Bukefalos 28 år!

Novan är halt (ganska långt)

Shaggy

Trådstartare
Nu är Novan halt (vilket jag väntat på :crazy: )och jag ska beställa tid på klinik i morgonbitti. Frågan är nu är hon bara halt i vf eller finns det något annat bakom. Jag behöver lite förslag på var eventuellt grundproblem kan sitta så jag inte blir överkörd av vet (jag jag blir alldeles för lätt det) när dom hittar hältan vf. Jag hoppas någon orkar försöka begripa mitt inlägg med väldigt mycket stickspår i.
Jag har under en längre tid kännt att något är fel men egentligen inte hittat något att ta på. För ganska länge sedan såg jag att hon var sned i bäckenet och ringde efter en equiterapeut. När hon kom (3/6) så var hästen låst båda sina bogar och sned i bäckenet. Hon lossade upp spänningarna och jag tänkte frågan är om detta har dolt en hälta. Jag red och tyckte mycket riktigt att hon inte kändes 100 % fräch men efter ett par dagar så kändes hon bättre. Tyvärr började hon i denna veva bli rädd för allt. Hon har haft problem med rädsla tidigare men har fungerat riktigt sedan i vintras. Hästen blir totalt panikslagen och rör sig extremt ryckigt. Full fart framåt tvärnit, kast åt sidan springer och vänder och vrir på huvet åt alla håll och kanter och går inte rakt fram mer än max 2 steg år gången. När hon rör sig på detta sätt så är det ju totalt omöjligt att känna om något är hälta eller bara spänningar eller viktförskjutningar. Halt känns hon ju i vilket fall som helst. Fem dagar efter et så var veterinären ute för vaccination och jag hade tänkt be henne böja frambenen men tänkte att ”jag är ju så övernojig med hästen så skärp dig nu” :crazy:. Varför var jag så dum :confused:.
Förra veckan var hon väldigt oren vf men det kändes som hovömhet och skorna var extremt slitna så jag ringde panikartat hovslagaren och fick hästen skodd direkt. Skon på vf hade tappat söm så hoven hade flutit ut utanför skon vilket gjorde att jag trodde hovömheten kunde bero på det. Hovis kände för säkerhetsskull igenom bägge fram med vistitertång med endast en litenliten markering i strålen vf. Vi diskuterade sulor med skodde slutligen utan. Igår kändes hon rejält oren men när jag fick henne att gå fram lite mer så blev hon mycket bättre. Eftersom hon är rädd för allt finns det ingen bjudning utan hon går och kniper med rumpan och talar om att det är otäckt. På hemvägen går hon framåt bättre men är fortfarande rädd och ålar sig fram men presterar då nåra steg rakt fram och då kändes hon i princip ren.

Min tanke med att det kanske inte är vf som är ursprungsproblemet är att hon har svårt för att samla sig. Har hon ont i ett framben borde hon väl vilja flytta vikten bakåt? Hon verkar vilja samla upp sig men det tar på något sätt stopp. Hon vill inte gå i nerförsbackar och det känns som om att hon har svårt att sätta in bakbenen under sig där också. Min tanke är att felet kanske sitter i bakknäna men jag har hört att sådana hältor är svåra att hitta. Har hon ont där så kommer hon ju givetvis att överbelasta fram och så kommer den hältan som ett brev på posten framförallt när hon stressar på det här sättet. Jag har haft tanke på dessa bakknän minst 1 år men alla säger att det inte är något fel där.

Hon har puls bf, bak har jag faktiskt inte tänkt på att kolla. Är lite varmare i hovarna än vanligt men efter 4 km promenad idag så var hon normal i hovtemp. Vf är något galligare än hf idag men igår var det tvärtom. Hon är alltid väldigt gallig när det är varmt så jag vet inte om det är så mycket att titta på.

Jag har på sistonde tränat ganska hårt eftersom jag planerat att starta en distansritt med henne och har alltså ”struntat” i hennes dumheter. Hon har varit bättre på hemväg om än inte bra och jag har därför tagit för givet att hon helt enkelt haft överskottsenergi som yttrat sig på ett extremt okonstuktivt sätt. Just nu känner jag mig givetvis som en skit för det men vet ändå inte vad jag skulle kunnat göra annorlunda.
 
Sv: Novan är halt (ganska långt)

Du har inte märkt om hon "tappar" bakbenen/bakdelen ibland? speciellt i nedförsbackarna? Hur går hon i dom förresten? Ojämnt eller vara ovilligt?
 
Sv: Novan är halt (ganska långt)

Hon har tappat bakbenen men blivit bättre med det på sistonde. Det kan ju bero på att hon spänner sig så mycket när hon är rädd.
Nerförsbackar är ett kapitel för sig. Hon rör sig oerhört ryckigt och faller på bogarna. Det har också blivit bättre men har hon rejält ont i vf så är det klart hon lägger mer vikt bak.
 
Sv: Novan är halt (ganska långt)

Ingen mer som har några tankar om ifall grundproblemet kan sitta i bakknäna eller någonannastans i bakdelen?
Jag kom på en sak till hon har tidigare gärna stått lite under sig med fram.
 
Sv: Novan är halt (ganska långt)

Oj! vilken lååååååååång fråga man blir yr i bollen för mindre. Min har varit halt hö fram. Jag kände hältan men kunde inte placera den. Det gjorde jag först då han blev varm och fick puls (var en hovböld). De som såg honom och jag trodde skulle kunna vara till hjälp först gissade på ALLT från bogen vä - hö till bakben. Det är jättesvårt. Det bästa är ju som du tänkt att åka till klinik och få det bedövat böjt och springa, longera och ev rtg. En häst som sprätter kring och verkar mer stirrig tycker jag det verkar sitta i ryggen på, mer allmänt ont på något vis. Då min var ny för mej för 5 år sedan hade han patella. Då låste det sej helt, klättrades bort i sandtag. USCH! Hoppas verkligen att det löser sej för dej när du kommit igång och planerar att ställa upp i distans och så. Skriv gärna igen för att berätta var det var, kanske liiiiiiiiiitet kortare då :)
 
Sv: Novan är halt (ganska långt)

Hovböld tror jag inte på hon är som sagt rejält genomgången i hovarna av hovis för exakt en vecka sedan.
Ryggen tror jag inte heller på hon har haft onmt i ryggen innan et rättade henne men nu reagerar hon inte på palpation där över huvudtaget.
Frågan belv lång för att jag var rejält trött och mådde rätt dåligt över hältan. Ovanpå det ska vi då lägga mina problem att hålla mig till tråden :crazy:.
Tack för att du tog dig igenom och svarade :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp