Bukefalos 28 år!

NH och klickerträning tillsammans?

V

Vicksan

Som rubriken lyder, funkar det att NH- och klickerträna samtidigt?
Exempel: Jag flyttar min hästs bakdel och berömmer den med klick - godis.

Tacksam för svar och hur ni andra NH-och klickertränare ser på detta.
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Självklart, varför inte? Man vill ju ge en positiv bild av träningen och höja kraven succesivt hela tiden. Med klickern får man mycket motivation "gratis" och ofta blir det enklare att träna överlag. Det är inte bara ett trick-verktyg, vettu ;)

Jag PNH-tränar och klickertränar samtidigt. Går superbra.
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej, ska börja med detta idag och vi har gjort mycket NH-övningar tidigare, så därför kan de ju vara bra att förstärka berömmet när jag utövar dessa med klick - godis.
Någon som har bra tips på vad man kan börja med efter man har "klickat in" hästen?
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Det går alldeles utmärkt att förstärka den positiva upplevelsen av eftergift mha. en positiv förstärkning (klick-godis).
Däremot kan man inte kalla det klickerträning, utan snarare träning med klicker.

Klickerträningen är en hel filosofi och bygger på en grund av beteendevetenskap och neuropsykologi. Den går ut på att man inte lockar, trycker, leder eller på annat vis "framkallar" beteenden annat än genom shejping genom betingade sekundrära förstärkare. Inslag av tryck, lockande och liknande bryter den kemiska reaktion i hjärnan (SEEKING circuit) som man eftersträvar att arbeta inom.
Så länge denna "process" pågår i hjärnan sker inlärningen på ett annat vis än genom traditionell träning (inlärning genom reptilhjärnan ist för via cortex), och blir på så vis mycket effektivare och betydligt bättre befäst.

Det är väldigt roligt och effektivt att arbeta med klickern även som komplement till traditionell NH, men det är inte klickerträning.

/Migo
som både klickertränar och tränar med klicker i kombo med NH.
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Hur har du klickat in hästen?
Targeting är väldigt användbart ffa om man ska göra tricks i framtiden. Apport är väldigt kul! Att lära hästen ta på sig grimman är användbart och smidigt.
Börja med enkla beteenden, som att lyfta hovar och så där. Det tar ett tag för både häst och hanterare att få in tänket ordentligt. Rekommenderar Ben Harts bok om klickerträning, finns mycket bra i den!

Tänk på att det kan komma (kommer förmodligen komma) en tiggig fas. Då kan man utnyttja det och lära hästen att inte tigga. Min ponny har lärt sig att om jag har en godis i handen har han större chans att få den om han vänder bort huvudet.
Använde vanlig free shaping till det; höll en godis i handen som hästen givetvis vill komma åt. Så fort han slutade nafsa och tittade åt andra hållet klickade jag och godisen var hans! Tog inte många minuter innan han bergrep (och det är ingen lättlärd krake jag har!).
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Börja med att klciak in hästen. Sen rekommenderar jag alltid en övning som går ut på att visa hästen att det inte är "muddrande" som ger godis, utan kreativitet.

Om din häst är van vid att backa, så kan du inleda med att be om backning, och så fort hästen lägger vikten bakåt, klicka och ge belöning. Utöka kraven efter hand. Detta lär hästen at effektivaste sättet att tigga är att backa - klart att föredra framför att den muddrar dig efter belöning. Den kommer sluta tigga när den är "operant", dvs har förstått till fullo vad det går ut på. Tills dess är det bra att låta den använda ett tiggbeteende som är riskfritt, alltså backande eller liknande.

Till första frishejpingövningen brukar jag använda "vända bort huvudet".
Bestäm åt vilket håll du vill att hästen ska titta. Ställ dig framför den (är den bufflig, så ställ dig så du har en boxvägg eller ett staket mellan dig och hästen i början). Så fort hästen gör en ansats att titta åt rätt håll, klicka och belöna. Börja med väldigt små steg, korta pass och EXTREMT täta förstärkningar. Ju fler klick du får in på en minut, desto bättre. Öka kravet på hur långt bort den ska vända huvudet efter hand som den förstår grundkravet.

När du får beteendet på en hög frekvens, alltså att hästen vänder huvudet åt rätt håll direkt den har tagit godiset, så kan du börja lägga till ett kommando, för att sen gå över till total stimulikontroll.

De flesta djuren lär sig en sån här grej, från första klicket till stimulikontroll, på fyra- fem pass a 3 minuter.

Som vanligt rekommenderar jag dessutom att du pluggar på de tio shejpinglagarna:
1.

Höj kriterierna långsamt, så att lärlingen alltid har en chans att lyckas. (En förstaklassare får beröm för att räkna ut 1+1, gymnasieleven vill ha en större utmaning. Men man måste gå igenom hela grundskolematten för att ha en chans att lösa tredjegradsekvationer utan att tappa lusten)
2.

Träna en aspekt av beteendet i taget. (Börja med att klicka för att hästen sänker huvudet. Klicka sen för att den gapar efter bettet. Först när båda beteendena är befästa kan man kombinera dem och få hästen att sänka huvudet och gapa efter bettet. Att lägga till en cue är att lägga till ett nytt kriterie)
3.

Sätt aktuell respons på oregelbundet förstärkningsschema innan nya kriterier läggs till.
4.

När nytt kriterie introduceras, slappna av med de tidigare. (När hästen ska börja gapa efter bettet så struntar vi i att den har huvudet högt).
5.

Ligg steget före lärlingen! Håll koll på vad som kommer härnäst i ditt förstärkningsschema
6.

Använd en tränare per beteende. Flera tränare per elev går bra, men träna på olika saker.
7.

Om aktuellt shejpingprogram inte fungerar, byt! Det finns lika många vägar att nå ett beteende som det finns tränare att ta fram dem. Minst.
8.

Avbryt inte träningspasset utan orsak, och ge bonus vid sista klicket. Att sluta träna kan vara en stark bestraffning för en motiverad elev!
9.

Om beteendet försämras eller inte kommer på cue, gå igenom shejpingprogrammet från början med en serie enkla förstärkare.
10.

Avsluta alltid i högform! Bättre med många korta pass än ett långt. Om du uppnår dagens mål efter tre klick- ge bonusgodis och avsluta passet, alternativt träna på något annat en stund.



/Migo
Klickertränare
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej, det blir alltså NH-träning med klicker ungefär.
Men kan man träna klickerträning och NH som två skilda saker parallellt med varandra?
Eller är klickerträning en såpass stor del att det liksom "ingår" i allt man gör?

Jag har inte börjat än, hade tänkt göra det idag men vill gärna ha lite råd först.
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Tack för ett långt och bra svar!
Men när du pratar om bonusgodis, vi säger att jag vill att han ska backa som sista övning, han gör det och får klick - godis. Ska man ge honom någonting mer efteråt eller bara större mängd på belöningen?
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Jag är inte riktigt lika positiv som alla andra. NH och klicker är ju två helt olika saker.

NH, åtminstone den jag kommit i kontakt med av alla hundra varianter, går ju ut på att man använder sig av ömsesidig kommunikation för att uppnå ett resultat. Klicker är ju en träningsmetod.

Det innebär i princip att du skulle kunna använda metoder som är helt åt skogen ur ett NH-perspektiv men ändå uppnå 'rätt' resultat för att hästen är tränad på klicker.

Jag tycker om både NH och klicker och tror absolut att man kan använda båda metoderna på samma häst...men jag skulle inte använda båda -samtidigt- om jag inte var otroligt säker på min sak.
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej, men tycker du att man kan träna NH och klicker som två skilda saker parallellt med varandra eller skulle du hållit dig till en av metoderna? :laugh:
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Jag tycker om både NH och klicker och tror absolut att man kan använda båda metoderna på samma häst...men jag skulle inte använda båda -samtidigt- om jag inte var otroligt säker på min sak.

Hoppsan, såg att jag redan hade fått svar på min fråga:o
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej, ska börja med detta idag och vi har gjort mycket NH-övningar tidigare, så därför kan de ju vara bra att förstärka berömmet när jag utövar dessa med klick - godis.
Någon som har bra tips på vad man kan börja med efter man har "klickat in" hästen?

jag rekommenderar starkt att innan du börjar klicka in hästen så sätter du dig ner och läser lite om operant inlärning. det är inget man ska experiemntera med, det är en träningsmetod som alla andra med sina för-och nackdelar och med en grundlig filosofi bakom.

skjut inte hunden av karen pryor är en bra start.
delfinträning för din häst av alexandra kurland är oxå bra början.

/Linda som oxå jobbar med operant inlärning
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej! Kan se om jag hittar något bra..
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Har läst en del nu och kommit fram till ett par böcker jag förmodligen ska beställa.
Men jag tänkte på det här med inklickningen, om jag klickar och ger godis tills hästen förstår vad jag vill, tillslut så kommer han väl antagligen börja tigga men då väntar jag ut honom, när han väl vänder bort huvudet får han klick - godis.
Kan man bara sluta där sedan eller gäller det att sluta på något visst sätt?
Tänkte nämligen rida ut ikväll och avsluta med detta i ridhuset. Är ganska säker på att jag fixar det, men sedan vill jag läsa mer innan jag börjar med annat.
Men det är väl just slutet som jag undrar över nu, hur slutar man helt enkelt på ett bra sätt?
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Ellen Ofstad klickertränar massor och har stor erfarenhet av det. Hennes tips för att klicka in hästen är att stå brevid hästen, lägg handen vid manken ungefär, vänta tills hästen tar fram huvudet och klicka då.
Det lär hästen tydligt att det inte hjälper att tigga, också. Jag klickade in min häst så (säger "tack" som klickerord), och det funkade super på min häst.
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej! Läste att man också kunde stå framför hästen och ge den godis och klick tills den förstår att klick betyder belöning. När den tillslut börjar tigga, då ska man vänta ut den tills den vänder bort huvudet och då ge godis och klick.
Försökte detta på min pålle och det slutade med att varje gång han hade fått något vände han bort huvudet och när jag klickade vände han huvudet mot mig och tog snällt emot sin belöning utan nafs, för att därefter kolla lite på mina händer. När han förstod att han inte skulle få något vände han då bort huvudet och så fick han klicket och godisen.
Vet inte ifall detta var ett bra sätt, men jag läste tipset av en här på buke och dessutom tyckte jag det funkade bra på honom, han slutade nafsa och väntade in sin belöning.
Tränade inte alls länge, max fem minuter kanske. Slutade när det gick som bäst med massor av beröm, sedan gick vi ut och sprang & busade i snön, vilket han älskar :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Ellen Ofstad klickertränar massor och har stor erfarenhet av det. Hennes tips för att klicka in hästen är att stå brevid hästen, lägg handen vid manken ungefär, vänta tills hästen tar fram huvudet och klicka då.
Det lär hästen tydligt att det inte hjälper att tigga, också. Jag klickade in min häst så (säger "tack" som klickerord), och det funkade super på min häst.

håller med, klickade min häst på det vidsaet oxå, aldrig några problem med tiggning, plus att ajg ahr det väl förspänt när det kommer till uppsittning på min kära unghäst sen
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Okej, men det är väl en variant av hur man kan göra? Eller jag menar ifall jag stod lite bredvid (inte vid manken, något längre fram) och väntade tills han tog bort huvudet innan jag klickade, det ger väl samma effekt?

Först så gav jag honom klick - godis några gånger (utan något från hans sida) för att få honom att förstå att klick = beröm (alltså godis i detta fall, hehe).
När han väl förstod började han ju köra runt mulen runt mina händer, kollade ifall det gick att smaka på klickern osv, innan han tog en suck och vände bort huvudet, då klickade jag och gav godiset. De sista gångerna så vände han bort huvudet efter att ha fått sin belöning, och när jag klickade blev han uppmärksam och tog snällt emot sin godis.
Verkar han ha förstått vad det här handlar om (enligt hur jag beskriver det)?
 
Sv: NH och klickerträning tillsammans?

Vad bra!
Idag körde jag också en liten stund, tränade lite på backa vilket han redan kan. Men klickade honom när han var påväg bakåt och slutade med klick efter ett steg. Sedan lät jag honom också gå över en matta han varit lite osäker på tidigare, efter lite klick och beröm så sprang han nästan över den. Han följde mig runt i hela ridhuset, brallade loss ordentligt när jag började springa (vilket aldrig händer den segproppen annars) och verkade verkligen vara motiverad!
Men ska ändå köpa bok och kanske ta ut en tränare som lite hjälp på vägen, är ju som sagt nybörjare inom detta, tycker man lär sig bäst när man får det förklarat för sig face to face och inte genom en bok (fast det är givetvis också bra!).

Vet inte om jag gör rätt (rätta mig gärna), men när jag slutar med att klicka, t.ex. när jag backar honom, så får han som vanligt klick - godis och efter det går jag bak och kliar honom ordentligt på manken vilket han älskar, sedan signalerar jag honom att gå framåt och så har vi liksom slutat där. Gör jag någorlunda rätt?
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
570
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp