Bukefalos 28 år!

Naturlig mat och bjudning

makarontanten

Trådstartare
Skriver åt en vän, som ska ha en bjudning/försäljning hemma med tema.

Personen som håller i försäljningen handlar med ekologiska kläder, och är själv vegeterian/vegan med mycket speciella krav på sin mat. Min vän bad mig om råd, då hon vet att jag gillar att pyssla med mat, men det här kan jag inget om.. Vet att det finns veganer/vegeterianer på buke, så hjälp min vän nu:)

Tanken är att min vän ska ha någon form av lättare mat ( ej middag) tex brödsnittar, plockmat eller liknande.

Kraven är att det INTE ska innehålla någon form av kött ( det enda personen accepterar är ägg som kommer från djur). Inte heller mjölk, smör mm som kommer från djuren är acceptabelt ( sojamjölk, sojaost mm funkar). Funkar heller inte med vetemjöl ( allergi). Jag föreslog fruktsallad och laktosfri glass, vilken min vän accepterade bra,men ändå ville ha mer förslag på alternativ. Personen är också "kräsen"/ vill inte använda för mycket sött. Hon äter fruktsocker och så, men föredrar att inte ha extra socker i maten som man tillsätter. Förslag på bjudmat? Kikärtsröra och liknande är sådant hon lever på och tex har på smörgås och så. Jag är helt lost på denna mat men vill kunna hjälpa till:):o
 
Sv: Naturlig mat och bjudning

På rak arm (nu är inte jag vegan) så säger jag fruktpricka. Tycker det ser fräscht och inbjudande ut.
 
Sv: Naturlig mat och bjudning

Laktosfri glass är INTE vegan, det är mjölk i!
I glassväg köp tex tofuline(finns överallt) eller sorbet.

Surfa in på tex vegania.net för inspiration. Finns massor med saker att mata glutenfria veganer med. Säg vad ni vill ha så kan jag nog hjälpa.

För att göra det enkelt, en kall pastasallad med bönor och grönsaker?

Icas glutenfria skruvpasta gjord på majs är bra konsistens, färg och smak :)
 
Senast ändrad:
Sv: Naturlig mat och bjudning

Spinner vidare på fruktsalladen, kanske grädde skulle passa bättre om hon inte vill ha lika sött? Bästa grädden på marknaden just nu är Alpros vispgrädde (en jordgubbe på framsidan av förpackningen, av soja) och blanda i lite vaniljsocker? Gott men inte för sött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp