Bukefalos 28 år!

Negativt utslag av besiktning

M

majjijann

Då var det då dags. Besiktning. Förhoppningarna var höga men sjönk fort.

Insåg för ett par månader sedan att jag faktiskt kan ha häst nu. Slut är den tid då jag skyllde på att ekonomin var för svajig.

Jag hittade en vacker pålle, provred och blev kär. Besiktning bokades på klinik två veckor senare. Idag.

Tiden mellan har jag ägnat åt att tänka, planera, känna efter och titta på stall. Stallplats finns klar och allt känns rätt.

Men besiktningen hann knappt börja innan pålle visade en halv grads hälta på höger fram :cry: Duktig veterinär gjorde en kort undersökning, men orsaken till hältan fanns inte att finna.

Det kändes överambitiöst att dra igång en stor hältutredning då hästen enligt ägaren aldrig varit halt förr, så hästen ordinerades vila och sedan skrittpromenader. Ny besiktning ska ske om två veckor.

Hoppet finns. Kanske är det bara något tillfälligt. Kanske har pålle bara fått en spark i hagen eller något annat oskyldigt. Kanske var det detta vi anade under provridningen. Kanske är det inget tillfälligt. Kanske är pålle inte den häst som ska få bo hos mig :(

Veterinären påpekade åtminstone att pålle är snäll som en valp, vilket stämmer. Underbara häst :love: Det var en vacker syn när vi svängde in till kliniken och såg en stor lurvig nordisrumpa på parkeringen. Den vill jag se ofta i framtiden!

Jo jo, det sägs att hoppet är det sista som lämnar oss. Förvisso. Men jag ställer in mig på nederlag även vid nästa besiktning, annars kommer jag bli så gruvligt besviken vid ett negativt besked. Jag hoppas bli glatt överraskad istället!

Deppar ikväll...
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Om du redan under provridningen anade något - avstå köp. Det kommer att förfölja dig, särskilt nu när du vet att något är fel också på besiktningen.

En liten fundering: jag antar att ägaren ansåg hästen frisk när den kom in med den reaktion som visades vid besiktningen? Då kan man ju undra hur länge hästen gått med den reaktionen utan att ägaren uppmärksammat det? Alltså finns det stor anledning att vara skeptisk anser jag, just detta att "hästen har aldrig varit halt innan". Har ägaren aldrig SETT att hästen är halt innan, eller har hästen faktiskt aldrig visat något tidigare? Gigantisk skillnad.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Du är klok du.

Svårt att säga hur det ligger till riktigt. Hältan visade sig bara i trav och även då kunde det vara svårt att se. Jag såg inte alls, utan märkte bara att hästen nickade när han sprang.

Jag ska ge honom en chans till. Det känns dumt att släppa en så fin häst om det bara är något tillfälligt. Jag har läst hästannonser de senaste tre åren och har under den tiden bara hittat ett fåtal som passar in på mina krav. Endast två stycken har känts riktigt bra. Vem vet hur lång tid det tar innan nästa dyker upp?

Hur som helst kommer jag inte köpa en halt häst. Vi får se vad som händer nästa gång.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Glöm inte att ta ett blodprov, för att undersöka att hästen inte har fått ngt smärtstillande innan besiktningen.
Be veterinären ta ett blodprov som analyseras först om det skulle visa sig att hästen blir halt igen inom kort tid, då har du lättare för att häva köpet. säg till säljaren att du tänker ta provet, går de inte med på det, köp inte hästen.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

För mig är det illavarslande att det bara är en känsla, mer än en hälta. Hästar som går med ont länge lär sig ofta hantera sig kropp på ett sådant sätt att det bara gör ont emellanåt, vilket ofta ger en diffus känsla i ridningen utan att ge ett direkt besked om "hälta höger fram" - t ex.

Jag hade absolut gjort en hältutredning om jag var ägaren och intresserad av hästen och att sälja en frisk häst. Jag hade som spekulant varit skeptisk.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Känner man att något är fel då är något fel. Varför ska hästen säljas? För det är inte direkt ovanligt att hästar som börjat bli knackiga säljs innan det gått för långt och dom säljs som fräscha. Och alla hästar har enligt ägarna aldrig varit halta så det går nog inte att lita på.

Det är förvånandsvärt många som döljer mycket vikiga detaljer om hästarna för att få dom sålda. Lita aldrig på någon när det gäller hästköp. Var skeptisk mot allt och ifrågasätt allt som verkar det minsta konstigt.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Håller helt med. Just detta med att vila bort symptom utan att ta itu med problem borgar bara för att man får problem längre fram i alla fall. Frågan är då bara om hästen är kvar hos gamla ägaren eller om den fått en ny ägare som börjar sin hästägarkarriär med en sjuk häst som varit dålig länge. Att hästen dessutom riskerar att gått med något skit länge gör ju att den slitit snett på andra ställen också - vilket avsevärt försämrar prognosen.

Man blir luttrad av att ha delat stall med hästhandlare och jobbat med hästar.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Jag var spekulant på en häst för inte så länge sedan som enligt ägaren aldrig varit halt. Vid besiktningen upptäcktes en rätt rejäl hälta på böjt spår. Ägarens svar: "ja men rider man rakt fram är hästen INTE halt!". Det var hans lösning... :grin:
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

När jag köpte min gick hon inte igenom första besiktningen. Veterinären tyckte sig se något vid böjprov på ett ben. När hon sedan efter förfrågan från oss böjde det aktuella benet igen kunde hon inte se något konstigt men ville ändå inte skriva ua. Därför ombesiktigades hästen 2 v senare och gick då igenom ua.

Nu några år senare har hästen aldrig vart skadad så det finns solskenshistorier med :)

Har de ägt hästen länge? Är den försäkrad? Kanske kan du be säljaren om att få se eventuell försäkringshistorik för att se om de behövt använda försäkringen vid något tillfälle?

Hur verkade säljaren när hästen inte gick igenom? Verkade det som att de var beredda att utreda en eventuell hälta?
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Jag var spekulant på en häst för inte så länge sedan som enligt ägaren aldrig varit halt. Vid besiktningen upptäcktes en rätt rejäl hälta på böjt spår. Ägarens svar: "ja men rider man rakt fram är hästen INTE halt!". Det var hans lösning... :grin:

Ja det finns en del underliga människor, minst sagt. Besiktigade en gång en häst som ej gick igenom. Var ändå intresserad - bara hästen var konstaterat frisk först vilket säljaren informerades om. Men de tyckte att hästen var ju inte halt för att de hade ju inte sett någon hälta hemma. Veterinären var för noga och såg saker som inte fanns menade de på. De ville inte göra någon hältutredning.. Köpte en annan häst!
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Säljaren har haft hästen i tre år och ridit in honom själv. Anledningen till att hon säljer är att hon nyss skilt sig och blivit ensam med två barn, vilket gör att hon inte har tid för hästen.

Försäkringshistorik är en sak jag inte tänkt på. Lägger det på minnet.

Säljaren verkade uppriktigt förvånad när veterinären berättade vad han såg.

Får se vad som händer vid nästa besiktning. Är hästen fortfarande halt då vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till det hela.
 
Sv: Negativt utslag av besiktning

Jag skulle nog inte våga köpa en häst som inte går igenom veterinärbes., då jag antagligen skulle vara orolig att inte få ut något från försäkringsbolaget om hästen sedan får problem med något som visade sig vid bes.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 019
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 852
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 329
Senast: Coolfrees
·
Hästvård Konstig rubrik kanske.. Jag har en vän som bor i en annan stad, för två år sedan fick jag höra att vännens häst råkat ut för en...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 163
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp