åring och har haft en lika ung avelshingst inlånad här i sommar. (har även ett 23-årigt sto och en 20-årig valack på gården) Ålder är bara en siffra!
 
Jag hade betalat minst 5000kr för hästen.
Eventuellt mer eftersom du redan känner honom och det är fortfarande småpengar i sammanhanget.
Känner du honom och han verkar frisk och fräsch så hade inte jag besiktat, ser ingen anledning till det på en så gammal häst som fungerar.
Det är skillnad på en yngre häst eller en häst man inte känner.
Om han inte är försäkrad i dagsläget kan du i bästa fall ta en veterinärvårsförsäkring, livförsäkring är han för gammal för.
Personligen hade jag nog valt att inte försäkra ponnyn om han idag är oförsäkrad.
Jag skulle inte göra några större ingrepp på en så gammal ponny och min erfarenhet är att man oftast ändå inte kommer över självrisken och gör man det brukar det inte vara några astronomiska summor iaf så det kan jag betala ur egen ficka.
Premien på en så gammal häst lär ju inte vara billig liksom om det nu ens går att försäkra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 277
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 811
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp