Bukefalos 28 år!

Ni med syntetsadlar

_Zacke_

Trådstartare
Har haft flertalet syntetsadlar genom åren men dom senaste två har jag ett litet problem med. I höstas inhandlade jag en ny Wintec NEW dressyr, upptäckte ganska snart att den gnisslade något fruktansvärt, så mycket att det förstörde hela ridpasset. Hade haft andra wintec innan det och hade inte upplevt det problemet förut. Har sen några år tillbaka haft en Thorowgood av T4 modell(köpt ny), aldrig gnisslat det minsta trots stigläder i läder osv. Har nu även köpt en Thorowgood T8 dressyr och red första ordentliga passet på banan idag, höll på att bli totalt tokig :crazy: Aldrig att jag rider med den på träning/bland folk :wtf: Älskar sadeln förövrigt och den ligger bra på hästen så jag måste få ordning på det här.. Har hört talas om att det kan ha att göra med att man ska ha syntetläder. Men testade att gnida lädret mot sadeln, hördes inget... Därimot när jag gned ytterkåpan mot den understa :crazy: Hur sjutton ska jag bli av med det? Är det för att sadeln är ny? Någon med samma erfarenhet? Red med ridskor idag så inga stövlar som gned i mot.
 
Sv: Ni med syntetsadlar

Min första tanke är att materialet kanske är behandlat med något speciellt medel? Lädersadlar brukar t.ex gnissla så i in... om man har smörjt dom med tvål och inte torkat av det ordentligt efteråt.
Prova att ta en fuktig trasa och torka av hela sadeln noggrant :)
 
Sv: Ni med syntetsadlar

Prova mocka-stigläder! :) Jag har ett par från Wintec, pro-modellen. Alltså med mocka. Jag hade oxå en Wintec NEW och dessa läder gnisslade inte när jag red. Jag hade även lädren under kåpan.
 
Sv: Ni med syntetsadlar

Min Wintec Wide gnisslade i början. Inte stiglädrena utan något annat. Höll på att bli galen. Sen fick jag sån där rengöringsspray för syntetsadlar, och efter att ha använt den för en storrengöring av sadeln försvann gnisslet. Kan ju inte garantera att det inte var en slump - men värt att prova kanske?
 
Sv: Ni med syntetsadlar

Konstigt, jag har en T4 allround och den gnisslar inte ett dugg. Jag var rädd att den skulle göra det i början, eftersom en annan i stallet har den äldre modellen (Griffin) och den gnisslar massor, men när jag köpte sadeln frågade jag om detta och butiksbiträdet sa då att de nya sadlarna inte ska gnissla alls. Så det var ju lite knepigt att din gör det... jag tror hur som helst inte att det beror på stigläder i riktigt läder eller läderridstövlar, för det har jag mot min sadel och det låter inget. Hoppas att du får bukt med det, inte kul att lyssna på gnissel när man rider!
 
Sv: Ni med syntetsadlar

Kontrollera ortspetsarna. På vissa sadlar så blir det sådan friktion av ortspetsens plastmaterial i fickan så att dessa ljud uppstår . Avhjälps enkelt genom att ex linda medicintejp runt orten och sedan ner i fickan igen.
 
Sv: Ni med syntetsadlar

Tack! Det ska jag absolut testa :)

Torkade av sadeln med fuktig trasa idag och det hjälpte i alla fall inte.:arghh: Har inte haft möjlighet att få tag i rengöringsspray än men även det kommer att testas.
 
Hmm.. Nu har jag fått stopp på gnisslandet i sadeln, det var bara att byta läder(fortfarande riktigt läder) så blev det knäpptyst direkt :) MEN! Jag kan inte använda mina nya pioneer stövlar ihop med någon av sadlarna utan att det gnisslar :( måste väl finnas fler som har syntetsadlar och läderstövlar? :crazy:
 
Hmm.. Nu har jag fått stopp på gnisslandet i sadeln, det var bara att byta läder(fortfarande riktigt läder) så blev det knäpptyst direkt :) MEN! Jag kan inte använda mina nya pioneer stövlar ihop med någon av sadlarna utan att det gnisslar :( måste väl finnas fler som har syntetsadlar och läderstövlar? :crazy:
jag hade en wintec isabell werth och läderstövlar en hel del innan, både oljat kalvskinn och vanligt mjukt läder. aldrig gnisslat.
 
jag hade en wintec isabell werth och läderstövlar en hel del innan, både oljat kalvskinn och vanligt mjukt läder. aldrig gnisslat.
Jag tror att Isabell-sadeln och New-sadlarna tillverkas i olika materialkombinationer. Brukar vara de glatta partierna som gnisslar glatt ihop med andra material.
 

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
918
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 732
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har köpt ny sadel (begagnad) Och rider nästan jämt med mina tretorn advance, har haft sadeln i ett par veckor men de två sista gångerna...
Svar
2
· Visningar
1 113
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Har precis köpt en ny dressyrsadel, en Griffin syntetsadel. Red i den för första gången idag, den passade hästen jättebra :)...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Mr_right
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp