Norsk Buhund

annakg

Trådstartare
Finns det någon här som har en Norsk Buhund?

Berätta gärna om den isåfall! Är ju en rätt "ovanlig" ras men själva hundarna verkar vara fantastiska!

Berätta också vad ni gör med er hund och hur ni trivs ihop :).
 
Sv: Norsk Buhund

Ja... Ni får gärna skriva i tråden om ni känner/ har träffat en sådan hund också! :)
 
Sv: Norsk Buhund

Väcker en gammal tråd som jag skapat själv.

Nu har jag o sambon bestämt oss för att skaffa en Norsk Buhund till sommaren!
Har varit på MyDog och föll pladask för dessa underbara allround hundar :D.

Är det verkligen ingen här inne som har erfarenhet av denna ras?
 
Sv: Norsk Buhund

Det bor en norsk buhund i vårt område, det är väl så pass mycket erfarenhet jag har. ;)

Hon är otroligt söt, tycker jag som gillar spetsar. Gräddvit, ser ut ungefär som min egen huliganhund men med långa ben och svanskringla.

Det är en glad och pigg dam, som verkar tämligen okomplicerad såvitt jag kan se. Huliganen tycker hon är störtsnygg och är djupt förälskad.

Det enda lätt negativa jag hört av hennes matte är att hon var lite svår på att dra efter kaniner förr, så jag vet inte hur hon är att ha lös.

Jag skulle själv kunna tänka mig en sån - om det nu inte vore så att jag är en inbiten västgötaspetsfantast.
 
Sv: Norsk Buhund

Jag har haft en buhund. :)

Världens goaste hund var hon! Men det var en omplacering så jag vet inte hur 'representativ' hon var för rasen. Hon hade stått hela sitt liv uppbunden i en lina så att hon kunde springa kanske 10 meter ute på en gård långt ut på vischan.
När hon väl kommit lös så stack hon all världens väg och de fick leta i timmar: hon blev ännu mer hårt hållen. Skällde som en tok när någon kom i närheten av huset eller ens vägen till huset.

Så i början var jag lite nervös, vi bodde ju i stan (flyttade till hus sen) i lägenhet med grannar och allt vad det innebär.
Men hon ÄLSKADE att få vara med. Otroligt lyhörd och bara lycklig. Det tog inte många veckor förrän jag kunde ha henne lös på långpromenader nere vid stranden, hon kunde vara ensam hemma utan att skälla trots att posten kom. Älskade att leka, snäll med andra hundar och våra katter, älskade barn osv.
Väldigt villig att vara till lags. Hon var helt enkelt bara underbar. :love:

Vi har funderat på att skaffa en nu om vi ska skaffa hund igen, men nu bor jag i lägenhet igen och risken är ju att man hela tiden jämför med Skruttan.
 
Sv: Norsk Buhund

Åh vad härligt det låter!

Jag har faktiskt fått uppfattningen om att det är ungefär så Buhundarna är, med viss variation och skällighet ;).

De verkar så väldigt folkkära.
 
Sv: Norsk Buhund

Fick låna en Buhund i mina yngre dar och träffar ofta på dem på utställningar. Mina erfarenheter är att de är skälliga. Skulle aldrig orka ha en sådan själv. Skulle hellre titta på Lundehunden som har mindre viltintresse och inta alls lika skälliga. För ha Buhund bör man nog vara jägare eller väldigt aktiv med sin hund.
 
Sv: Norsk Buhund

Ok, intressant.

Jag är iaf fast besluten att skällandet går att träna bort och då vi tittat mycket på finnspets också så känns det ändå som att Buhunden är mindre skällig ;).

Sen det där med aktiv hundägare och snart eventuellt jägare har vi täckt upp så det borde väl inte vara några problem då?
 
Sv: Norsk Buhund

Jag är uppväxt med en norsk buhund men jag har inga minnen direkt av den. Bara vad jag fått höra av mamma och pappa (samt Farmor som alltid fick sin rabatt uppgrävd på sommartorpet)

Tydligen så kunde jag göra vad jag ville med hunden. Han brukade fungera som en extra pall för mig men min bror var han inte lika förtjust i.

Han hade lite problem med att vara lös om man hade bråttom då gjorde han allt för att inte komma in och gjorde det till en lek. *s*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 320
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 576
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 159
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp