Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Någon som vet om man kan beställa tid med barnmorska & läkare för ett sådant här samtal INNAN man blir gravid ??? :confused:

Ja, det kan man och ska man om man vill!

Det är inte ovanligt att man har upplevelser i sin "ryggsäck", handikapp, eller oro som gör att man vill ha den här kontakten innan ens tanken att skaffa barn vågar komma fram.

Tråkigt är att många med skräck för förlossningen av olika anledningar, inte kan få tala öppet om det. Det är inte accepterat som anledning till att man inte skaffar biologiska barn utan man adopterar istället och tar hellre stämpeln "ofertil", vilket vi i omgivningen får ta på oss skulden för.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag sökte på skojs skull efter information om blindtarmsoperation. Ingenstans inleder man med att tala om de stora riskerna och att det är en "farlig bukoperation
"
Men det är väl ingen som plockar ut sin friska blindtarm bara för att de känner för det????? Det är med blindtarmsoperation som med akut kejsarsnitt. De väljer mellan pest o kolera , bukoperation el risk för livet.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag tycker att man i möjligaste mån ska föda vaginalt. Har man förlossningsskräck osv så ska man ta tag i detta i god tid INNAN förlossningen. I många fall går ju sådant att förbättra/bota.

Detta med tanke på BARNET. En ny studie pekar ju på att barnet löper mycket högre risk för spädbarnsdödlighet efter kejsarsnitt än efter vaginal förlossning. Altså inte dödsfall ihop med förlossningen utan senare.

Det kan ju helt klart ha med att göra att psd är vanligare då barnet är för tidigt fött och man då oftast snittar eftersom barnet inte har huvudet fixerat/neråt.

När barnet föds med hjässbjudning så medför det att lungorna blir "tömda" åt rätt håll och det underlättar andningen. Ett barn som föds tidigt har sällan lagt sig tillrätta utan snurrar från timme till timme. Då man vill att barnet ska vara kvar i livmodern så länge som möjligt innebär det att man tar det säkra före det osäkra och gör ett kejsarsnitt så snart det visar sig att barnet inte längre mår bra i livmodern.

Studien du hänvisar till vill jag gärna ha mer information om.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag skulle tro att läkartiden är den dyraste. Så beroende av hur mycket läkarvård man och barnet behöver under förlossningen. Självklart är vaginala födslar där mamman kommer in, föder mha av barnmorska, åker hem efter några timmar, billigast. Men långdragna förlossningar som kräver många läkarinsatser och utdragen eftervård för både barnet och mamman kostar säkert mer än vad mitt snitt gjorde.

Alla borde få eget rum. Jag tror att man får det på danderyd, i vilket fall på BB stockholm som är det privata alternativet på danderyd.

Eller så kan det vara så att man inte behöver ngn läkare, det är helt ok med barnmorskan och eftersom de inte låter dig komma in på DS-förlossning förrän man i stort sett ser huvudet och efter förlossning blir utskriven strax efter 6 timmar om det inte är första barnet så behöver man ju inte ens fundera på eget rum!

Det här var för 12 år sen (sist) men jag är tveksam till att det är så annorlunda nu.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Vem skall gratis få vad av våra skattepengar?
Och är det verkligen snitt för bekvämligheten som pengarna skall gå till?
Jag vill i alla fall inte betala för det.
Jag betalar gärna för snitt i alla medicinska fall då det behövs.
Och ligger i sovsal för att de vars liv behöver räddas behöver enkelrummen.
Men inte för att någon inte vill "förstöra sexlivet" på en vaginal förlossning.
Eller missa tävlingssäsongen.
Eller passa in förlossningen efter semestern eller makens utlandstjänst.
Där går min gräns.
Där går nog mångas gräns. Det är där vi är i Sverige. Värre är det i många andra länder. T.ex. i USA är det många som från början väljer kejsarsnitt trots att det säkert inte behövs, Varför? Jo, den vaginala förlossningen är billigare men om ngt går snett så är kostnaden för vaginal förlossning + akutsnitt betydligt högre än för ett planerat snitt.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Eller så kan det vara så att man inte behöver ngn läkare, det är helt ok med barnmorskan och eftersom de inte låter dig komma in på DS-förlossning förrän man i stort sett ser huvudet och efter förlossning blir utskriven strax efter 6 timmar om det inte är första barnet så behöver man ju inte ens fundera på eget rum!

Det här var för 12 år sen (sist) men jag är tveksam till att det är så annorlunda nu.

Jisses, då måste det ändrats sen jag födde där för 13 år sen.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Studien du hänvisar till vill jag gärna ha mer information om.


Här kan jag svara.
Studien har synts i diverse publicationer men den jag kommer ihåg var sammanfattningen i Aftonbladet.se. Tror den finns kvar att läsa.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av No1
Men ÄR det verkligen så att kejsarsnitten ÄR farligare?

SJÄLVKLART är det en stor risk att göra en bukoperation...

----------------------------------------------------------------

Att en bukoperation är en risk ifrågasätter jag inte utan jag ifrågasätter om kejsarsnitt idag ÄR farligare dvs. Har kejsarsnitt fler dokumenterade problem för barn och moder än de som fött med naturlig förlossning?

Jag räknade tidigare upp flera problem som stöter in vid naturlig förlossning som ger problematik som både är övergående och bestående.

Informationen jag fått fram påvisar att kejsarsnitt i Sverige är en relativt komplikationsfri metod att föda barn på jämförelsevis naturlig förlossning.
Det absolut vanligaste problemet är operationsärret - precis som alla andra operationsärr, och vad är det att orda om?

Nej, jag tycker att allt handlar om att DU SKALL föda naturligt och DU SKALL amma. Punkt och slut.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Nej, jag tycker att allt handlar om att DU SKALL föda naturligt och DU SKALL amma. Punkt och slut.

Och vad är det som är så fel med det?
Det är ju liksom bäst för både mor och barn.
Rent biologiskt då.

Sedan så har ju just människor en förmåga att känna en massa saker som skam, ångest och en massa annat i samma avdelning.
Men det är ju psykiskt och inte kroppsligt.

*En reflektion så här bara*
När man talar om förlossning och amning så är det liksom självklart att djuren minsann inte har några problem med sådant rent psykiskt.
Medan när man talar om tidelag så har samma djur plötsligt massor av mysko mänskliga känslor och kan bli psykiskt lidande av det även om det är en ko.

Är inte det litet märkligt?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Men visst så förekommer det fall då djur stöter bort elelr skadar sin egna avkomma. Det brukar aningen bero på att modern är stressad, för ung eller har andra problem (skulle nog kunna jämföras med förlossninsgtrauma/deppression osv)
eller att det helt enkelt är något FEL på avkomman, även om det inte är synligt för oss männsikor.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Att en bukoperation är en risk ifrågasätter jag inte utan jag ifrågasätter om kejsarsnitt idag ÄR farligare dvs. Har kejsarsnitt fler dokumenterade problem för barn och moder än de som fött med naturlig förlossning?

Men jag fattar inte... VAD skulle vara syftet med en sådan jämförelse? Vem är intresserad av den, förutom de nämnda "lattemammorna"?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag vet inte vad som är svårt att greppa när det gäller "ältandet" om hur barnet kom ut. Det är för många en STOR omställning att födseln inte blev som de hade tänkt och önskat. Lägg dessutom till ett prematurbarn full med sladdar, sätta igång amning med pump istället för med barn och att inte få tillgång till barnet så kan man börja greppa de anknytningproblem och "ältande" om födseln som KAN uppstå.

Ältande? Eh...?:confused: Jag är en förespråkare för "ältande".;) Det var jämförandet jag vände mig mot. Tjatandet om vad som är bäst.

Att det uppstår problem vid förlossningen är förstås en sorg för alla som drabbas. Det har inget att göra med exakt hur förlossningen går till. Det beror ju helt på hur man hade föreställt sig sin förlossning.

SJÄLVKLART ska man skriva/prata MASSOR om en sådan händelse. Men det finns ingen anledning att börja jämföra och värdera eller till och med tävla med andra om vem som har bäst/rättast/naturligast förlossning! Då kanaliserar man sin besvikelse helt fel, tycker jag.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Men jag fattar inte... VAD skulle vara syftet med en sådan jämförelse? Vem är intresserad av den, förutom de nämnda "lattemammorna"?



Jo därför om vaginal förlossning har fler dokumenterade men av små och stora mått mätt, bestående och övergående - än vad förlossning med kejsarsnitt har...så är det desto mer begripligt att man hellre tar kejsarsnitt än vaginal.

Jag måste ha många veka latteväninnor för det är inte många av dem som förlösts enligt skolboken utan att få ngn typ av problem efterår. Däremot har mina kejsarsnittsvänninor faktiskt haft mindre problem generellt.
Givetvis blir jag färgad av detta men medveten om att de inte speglar verkligheten.

Det jag vet är att 4% av alla vaginala förlossningar ger bestående men i underlivet och det tycker jag är ruskigt otäckt.

All information är bra information.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det jag vet är att 4% av alla vaginala förlossningar ger bestående men i underlivet och det tycker jag är ruskigt otäckt.

Det mesta där går att rätta till med litet kirurgi.
Ofarlig sådan som inte är inne i buken och gräver.
Hurra för underlivsplastik.

Hur många % av snitten ger bestående men?
I form av sammanväxningar i buken och annat trist som man kan drabbas av.
Som INTE går att rätta till med litet ofarlig plastik.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det mesta där går att rätta till med litet kirurgi.
Ofarlig sådan som inte är inne i buken och gräver.
Hurra för underlivsplastik.

Hur många % av snitten ger bestående men?
I form av sammanväxningar i buken och annat trist som man kan drabbas av.
Som INTE går att rätta till med litet ofarlig plastik.

Ja det undrar jag också men som sagt, det verkar bara vara jag som är sjukt nyfiken på statestik vilket faktiskt är den absolut bästa informationen.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ja det undrar jag också men som sagt, det verkar bara vara jag som är sjukt nyfiken på statestik vilket faktiskt är den absolut bästa informationen.

Näe, jag också.
Jag bara älskar siffror som man kan räkna på.
I alla lägen.

(p.s. det stavas statistik och jag har läst sådant på universitetet)
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Ältande? Eh...?:confused: Jag är en förespråkare för "ältande".;) Det var jämförandet jag vände mig mot. Tjatandet om vad som är bäst.

Att det uppstår problem vid förlossningen är förstås en sorg för alla som drabbas. Det har inget att göra med exakt hur förlossningen går till. Det beror ju helt på hur man hade föreställt sig sin förlossning.

SJÄLVKLART ska man skriva/prata MASSOR om en sådan händelse. Men det finns ingen anledning att börja jämföra och värdera eller till och med tävla med andra om vem som har bäst/rättast/naturligast förlossning! Då kanaliserar man sin besvikelse helt fel, tycker jag.

Då missförstod jag dig, ber om ursäkt!:o
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag gjorde en snabb Google-sökning.
Och hittade denna Rapport om kejsarsnitt (PDF) på den tillförlitliga källan Socialstyrelsen.

Där så står allt om de rapporterade komplikationerna och skillnaden mellan förlossningsätten.

Jag tycker INTE att det är svårt att hitta information.
Varsågoda och läs.

Edit: Det är ofta bra att leta på denna sida om medicinsk fakta och statistik.
http://www.socialstyrelsen.se/
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 315
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cassiopeja
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 808
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 533
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp