Nördat med siffror

Som så många andra förfasas jag över skenande elpriser och jagar kWh. Jag funderar på vad jag kan dra ner på och det är inte så mycket. Men jag ska i alla fall avveckla frysen som jag har i ladan. Så den ska ätas ur är det tänkt. Har mest bär, spenat, banan och dill. Dillen har jag inte vetat vad jag ska göra med men fick tips på en sås med dill av grannen, som äts till fiskpinnar, så det ska jag göra ett tag framöver är det tänkt. Bären ska jag göra sylt av. Och de frysta bananerna blir till glass. Jag mixar dem med jordgubbar. Och spenaten blir till en dahl med mungbönor.

Men nörderiet då? Jo, jag satte mig idag och gjorde en graf på hur många kWh jag förbrukat under de senaste två åren. De blå staplarna är från förra året och de röda från i år. Det syns tydligt när jag slog av luftvärmepumpen förra vintern. Men varför jag haft lägre förbrukning i sommar jämfört med förra sommaren är högst oklart. Vedeldningen påverkar förbrukningen väldigt tydlig annars.

Elförbrukning.jpg
 

Men hur mkt el tar en frys då som står i en förmodad? kall lada? om det är minusgrader ute?
Det vet jag inte men mycket riktigt står den kallt. Men jag tror frysen är från Hedenhös tid. Och det är rätt lite i den så det känns inte värt att ha igång den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp