När stallar ni in?

Våra hästar går ute sålänge väder och bete räcker till och dom är nöjda, när dom börjar vilja gå in och är hungriga så går dom över till lösdriftet eller till stallet. Är olika olika år.
 
En liten kommentar till det där med träning, tävling och att hästarna skulle bli "trötta" av att gå ute: Vår tävlingssäsong (islandshäst) sammanfaller i stort sett helt med betessäsongen. Den stora utmaningen tycker jag är att hålla hästarna i lagom hull (både över- och underhull tenderar att ge trötta, sega hästar...), men anser att det går utmärkt att träna o tävla även med hästar som går på bete och/eller lösdrift. Min dotter skall tävla SM i september på en häst som gått på bete sedan i maj och går på lösdrift året om!

Min häst, när hon tävlade, stod på box vanligtvis och sedan bete under 1 Juni-1 september. Hon klarade av att tävla alldeles utmärkt. Jag håller alltså med dig till 100%. Min häst gick på bete natten innan vi lastade för att åka till EM i Österrike. Sedan lastades hon av och fick gå ut i hagen direkt när vi kom hem igen. :D
 
Ute är ju alla hästar som går på lösdrift så att säga. Men både de och de som behöver box får gå ut på bete så fort det finns tillgång på det och sedan vara kvar så länge betet räcker. Tidsmässigt är det perioden från 1 april till 30 november beroende på väder och bete.
Sedan är hästar individer så vissa för vara "hemma" längre på våren och komma hem tidigare. Fortfarande är det hästens behov som styr.
Jag vet år där inga hästar har kunnat gå ut på bete innan slutet på maj och även att vi fått ta hem i mitten av september för att det inte har varit bete. Precis som det finns år när vi släppt 1 april och kunnat haft dom till slutet på november.
 
När jag stod i eget stall och hade eget bete så (beroende på väder) kunde hästarna gå ute april till oktober.
 
Det brukar bli i början av september. Står inackorderad och man bestämmer lite själv, bara man är överrens med hagkompisen, men när alla andra har gått in så vill de två kvarvarande (vilket brukar vara i vår hage) gärna också gå in. Vi tar dock in senare mellan 19-20 fram till början av oktober, lite beroende på tillgången till gräs.
Juli är en obligatorisk utemånad.
 
Men har vart inne till och från hela sommar dels pga av att hon har fått vara sällskap till travhästen innan hon ska tävla ( de trivs bra ihop ) och sen för hon klarar inte betesgång längre som när hon var yngre. Har stödfodrat hela sommaren. De brukar komma in när vädret blir sämre men oftast går de ute augusti ut.
 
Mina rid-/tävlingshästar har fått ligghall på sitt bete i år, tack och lov.... Har varit mycket skitväder och dåligt med sommarvärme.

Så de kommer i princip bare flyttas från en lösdrift till en annan, inte "stallas in".
 
Jag har första året med eget stall. Ambitionen är ute till oktober. Tar betet slut innan dess plockar jag hem dem och stallar in. Måste bara bygga en vinterhage först :o
 
Vi brukar ha ute till början av oktober men i år kommer de nog in innan. Betet är inte alls roligt just nu, hoppas det får lite fart nu när det regnat så de kan ute ett tag till :D
 
Eget stall,
Vi har visserligen vindskydd i hagarna så de skulle kunna gå på lösdrift. Men gamlingen är rätt tydlig med att är det dåligt väder vill han sova i box. Och det blir der ju ofta på hösten..
Och ynglingen börjar då gnägga för att vi ska uppmärksamma :p
Så oftast blir det ute dygnet runt från början av maj till nån gång i september. Ev stödfodring om det behövs (som iår).
Men de är ute länge om dagarna alltid så det känns ok ändå.
 
Jag hade gärna haft min inne hela sommaren :o Men nu är första gången på länge som min häst har gått ute i över två månader, men hon är så trött. Men hon är ingen ungdom längre.
 
Här är det rått och fuktigt på nätterna nu och vi har dåligt med skydd i hagen så de får komma in på nätterna.
 
Klara sig helt på bete brukar vara från april maj skiftet till en bra bit in i oktober och ibland in i november, övrig tid brukar det behövas delvis eller helt utfodras.

Har lite funderingar på att även testa vinterbete och se om det funkar i Sverige eller inte, men blir troligen inte fören nästa år.
 
Har än inte råkat ut för att betet tar slut på sommaren pga torka, hände nästan i år men regnet kom tillslut så jag slapp. :up:
 
Funderar på när folk stallar in igen efter betet?
Iår har vi eget så vi bestämmer själva men jag ser gärna att hästarna är ute så länge som möjligt och gärna på lösdrift i framtiden. Men denna vintern blir det på box och då kommer de in tidigast mitten september tänkte jag.

Efter väder men har som riktpunkt ut 1:e maj och in 1:e okt. Unghästarna brukar vara de som går ute tidigast och längst.
 
Vi stallar in efter väder, förra året blev det i mitten på september. Hoppas att de kan gå ute ett tag till, det är ju så skönt att slippa de flesta stallsysslorna :o:D
 
Självklart går det jättebra, om hästarna är vana. Det var jag som skrev att de blir trötta och då handlar det ju om hästar som är vana vid att stå inne i box på nätterna.
Går de alltid ute (tex på lösdrift) så är det ju inte så stor skillnad för dem att gå på bete..

Jag har aldrig riktigt förstått kombon av att dessa ryttare tycker hästarna blir så trötta på betet osv, men samtidigt släpper desamna många sina hästar på bete dygnet runt /ihopsläpp med andra hästar för några veckor osv.
 
Jag har aldrig riktigt förstått kombon av att dessa ryttare tycker hästarna blir så trötta på betet osv, men samtidigt släpper desamna många sina hästar på bete dygnet runt /ihopsläpp med andra hästar för några veckor osv.
Jag vet inte riktigt vad du menar nu?
Hästarna släpps på bete dygnet runt under en begränsad period då de också rids lugnare. Skulle det vara något konstigt?

Ihopsläpp m andra hästar är iaf inte aktuellt hos oss. Här har de gått med sina vanliga hagkompisar.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 044
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 294
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp