Bukefalos 28 år!

Nedsatt luktkänsel?

Youma

Trådstartare
Jag tror jag har fått/börjat få nedsatt luktkänsel. Jag är långt ifrån den åldern där det kan vara normalt (är inte 40 än ens). Hittills har jag haft väldigt känsligt doftsinne annars.

Jag upptäckte det för cirka en månad sen, när jag var och shoppade med min man, och var i en heminredningsaffär med högkvalitativa doftljus. Jag älskar doftljus, och får man lukta på många olika är som att varva en unge i en godisaffär som får smaka av varje sort. Men nu tyckte jag att ljusen inte doftade särskilt starkt alls, fick sticka näsan i provburkarna för att känna av doften. Nämnde det för min man, sen när har de här ljusen börjat lukta så lite, är märket på väg utför. Han såg ut som ett frågetecken, de luktade som vanligt ju?

Sen dess har jag märkt det flertal gånger, speciellt när jag lagar mat, färska kryddor med stark doft luktar betydligt mindre. Ex.vis en gryta jag gör med lime och ingefära luktade gott, men doften satt inte i köket i två dagar som den brukar, fast dels vet jag att det brukar lukta starkt, dels så bekräftar mannen att jo, det luktar här. Jag känner inte heller inte av dåliga dofter på samma sätt, som fotsvett och djurens kiss, som jag brukade kunna känna långt ifrån, senast i somras i alla fall.

Är det vanligt att doftsinnet dalar utan någon anledning?
Jag har inte ont nånstans, jag är inte täppt, jag har inte haft några dunderförkylningar etc.
Ska man göra nånting åt det? Kan man göra nånting? Är det någon vits att gå till läkare?
Det är ju inte direkt livshotande precis, jag har inte ont eller något egentligt obehag utöver att det känns ganska trist.
 
Diabetes?
När mitt ex fick sin diabetes var avsaknaden av luktsinne det som avslöjade tillståndet.
Kanske bra att kolla upp blodsockret?
 
Jag tror jag har fått/börjat få nedsatt luktkänsel. Jag är långt ifrån den åldern där det kan vara normalt (är inte 40 än ens). Hittills har jag haft väldigt känsligt doftsinne annars.

Jag upptäckte det för cirka en månad sen, när jag var och shoppade med min man, och var i en heminredningsaffär med högkvalitativa doftljus. Jag älskar doftljus, och får man lukta på många olika är som att varva en unge i en godisaffär som får smaka av varje sort. Men nu tyckte jag att ljusen inte doftade särskilt starkt alls, fick sticka näsan i provburkarna för att känna av doften. Nämnde det för min man, sen när har de här ljusen börjat lukta så lite, är märket på väg utför. Han såg ut som ett frågetecken, de luktade som vanligt ju?

Sen dess har jag märkt det flertal gånger, speciellt när jag lagar mat, färska kryddor med stark doft luktar betydligt mindre. Ex.vis en gryta jag gör med lime och ingefära luktade gott, men doften satt inte i köket i två dagar som den brukar, fast dels vet jag att det brukar lukta starkt, dels så bekräftar mannen att jo, det luktar här. Jag känner inte heller inte av dåliga dofter på samma sätt, som fotsvett och djurens kiss, som jag brukade kunna känna långt ifrån, senast i somras i alla fall.

Är det vanligt att doftsinnet dalar utan någon anledning?
Jag har inte ont nånstans, jag är inte täppt, jag har inte haft några dunderförkylningar etc.
Ska man göra nånting åt det? Kan man göra nånting? Är det någon vits att gå till läkare?
Det är ju inte direkt livshotande precis, jag har inte ont eller något egentligt obehag utöver att det känns ganska trist.
Jag skulle definitivt vilja kolla upp det. Jag vet inte vad som skulle kunna orsaka det, men det är inte normalt att det försvinner så mycket så fort.
 
Tack Voff, fick han tillbaka luktsinnet sen?
Jag ligger inte direkt i riskzonen för diabetes, men man vet liksom aldrig.
Jag har en känsla av att det är ingen mening att försöka få det uppkollat, för vad skulle det kunna vara ens? Dessutom nedsatt luktkänsel i sig är inte direkt nåt livshotande problem.
Å andra sidan, om det är ett tecken på diabetes, då är det ju verkligen rimligt att undersöka.

Jag känner mig verkligen kluven :/
 
Tack Voff, fick han tillbaka luktsinnet sen?
Jag ligger inte direkt i riskzonen för diabetes, men man vet liksom aldrig.
Jag har en känsla av att det är ingen mening att försöka få det uppkollat, för vad skulle det kunna vara ens? Dessutom nedsatt luktkänsel i sig är inte direkt nåt livshotande problem.
Å andra sidan, om det är ett tecken på diabetes, då är det ju verkligen rimligt att undersöka.

Jag känner mig verkligen kluven :/
Nej det fick han inte. Han kom från en familj där flera hade diabetes så när luktsinnet försvann förstod han direkt vad som hänt honom.
Nu behöver ju inte du ha drabbats av diabetes för det. Men blodsocker är ju lättkollat och bör göras om man misstänker något.
 
Tack Voff, fick han tillbaka luktsinnet sen?
Jag ligger inte direkt i riskzonen för diabetes, men man vet liksom aldrig.
Jag har en känsla av att det är ingen mening att försöka få det uppkollat, för vad skulle det kunna vara ens? Dessutom nedsatt luktkänsel i sig är inte direkt nåt livshotande problem.
Å andra sidan, om det är ett tecken på diabetes, då är det ju verkligen rimligt att undersöka.

Jag känner mig verkligen kluven :/

Ang det fetade: Nej, nedsatt lukt är inget livshotande i sig - men däremot sänker det livskvalitén. Hänger dessutom ofta ihop med smaksinnet och sänkt doft- och smaksinne är inte så kul. Så kolla absolut upp det. Det kan ju vara ett symptom på något som behöver behandling, och förhoppningsvis kan det svänga tillbaka med rätt hjälp.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som brukar köpa dessa doftljus? vilken/vilka doft(er) är eran favorit/favoriter? håller ni er till en och samma doft oavsett...
Svar
12
· Visningar
2 505
Senast: Saybia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 149
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp