Bukefalos 28 år!

Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Narcissa

Trådstartare
Jag är absolut ingen kattmänniska och kan således väldigt lite om katter. För ca tre veckor sedan tog jag hem en katt från ett katthem eftersom jag bor på landet och här finns det möss. Tanken var alltså att katten skulle vara ute mest av tiden. Nu till problemet. Katten är inne och det är mysigt. Problemet är att han är ganska avvaktande mot mina hundar och håller sig därför gömd på ovanvåningen. Jag går upp och kelar honom och ger honom mat mm, vi sover dessutom i samma rum jag, hundarna och katten. Jag köpte en sele till honom igår för jag tänkte visa honom omgivningarna utanför huset. Det slutade med ett bråk mellan mig och katten (något jag absolut vill undvika) och när jag väl skulle knäppa selen var den givetvis för liten. Katten måste komma ut förr eller senare men jag är rädd att han drar när han väl kommer ut och inte kommer tillbaka. Jag funderar dessutom på att köpa en kattjej till honom. Skulle detta kunna hjälpa? Har ni några råd?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Katten vänjer sig vid hundarna ska du se. Ska du vänja katten vid att vara ute så är de bara att släppa ut den. Ha dörren öppen så katten kan gå in om den blir rädd osv. Så har iaf vi vänjt våra kattungar och de har gått mkt bra.
Om du vill att katten ska ha en kompis så behöver de inte just vara en hona. Bara en katt den tkr om att vara med. Men de är inte alla katter som vill ha kattsällskap.
Sele är de få katter som gillar, ingen av våra och vi har 7 katter. De vill gå lösa.
Trivs katten hos dej så kmr den tillbaka.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Tack för ditt svar!
Min katt behöver ha en hona för han slåss tydligen med andra hanar. :(
Jag känner bara att han är ensam så mycket och jag får samvetskval för det och det är därför jag funderar på en kompis till honom. Tänker jag fel?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

se bara till honan är kastrerad! är hanen kastrerad?

Kan du inte ta på han ett halsband för att sedan ha han i ett koppel? när jag var liten brukade vi ha katten så ute(under uppsikt) en stund varje dag någon vecka, för att sedan släppa honom lös. Vet dock inte hur resten av bukemänniskor anser om den metoden :P sele är kanske bäst...
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Jag tycker att du tänker helt rätt! Se bara till att båda är kastrerade för katternas eget bästa.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Jag skulle inte använda halsband på katt. På de katterna jag har användt de så har katten bara blivit arg och strypt sig själv. Alltså bara dragit och dragit tills man tar bort de.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

fast många katter drar i det ett tag, sen gillar dom läget. dock om katten är äldre är det kanske svårare vänja dom?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

De flesta katter lever inte i flock och bara för att du vill ha flera omkring dig så betyder det inte att katten vill ha det. Ge katten lite tid att vänja sig så kommer han snart att fostrat hundarna så att de lyder honom.

Katter behöver tid för att vänja sig vid nya saker,
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Inte enligt min erfarenhet, de är för egensinnade. Eller vad de nu heter :D
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Tack för era svar.
Givetvis är hanen kastrerad och honan måste vara det. Jag "sprang på" en hona av en slump idag som måste få nytt hem och jag funderar på om detta kan vara något. Van vid hundar och kelen. Den honan är kastrerad. Tror ni att det skulle kunna vara något? Jag kan inte med att han sitter här hemma själv faktiskt. Jag får samvetskval för den lille killen. :(
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Jag tycker inte du ska släppa ut katterna förrns de är helt bekväma och trygga med hundarna. Risken är annars stor att katterna flyttar till okänt ställe och inte kommer tillbaks. Eventuellt om du kan installera dem i stallet och se till att de trivs och är trygga där. Men det är svårare, lätt att de försvinner om det inte passar dem.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp av er kattvana människor.

Jag skulle vänta innan jag köpte honan. Det blir ännu ett stressmoment för katten som inte hunnit vänja sig vid hundarna.

Katter behöver inte sällskap på det sätt som hundar gör, och det tar mycket längre tid för dem att vänja sig vid nya situationer. Ge honom lite tid att landa innan du introducerar en ny katt i hans nya hem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 226
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 347
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp