Bukefalos 28 år!

Nedsatt allmäntillstånd efter förstoppningskolik - hur länge?

maria_b

Trådstartare
Tänkte höra mig för lite om erfarenheter här. Ska prata med veterinär imorn igen eftersom det inte är akut men det finns alltid folk på buke som har lite kunskap :)

Har en häst som haft en riktig besvärlig förstoppning i veckan. Upptäckte det i tisdags och det tog tre dagar att få loss det. Hon har alltså varit på klinik med dropp, parafinolja som slangats, kramplösande och allt som hör till!

I vilket fall, natten till fredag släppte det och hon bajsade fyra högar samt tarmljudet kom igång ordentligt, hon piggnade till mot innan och började dricka. Aptiten har under hela tiden varit mkt god, hon har ju inte fått äta men har varit väldigt hungrig! När detta släppte så var hon hemma då kliniken inte har nattbevakning, så vi har kört henne emellan eftersom vi har fem min från kliniken och har bevakat natten själva. Dock fick vi kalla ut distriktare som gav kramplösande då hon blev smärtpåverkad just när det släppte, vilket vi var förberedda på från kliniken. Han ville dock inte rektalisera henne då eftersom tarmarna äntligen kommit igång och lugnande kan göra att de blir långsammare igen.

Jag pratade med kliniken på morgonen efter och eftersom allmäntillståndet var såpass bra så tyckte de inte att vi behövde ta in henne igen.

Nu i helgen har hon ätit och druckit, har varit väldigt pigg in och ut ifrån hagen samt mer sig själv i hanteringen i stallet, god aptit osv. Magen har låtit mycket bra. Dock så är hon lite blank på ögonen och slöare än vanligt när jag ska motionera henne för hand (måste röra på sig, instruktioner från kliniken). Dock kan jag ju tro att hon kanske är utmattad efter dessa intensiva dagar. Hon har också kissat dåligt samt endast bajsat en hög i boxen både natten till lördag och söndag. Samtidigt har vi precis börjat öka på fodret igen så magen kanske inte haft så mkt heller? Vet inte hur lång tid matsmältningen på häst tar, men hon har nu ätit halva normala fodergivan idag vilket är 7-8kg hösilage (med hög torrsubstans). Igår åt hon ca 5kg.

Anledningen till förstoppningen är troligtvis en kombination av mkt mask och några veckors vila. Hon är nu avmaskad såklart. Hennes röda och vita blodkroppar var inte hundra som de skulle men det var inte konstigt enligt veterinären.

Min fråga är, har ni erfarenheter av allmäntillståndet efter en såpass långdragen förstoppning? Kan allmäntillståndet även vara påverkat fram till hon blivit av med masken? Ska som sagt prata med veterinär imorn, men borde hon rektaliseras igen tror ni för att utesluta att hon fortfarande är förstoppad? Ikväll var hon pigg i boxen men tarmarna lät lite tystare än i helgen. Erfarenheter mottages tacksamt!

Mvh Maria
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 476
Senast: Blyger
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp